Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: TV, film och musik

Favorit band?

Favorit band?

Vilket är ditt favorit band/artist och varför? Vilken låt hörde du först?
Antal svar på detta inlägg: 70
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Chuck Berry är ingen storfavorit direkt, men utan honom hade inte rockmusiken låtit som den gör idag. Han förtjänar all credit för sitt modiga nyskapande och sin plats på rocktronen. ZZ Top...underbara!
Det finns så otroligt mycket bra musik..inom alla genres...
Men....

Led Zeppelin är..var outstanding.

De spelade allt... från hård rock till engelsk folkmusik
och allt däremellan...

Kashmir är en låt som ger mig rysningar fortfarande, trots att jag säkert hört den ett antal hundra gånger
Vad var det för fel på Sara Leander
Annons
Det är inga fel på henne.Hon är ju död.

Jag kommer ihåg hennes spretande fingrar.Om dom tyckte jag inte.
Smaken är som baken. Tur att det finns musik som passar olika människor och olika sinnesstämningar. Som de flesta förstått är det rock som gäller för mig (och lite blues). Men självklart har jag stor respekt även för artister som Sara Leander och Sven Ingvars (för att nämna två).

Musik jag lyssnar på: ZZ Top, Status Quo, The Animals and Friends, Dave Edmunds, Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis, George Thorogood and the Destroyers, The Georgia Satellites, Slade, Sweet, Blockheads, Kinks, Yardbirds, Electric Light Orchestra (och många fler).

Johan
Lalla Hansson, han slår allt och alla den första låt jag hörde med honom var "Anna och mej" Jag kan ju bara säga att han blir ju inte sämre med åren
Tintin
Det finns en grupp från Linköping som heter "Chuck Berry Mania" och dom e helt suveräna!

http://www.chuckberrymania.com/
Jag är väldigt förtjust i symfonisk rock. Min klara favorit är, liksom för Zaphod: Led Zeppelin.

Andra band/artister som har rört vid mitt hjärta: Pink Floyd, Deep Purple, Whitesnake, Rainbow, Camel, 10CC, ABBA, Bachman-Turner Overdrive, Bad Company, Sweet, Nazareth, Hollies, Simon & Garfunkel, CCR, Fleetwood Mac, ELO, Eric Clapton, Flash & The Pan, Alan Parsons Project, Eagles, Queen, David Bowie, Genesis, AC-DC, Cat Stevens, Manfred Mann’s Earth Band, Steve Miller Band, Steve Gibbons Band, Smokie, Mike Oldfield, Kim Larsen & Gasolin’, Thin Lizzy, Robert Palmer, Billy Idol, Black Sabbath, Boney M, Bonnie Tyler, Boston, Bryan Ferry & Roxy Music, Chicago, Kraftwerk, ZZ Top, Supertramp, U2, Chris Rea, Latin Quarter, Talking Heads, Duran Duran, Ultravox, Simple Minds, Dire Straits, INXS, REM, Rod Stewart, Frankie Goes To Hollywood, Pet Shop Boys, Guns ’N’ Roses, Smashing Pumpkins, The Verve, Cornelis, Fred Åkerström, Mikael Wiehe, Björn Afzelius, Olle Adolphson, Adolfsson och Falck, Hansson De Wolfe United m fl.

EZ
Paxo:

Har du varit i min skivsamling och kikat???

Alla mina gamla favoriter var typ med på din lista.

Jag får nog hålla med en del andra att Led Zeppelin var outstanding.

Ett nytt favoritband är Audioslave som är klart influerade av Zeppelin,deras senaste CD Revelations rockar fett.

Chuck Berry Mania är kanon. I somras hörde jag dem för första gången när de spelade i Skruvstad Folkets park (Grums) och det var ett otroligt ös, både på bandet och publiken.

Let It Rock!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem