Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Jag tänkte mig att försöka göra en "riktig" hemsida...problemet är att min erfarenhet av detta är högst begränsad.
Har bara gjort sidor med Webb baserade verktyg och färdiga mallar att följa.
Önskar nu lite tips om hur jag ska gå tillväga, vilket webeditor program som är lättast mm.
Då jag inte kan ett skvatt om html så måste det vara WYSIWYG.

Väl jag vet vilket program som är lättast att bygga hemsidan i kommer säkert frågan att vidareutvecklas.
/ Breeze
Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Då år det förmodligen en gif. eller jpg. bild. Då måste den laddas upp till motsvarande plats på servern. Kopia på mappen i datorn.
Om du vill kan du väl maila url:n till mig. Kan ju vara kul och kika lite. Du hittar i så fall adressen under min profil
svenkalle
Kommer ett mail så snart jag hinner sitta ner själva en stund hemma. Har knoddarna ensam nu ett tag, så kanske inte förrän dom somnat, eller i helgen...om jag slocknar själv också.
Breeze
Har ungarna somnat nu
Annons
Nä...inte än !
Hej igen...nu har jag hittat ett program som har en otroligt enkel arbetsgång när man ska bygga hemsida. Hittade det på tucows och heter WYSIWYG Web Builder 2.7.2...och det är Freeware.
Bara ett tips till de i samma situation....

Nu en fråga...någon som vet hur jag ändrar i HTML koden för att få en transparent bakgrund på googles sökfält ? Jag vet var i koden det finns och att den vita bakgrunden benämns "FFFFFF" och skulle troligen även hitta andra färgers koder, men just transparent ??
/Breeze
Det du skall pyssla med heter tydligen IFRAME,och det beskrives
mycket utförligt på www.webdesignskolan.se som jag tycker
du skall köra bredvid,ditt nya program,så tror jag du blir en
mästare.Jag är tyvärr helt coco,på design,men är nyfiken på
vad en människa i Bjuv,kan åstadkomma.He,he
Var ute på nätet på middan och kollade upp lite om IFRAME och Transparens.
leiake:
IFRAME är en liten scrollbar ruta man kan lägga in på hemsidan då man har mycket text på sparsam yta.
Om det finns fler funktioner med IFRAME kollade jag faktiskt inte upp.
Transparent Bakgrund på googles sökfält var inte så krångligt som jag trodde.
Man fick modifiera HTML koden lite till att läsa
<TABLE bgcolor="Transparent"><tr><td> Man bytte bara ut hexadecimal (HEX) värdena mot "transparent".
Trial & Error några ggr så var det bekymret löst
Breeze , man kommer vidare med trial and error också

såg att Web Builder 2.7 har blivit Web Builder 2.8 nu
hur uppfattar du den i förhållande till NVU ?
Brezze
Jag tror inte att transparent är en giltig färgkod. Ingen färg=ingen kod ogiltig kod=ingen färg
Det räcker nog med att ta bort koden helt
Göcke:
I mitt tycke helt överrlägsen allt annat jag provat. Då räknar jag in NVU, Frontpage, Dreamweaver 2004 MX, Antenna och 2 till jag testat den senaste veckan.
Säkert har man fler finesser och kan göra mer i ex. Dreamweaver, men jösses, man fattade nästan ingenting och det verkade mycket tungrott.

Mina kriterier var att jag lätt skulle kunna få en hyfsat snygg sida med gradalövergångar, bakgrunder, klickbara länkar, fotoalbum...lite ögongodis till både familj och titta på och lite intressant till andra ev. besökare.
Mina krav möttes av WYSIWYG Web Builder då den verkar jämförsvis otroligt lättarbetad.

Påminner mycket i arbetssättet grafiskt om hur man arbetar i Publisher och till stora delar är den lika simpel att fixa ett minialbum med klickbara thumbnails, lägga in HTML koder, få utfällbara länkflikar (?) med mera som det är att göra en autostartande CD i AutoPlay MenuBuilder.

Jag har inte ens behövt använda hjälpfilerna för att få till en start på en blivande hemsida...och det kommer från en som inte kan ett skvatt om just Hemsidebyggande.

Ska prova ett par program till...Coffecup har ett som har en tämligen enkel layout, men har ännu inte testat att jobba med det. Får återkomma senare med detta.
/Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem