Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Jag tänkte mig att försöka göra en "riktig" hemsida...problemet är att min erfarenhet av detta är högst begränsad.
Har bara gjort sidor med Webb baserade verktyg och färdiga mallar att följa.
Önskar nu lite tips om hur jag ska gå tillväga, vilket webeditor program som är lättast mm.
Då jag inte kan ett skvatt om html så måste det vara WYSIWYG.

Väl jag vet vilket program som är lättast att bygga hemsidan i kommer säkert frågan att vidareutvecklas.
/ Breeze
Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Det är faktiskt Göcke som hjälpte mig med "ajabaja" och "tji fick du" scriptet en gång i tiden. Det är ju roligt att prova sig fram till olika saker. Hindra en som vet lite om hemsidor tror jag inte går men det spelar ju ingen roll, det är ju inte bankboken man lagt dit.
Jag tyckte det där med bara länkar på webdesignskolan lät konstigt men hade inte tid att fördjupa mig i det. Jag håller som bäst på att fördjupa mig i filmöverföring till datorn och det är tidsödande då man har flera hundra timmar composit video filmat. Det tar också mycket datakraft så jag ligger inte uppkopplad då jag håller på.
Jag följer dina framsteg med fasa och spänning
Föresten så heter den ena låten Cavatina, den andra Crasy Båda är midi filer
Det blev ett stavfel. Skall vara crazy.mid
Annons
svenkalle...
Crazy var det ja !
Både far min och jag hade det på läpparna men det blev ett "magic" istället. Det är en klassiker och var det inte en jazzsångerska som hade en stor hit med den för ett antal år sedan ? (Ella Fitzgerald ???) (flera covers har också spelats in)

Nu har jag korrigerat felen i min dotters sida också, så här kommer länken dit.
http://web.telia.com/~u49508962/index.html

Nu är den ganska enkel i uppbyggnad...hon kräver inte så mycket än...hon är ju bara 3 år gammal ! Jag tycker iallafall att resultatet blev en ganska söt liten sida åt henne.

Nu äntligen över till mina egna projekt och galna experimentlusta.
Först på listan står en introsida till Carl, sen ett vilt experiment med inline frames och under tiden så ska jag se till att uppdatera firmans blivande med nya fotografier, någon undersida och komplettera länkar.
/Breeze
Ta inte bort den här tråden!! Den är jätteintressant!! Många tips.
Det var som sagt,bara förslag,från min sida,samt underlätta
ert samarbete,som jag ,gjorde mitt inhopp,i er dialog.Men jag
har absolut inget emot,det ni håller på med.Det finns plats,så
det räcker,för miljarder inlägg.

Du har berättat,att du är trebarnsförälder,och egen förtagare .
På toppen orkar du med detta konststycke,att göra en hemsida,med klass.Beundransvärt.

Angående webdesignskolan har du missuppfattat saken .Om du tittar noga så är det två b,i webb,på den ena.Det är det som gör
skillnaden. Inte .se eller .com.

Så rätt adress är www.webdesignskolan.se eller .com-.

Något förbryllande,måste jag tillstå.Lycka till!

No hard feelings
leiake...har 2 barn, men det är jobb nog med dom....jobbet tar sin tid, men det går i vågor, ibland upp över öronen och sen blir det bara kaffe drickar dagar...tänk om man kunde styra det också

Glad att du tycker sidorna blivit OK...än är de inte färdiga, men åtminstone i "visbart" skick...du får väl titta på dom med lite intervaller och se vad som händer....kommer att informera vad jag gjort och om någon vill veta, hur jag gjort i denna tråden.

Tid....det är en bristvara. Nu är man nere på en 4-5 timmars sömn, men det tar vi igen på helgerna, he,he...att man gör det beror väl på att jag har så lätt att bli totalt fokuserad på något och med
"jävlaranamma - det här kan jag fixa" attityd fastnar man lätt i sina projekt längre tid än man egentligen borde.

Webdesignskolan, med ett eller två "b"...det finns faktiskt två stycken på nätet, och initialt hamnade jag på fel, såklart.
Inhopp är bara välkommet, fick ju en länk till en superbra sida, verkligen uppskattat.
Problemet med bilder som inte ville visas väl man publicerat dem på nätet löstes häromdagen.
Verkar som om allt som innehåller å,ä,ö krånglar. Döp om bilderna till nåt annat...jag hade en bild som inte ville visas som hette sandlådan.jpg - efter att ha bytt namn på den till sandbox.jpg fungerade allt som det skulle.

Mellanslag är ett annat ont. Nätet accepterar förvisso mellanslagen, men om man vill spara en bild man ser och den heter ex. "Karins Bil" döps den till ex. "Karins20%Bil". Rätt irriterande att få en massa procenttal inskrivna.
Ändra "Karins Bil" till att lyda "Karins_Bil istället så slipper Du procent talen.

Fortsättning följer...
Breeze , ett känt faktum är att, åäö och specialtecken inte skall användas i filnamn osv,

filer bör inte ha blanksteg flera punkter -/+ och komma osv
och de bör fortfarande inte ha längre namn än 8 tecken för att vara riktigt säker
och summan av alla tecken bör inte vara för många i sökvägen
Håller man sig till dessa små hållpunkter kommer man förbi de flesta problemen, även om de nyare operativsystemen klara av det mesta. alltså använd namn med tecken från A till Z och kom ihåg att använda små bokstäver konsekvent.
Göcke...
Känt för folk i databranschen kanske, men för mig som sysslar med glasögon till vardags är detta nytt.

Visste Du förresten att ett normalt BKC för en 12 åring är 0,50 - 0,75 dptr och vad kan man misstänka om värdet råkar ligga på 1,75 istället ? ....eller hur inverkar PFK på ögats rätställning ?
(Googla nu inte efter svaret, he,he...)
Vad jag vill säga här är att "kända faktum" för en person är rena rappakaljan för nästa...

Har numera införlivat dina nyttiga råd i min kunskapsbank och kanske slipper fler onödiga bekymmer över just bilder eller sökvägar....tackar !
Men, ta inte ens självklarheter för givet när man har med glada amatörer att göra.

Förresten Göcke...vet du nåt om hur man får till downloads från sin hemsida ? Behöver jag en Webserver eller nåt...eller brukar man kunna fixa till det i sin WebbEditor ?
/Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem