Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Jag tänkte mig att försöka göra en "riktig" hemsida...problemet är att min erfarenhet av detta är högst begränsad.
Har bara gjort sidor med Webb baserade verktyg och färdiga mallar att följa.
Önskar nu lite tips om hur jag ska gå tillväga, vilket webeditor program som är lättast mm.
Då jag inte kan ett skvatt om html så måste det vara WYSIWYG.

Väl jag vet vilket program som är lättast att bygga hemsidan i kommer säkert frågan att vidareutvecklas.
/ Breeze
Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

F-låt!

Det var bara en rekommendation..visste ju inte att du hade fullbokat!

Sorry!

Oj då...var absolut inte meningen att på nåt sätt låta irriterad eller arg, Bubben.
Var bara en beskrivning på vardagen för småbarnsföräldern...

Så det är jag som borde säga F-låt

Önskar att jag kunde gå på en kurs som Du föreslog, men de enda stunderna som det kan vara lite ledigare ibland är just under arbetstiden, och man måste vara på plats hela dagen.
Men då...när man har en liten stund över....då kan man ju skriva här i forumet, prata av sig, kommentera saker och kanske få lite tips och svar på saker man undrar över.
/Breeze
Sådär ja ! Då var bekymret med googles sökfält löst...
Nu har jag ingen irriterande bakgrund och när jag ändå var i farten plockade jag bort loggan också så nu har jag ett snyggt, slimmat sökfält med endast textrutan och knappen kvar, och den söker på svenska google också.
Ändrade lite i koden till att lyda:
<!-- Search Google -->
<center>
<FORM method=GET action="http://www.google.se/search">
<A HREF="http://www.google.com/">
<INPUT TYPE=text name=q size=31 maxlength=255 value="">
<INPUT TYPE=hidden name=hl value="en">
<INPUT type=submit name=btnG VALUE="Google Search">
</td></tr></TABLE>
</FORM>
</cent
er>
<!-- Search Google -->

Plockade bara bort 3 rader som hade med bakgrunden, loggan och hur de skulle ligga att göra och ändrade <FORM raden att ta det från google.se.

Ni som är lite mer hemma på det här...får man lov att mixtra med en prefabricerad kod som jag gjorde ? IS själv har ju ändrat på hur man söker på startsidan med en dropdown meny.
Vet inte hur det ställer sig rent juridiskt ?
/Breeze
Annons
Här har jag länken till WYSIWYG Web Builders Hemsida:
http://www.pablosoftwaresolutions.com/

Det är inte det enda programmet på deras lista...där finns gratis FTP Clients, Web Servers, Mail Servers, Installers, Pop Up Killers... och mycket är open source.

Nu är jag på jakt efter snygga knappar, linjer, Headers, mm
Några förslag var man hittar dom, gott folk ?
/Breeze
Nu har jag fått upp en hemsida, men naturligtvis även stött på ett problem jag inte blir klok på.
Har en bildfil "Kalle_i_trädet.jpg" som inte vill visas, utan jag får bara en bildram med rödkryss i. Tar jag egenskaper på den står det att bilden inte är tillgänglig.
Har kollat med ett ftp program att bilden finns på hemsidan, har till och med laddat upp en ny med samma namn, kollat upp sökvägar i Editorn...jag kan inte hitta felet.
Däremot i förhandsgranskningen då sidan ligger på min hårddisk visas allt korrekt.
Någon som har stött på detta fenomen och vet vari felet kan ligga...är det att jag ändrat storlek, felkomprimering av jpg...har ingen aning..

Ett bekymmer till...hur i tusan anpassar jag en sida till en viss upplösning. Hemma kör jag 1280 X 1024 men på jobbet bara 1024 X 768. Kan man på nåt sätt sätta egenskaper på sidan att passa oavsett vilken upplösning man har på olika datorer ?

/ Breeze
döp om filen , och försök att undvika åäö i namnen
Tackar, Göcke...testar ikväll.

Nån som vet hur man fixar det med storleken på sidorna ?
Jag tror att det är enklast om du har samma upplösning på hemsidesdatorn som du vill att sidan ska visas i. Jag tror nog att det vanligaste är 1024*768.
Ställ om din hemmaskärm och gör sidan så att den ser bra ut i den
Hej på dig svenkalle.
Tittar på din sida...du har inga linjer på sidorna så man ser inte mycket av att sidan förskjuts när man öppnar Favoriter eller nåt annat sidofönster. Problemet jag får är att det dyker upp en scrollist och man ser inte mycket av högerkolumnen...sidan är alltså helt enkelt bara för bred ?
Back to the drawingboard, alltså !

Sen...kör Du med iframe ?

Provade högerklicka för att ta egenskaper.
(man kan lära sig en del med reverse engineering...)
Ajabaja ! Privat och Tji fick jag, Ha.ha...hur fixar man till det ?

Sen undrade farsan...Är det du själv som spelar keyboard ?
/Breeze
Tjenixen Breeze
Du kör nästan bara med lager/layer och då får du en förskjutning av hela sidan då du t.ex öppnar favoriter, du kan inte centrera nåt på sidan heller. Det beror på att layer har fix avstånd från vä skärmkant. Lagret ligger alltså på samma px avstånd hela tiden.
Om du istället väljer att göra sidan med eller utan tabell och inte i lager kan du centera t.ex loggan så att det ligger i centrum oavsett hur bred skärmen är.
Tabellen kan man göra i % av skärmen och då ändrar den sig automatiskt efter skärmytan om du inte har innehåll (t.ex. bild) som är fix som hindrar den att krympa.
Man kan även lägga en tabell inne i tabellen, det förenklar ibland.

Mina pedagogiska färdigheter har mycket att önska så jag vet inte om du fattar nått alls
Jag har gjort ett försök i alla fall

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem