Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Jag tänkte mig att försöka göra en "riktig" hemsida...problemet är att min erfarenhet av detta är högst begränsad.
Har bara gjort sidor med Webb baserade verktyg och färdiga mallar att följa.
Önskar nu lite tips om hur jag ska gå tillväga, vilket webeditor program som är lättast mm.
Då jag inte kan ett skvatt om html så måste det vara WYSIWYG.

Väl jag vet vilket program som är lättast att bygga hemsidan i kommer säkert frågan att vidareutvecklas.
/ Breeze
Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

svenkalle:
Testar förslaget !
Med "min" kod försvann bakgrunden, men det blidde lite taggigt runt "Google"...kanske "din" kod löser det.
/Breeze
Nu förstår jag inte.. försvann bakgrunden?? Det ska väl inte vara nån bakgrund i tabellen, då syns ju sidans bakgrund genom tabellen. Eller missuppfattar jag nåt
Ööhh....uttryckte mig kanske lite oklart där.

Googles sökruta består ju av deras logga, ett litet textfält och en knapp...allt lagt på en rektangulär vit bakgrund.
Det var den där vita rektangulära bakgrunden som jag ville ha transparent (ta bort) så att man kunde se hemsidans bakgrund och endast Googles logga, textfält och knapp.
Den vita rektangulära "Googlebakgrunden" var hemskt störande då min hemsidas bakgrund var grå.
Så menade jag med att "bakgrunden försvann"...den vita, hemska rektangeln försvann...
/Breeze
Annons
Breeze och även ni andra, passa på att testa denna

Visual Web Developer 2005 Express Edition

dynamiska webbplatser med ASP.NET 2.0.
Ett enkelt WYSIWYG-gränssnitt
och en bra kodningssektion med stöd för
Visual Basic, C# och J#

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/default.aspx
Kan inte rekommendera VisuaL Web Developer till den nivån de här killarna är på.

Eftersom det är framtaget för att utveckla i just ASP .Net 2.0.
Visst det går att utveckla vanlig XHTML/HTML 4.0 utan server-side kod men programmet är ej byggt för det. Och det kommer bara göra det hela krångligt för dem att sitta och redigera kod de inte förstår för att det är massa serverside kod för kompilatorn inblandat.

men ska man börja utveckla ASP .Net 2.0 applicationer så är det riktigt bra. Men den här tråden ska inrikta sig på att lära sig grundläggande XHTML/HTML4.0 först.
För mycket kod ska jag nog inte blanda in...visst kan jag kolla in vad det är för prog, men ju enklare och kodfriare det är, ju bättre.
Kommer säkert aldrig att bli mer än glad amatör med mer än nödtorftiga kunskaper i programmering....tror det är säkrare att jag håller mig till ögon och visuella egenskaper...
/Breeze
Breeze , Rob har rätt att det är för avancerat. och ligger utanför
den här tråden. Det var mer som en vink att det finns för nedladdning hos Microsoft. för de som kanske känner sig manade på mer avancerat i framtiden.
Breeze:

Finns det ingen kvällskurs du kan gå? Ex. ABF eller medborgarskolan..

Då lär man sig samtidigt som man får göra hemsidor..
I annat fall finns det billiga bra böcker man kan köpa och träna lite själv också..

Skickar en länk:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163605724
Bubben:
Är Du företagare med småbarn eller kanske känner någon som är i den situationen ?
Om inte....Egna aktiviteter, sömn, se en film mm ska klämmas in mellan kl ca 2200 till ca 0600....livet består av arbete, mer arbete, mata barn, lämna barn, hämta barn, barnens kompisar hemma, städa upp efter dom, fixa mat, köra och handla, städa lite till, läsa saga, fotbollsmorgon med killen, diska, göra bokföringen, städa firman, bråka med frugan om ngn bagatell, ta barnen till simhallen, naturpromenad, tvätta leriga stövlar, torka golvet, laga mat....osv.
MEN...vet Du vad..ångrar ingenting ! Och i synnerhet absolut inte barnen...så mycket mer jobb men värda allt och mer!

Så...jag har liksom inte tid att gå på någon kurs...läser gör jag lite på sena kvällarna.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem