Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Jag tänkte mig att försöka göra en "riktig" hemsida...problemet är att min erfarenhet av detta är högst begränsad.
Har bara gjort sidor med Webb baserade verktyg och färdiga mallar att följa.
Önskar nu lite tips om hur jag ska gå tillväga, vilket webeditor program som är lättast mm.
Då jag inte kan ett skvatt om html så måste det vara WYSIWYG.

Väl jag vet vilket program som är lättast att bygga hemsidan i kommer säkert frågan att vidareutvecklas.
/ Breeze
Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Om det är jag som spelar keyboard ?
Det kan ju vara känsligt det där med musik på sidan om den inte är fri.
Min far var kantor/Kyrkomusiker
Tabeller, hmmm?

Det var nåt nytt, det...
Kommer att krävas viss efterforskning vad det är för något och hur det appliceras....men det ska nog också kunna lösas !

Rent principiellt förstår jag precis hur Du menar men är okunnig på det praktiska planet. Hittar jag bara verktyget, eller inställningen i programmet för tabeller så löser man det nog ganska lätt.
Antar att det motsvarande engelska namnet för detta är i stil med "table eller chart" nånting.

Förresten...löste bekymret med rödkryss bilderna och kunde reducera problemet med de på tok för breda sidorna...så man är en bit på vägen mot en riktigt hyfsad sida.

Den sida jag kommit längst med hittills är min grabbs. Vill Du ta en kik så hittar Du den här: http://web.telia.com/~u49508961/Carl-Index.html
Består idag av 2 sidor, men är en bra bit från färdig än...han vill ha med mycket, grabben min.
När man väl fått kläm på det där med hur man bygger får jag väl skaffa mig en vettig adress också...

Får väl säkert anledning att återkomma i ämnet här på Forumet.

Ha det gott / Breeze
Breeze:

Hur som haver..

Skulle jag göra en egen hemsida skulle jag anlita en expert för pengar..kosta vad det kosta vill..

Men det skall bli kul att se din färdiga hemsida sen!

Annons
Breeze
Du ska nog försöka få ner storleken på dina bilder, ser att dom ligger ofta på över 200 kb. Bör vara på mellan 5-50 kb.
En thumbnail brukar vara på runt 5 kb. Dina är på cirkus 250 -300.
Det går fortare än man tror att fylla en plats på 10 mb som många hemsidesplatser är på.
Bubben...
Det är utmaningen att lyckas greja det på egen hand som lockar och förståelsen hur det här är uppbyggt som är belöningen.

Plus det faktum att när Du sen ber mig om hjälp med din sida kan jag fakturera dig 2000 spänn i timmen ! He, he...sköna stålar...som att sno godis från ett barn, He, he !

svenkalle...
visst är bilderna lite stora. Jag har krympt dem så gott det går i ACDSee men kanske du känner till ett annat prog som krymper än effektivare ?
"thumbnailsen" är egentligen ett minifotoalbum...inga speciella thumbnails har använts utan det är WYSIWYG som skapar de här minibilderna utav de större originalbilderna jag laddat upp.

Nä, nu ska jag surfa runt på resten av min middag i jakten på förståelse ang. begreppet "tabeller"

Vi syns (skrivs) / Breeze.
Jag har ett förslag,till svenkalle och Breeze,och det vore att ni
ringde varandra på telefon,och dryftade edra problem,angående
hemsidor och dess design.Mycken tid går ju åt, att skriva inlägg
som ingen annan begriper.Möjligtvis Göcke.He,he

Jag ser att många är intresserade,och är inne och läser,men
ingen deltager i problemen.Det blir för enkelriktat,om jag vågar
uttrycka mig,så drastiskt.

Dom som är intresserade av detta komplicerade ämne,har mer
utbyte av webbdesignskolan,än dessa två nämndas dialog.

www.webbdesignskolan.se
www.webdesignskolan.se är bättre för nybörjare.
Tja...med en sån rubrik som tråden har vore det underligt om jag drog in annat som ex. varumärken i herrunderkläder eller kännetecken på att grannen är en varulv...

Tråden är datorrelaterad och ämnet är allt om hemsidor...och jag tror att de många besökarna som det nu varit är lite intresserade av just detta...kanske som jag glada amatörer, som inte aktivt deltar utan mer ser om något bra tips dyker upp.

Ingen vore gladare än jag om fler fattade tangentbordet och skrev in om sina kunskaper och erfarenheter, problem de stött på, indirekta nyttigheter som att krympa bilder till lagom webbstorlek och så vidare. Alla tips som kommer in till tråden tas emot med största tacksamhet av mig, och förhoppningsvis av många fler. Just nu är "tabeller" högintressant....

Jag måste säga att jag är svenkalle ytterst tacksam...de tips jag fått har varit mycket hjälpsamma och jag hoppas att fler har kunnat dra nytta av dem. Likaså, om jag kan, eller kommer på något som kan hjälpa andra så står jag gärna till tjänst.
Det har även förekommit mail utanför IS, men då det verkar vara ett ganska stort intresse håller jag gärna diskussionerna offentliga.

Webbdesignskolan kikade jag på...det är mest en samling länkar till andra sajter...men en bra portal att komma vidare genom.

Slutligen...jag hoppas att fler bland dem som läser tråden skriver en rad eller två om sina erfarenheter och kunskaper om hemsidor. Om man nu tycker det verkar enkelriktat...kanske just "DU" har en annan fundering om just hemsidor så ta gärna upp den här...och det kan ju vara allt från krympa webb bilder som vi var inne på till ett javascript hur man får en världsklocka att visas på sin sida
Jag som startade tråden är iallafall intresserad av alla möjliga frågeställningar då jag förr eller senare troligen kommer att stöta på dem ändå.
Har man nu inte intresse av hemsidebygge så finns det gott om trådar att välja och vraka bland här på IS.
Breeze:

Du drömmer:

Breeze
------------------------------------------------------------------------------
--
2006-04-04 13:59
------------------------------------------------------------------------------
--
Bubben...
Det är utmaningen att lyckas greja det på egen hand som lockar och förståelsen hur det här är uppbyggt som är belöningen.

Plus det faktum att när Du sen ber mig om hjälp med din sida kan jag fakturera dig 2000 spänn i timmen ! He, he...sköna stålar...som att sno godis från ett barn, He, he !

Vem som helst idag kan göra en bra hemsida för under 500:- tyvärr...

Men det är klart..keep om dreaming!

Jag har förståelse för ditt intresse Breeze,och jag är glad att du
inte surnade till,för mitt inhopp,men det var i all välmening.Men
jag undrar hur många som hänger med i er dialog.Ingen!

Jag ser fram emot,att kolla in din hemsida,och kan du sno
svenkalles pianomusik från Bredvattnet,så skall jag göra din
sida till min hemsida.He,he

Min erfarenhet,när jag hjälper andra bekanta,är att man lär sig
tio ggr. så fort över telefon,än att fjärrstyra,för då är den man
hjälper passiv,och glömmer fort.E-post är för seg,tyvärr.

Efter det att du lärt dig design,så kan du hjälpa andra,på ett mer
pedagogiskt sätt.Fråga svenkalle,vad pianostycket heter,är du
snäll.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem