Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

RondellVilks.

RondellVilks.

Ännu en av dessa "konstnärer" som skulle sälja sin mor för lite uppmärksamhet,o nu pratar vi inte proffs som politiker eller advokater...
När ska svenska media lära sig....OK,vet det handlar om pengar...
Antal svar på detta inlägg: 77
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

ez vi snackar inte om extremister och fanatiker vi snakar om vanliga folk. blanda inte de här alla är överens om att finns såna sjuka folk i alla religion. men ni föstår inte en grej demokrati betyder inte det att snaka skit om andra även om man vet att den här personen är helgon för miljard. tänk vad du vill gör vad du vill så länge du Förolämpar mig så har jag inget o göra med dig . men att snacka skit om mig och om min religion och min hud eller ursprung så det skit och inte yttrandefrihet eller demokrati längre och vad rob sa skit snack det vågar han inte göra det för det finns lag som heter antisemism man får inte snacka skit om judar och vet inte om du sett hur reagerade israelsk ambasadör i stockholm när han såg konst ställnig i museet.
dhia vad i mitt förra inlägg missförstod du? Hela inlägget eller läste du bara inte vad som stod? Jag skrev att han har redan gjort en "Judesugga" han gjorde det för något år sedan och det blossa upp en diskussion om atisemitism och nej han bleb inte dömd för något utan han ville få fram en dialog. och det fick han.
ok, stäng tråden
Annons
Men se inte en bild som ett personligt påhopp. Och vilken annan relion utfärdar belöningar för avrättningar ? Och den israelska ambasadören i stockholm fick sin röst sagt, sen var det slut. Inga kontinuerliga påhopp, dödsdommar. Detta har Europa haft för 100 år sedan. Men det viktiga är att vi har slutat med detta. Och det är väl en väg som alla ska välja.

Dhia tycker du att resterande världen ska ändra sig och verkligen uppmana alla till våld ? Vill du att alla relioner ska bli aggresiva ? Vill du att alla regeringar ska fördömma ?

Visst man kan vara smidig och hänsynsfull. Vi behöver inte uppmana folk till att göra bilder som uppretar andra. Men å andra sidan inte fördömma samma bild. Låt det bero. Hade inte denna bild blivit uppmärksammad så hade den snart varit glömd.

Hur ser en fredlig väg på detta problemet ut ? Hur kan vi göra så att du personligt inte känner dej kränkt ?

Och jag måste ändå säga att ingen här på forumet har snackat skit om dej, din hudfärg, din relion. Vi fördömmer agerandet på reaktionen bara !
dhia: Helt uppenbart så finns det avsevärt fler extremister inom den muslimska värden jämfört med andra religioner eller hur? Det kan du inte komma ifrån.

Och återigen är vi där. Du säger att jag förolämpar dig. På vilket sätt har jag gjort det??? Genom att kritisera Islam och dess strategi? Du har återigen bevisat att det inte finns en gnutta av självavstånd och tolerans inom din religion och varje debatt i det ämnet uppfattas som ett personligt angrepp. Det är Islam ensamt om bland världens religioner!

Och kom inte dragandes med färgen på din hud. Jag visste inte ens att du var invandrare! Återigen ett irelevant inlägg från din sida.

Du skriver vidare att demokrati inte innebär att man får snacka skit om andras religioner. Vem har snackat skit om andras religion? Inte jag i alla fall. Gå tillbaka och läs. Om du lyckas hitta något faktafel så får du gärna hojta till.

Jag märker dessutom att du inte har kläm på ordet demokrati. Jo, du får säga och tycka vad du vill även om det skulle råka vara fel. Och jag vill återigen vända på det. På vilket sätt är islam demokratiskt? Genom att bränna kritikernas flaggor, utbringa dödshot och uppmana till global revolution?

EZ
hidden det gäller att lära oss respekt. demokrati och yttrandefrihet säger inte att jag ska skita i andra. för mig spelar ingen roll vem du är och på vem du tror och vad har du för tankar jag respekterar dig som person och skulle aldrig såra dig och snaka skit om din religion eller ursprung och skulle inte heller snaka skit om du tror på gud eller icke, vi måste fatta det helt och hålet att respektera varandra.jag låter mig aldrig snaka skit om du tror på muhammed eller jesus eller mouses och skulle aldrig göra de som hundar för att jag vet det här ska bilda hat mellan folk så varför ska jag göra det? jag håller hellt och hållet med dig att som du sa # Hade inte denna bild blivit uppmärksammad så hade den snart varit glömd. # men ändå vi borde inte acceptera det. och att avrätta osv jag bedömer det som fan ,jag accepterar inte det absolut inte. men många av er vet inte att de här grupper som al qaida de blev bildad och utbildad tack o vare usa för att bekömpa ussr i 70-80 talet i afganistan.då är det inte vår diskution. vilks ville bli känd och han lyckats med detta och det han gjorde det var inte meningen att ahn ville testa yttrandefrihet!!
Måste bara lägga in:

Ordets betydelse
Ordet demokrati kommer från grekiskan och betyder folkmakt. ("Demos" på grekiska betyder folk och "kratos" betyder makt.) Man brukar också säga att demokrati betyder folkstyre. Demokrati är alltså ett styrelseskick där makten ligger hos folket.

Vad är ett demokratiskt samhälle?
Ett demokratiskt samhälle är byggt på en övertygelse om att alla människor har lika värde. Det finns regler som ska följas av alla och straffen för dem som bryter mot reglerna ska också vara lika för alla. Demokrati betyder att alla ska ha möjlighet att påverka sitt lands utveckling. Alla ska kunna kräva sin rätt att delta i samhällets frågor, men det ska också vara frivilligt att göra det.
Om vi medborgare inte engagerar oss i samhällsfrågorna kommer demokratin att vittra sönder. Tyvärr kan inte demokratin vinnas en gång för alla. Demokratin kräver ständigt vår uppmärksamhet.

Grundläggande krav på en demokrati
I en demokrati måste vissa kännetecken finnas. Viktigast är idén om att alla människor har lika värde. Därefter brukar man nämna de punkter som kommer här nedanför. Egentligen finns det ingen slutgiltig definition av demokrati som alla i hela världen är överens om. Men de krav som listas här är i alla fall många överens om.
__________________________________________________________
Och pluppen ??? Varför stänga en givande tråd. Vi bara diskuterar.

Så lite konkreta förslag. Visst fördöm Vilks bild. Bra varför fortsätta, varför göra det större än vad det egentligen är. Och ge inte USA fler anledningar att visa att de inte kan tänka. Visst de har gjort mycket att göra sammarbetet mellan länder värre. Men vi är inte länder. Vi är i samma land. Vi lever tilsammans. Vi lever i en demokrati. Visar merparten att svenskarna ska göra något så är det andra som får foga sig. Även jag. Om det visar sig att jag har fel, eller av merparten tycker att jag har fel. Så får jag foga mej och acceptera detta. Detta är demokrati.

Och som du skriver så skiter du i mej och mina åsikter. Men tro om du vill, jag tycker att dina åsikter är givande. Jag tycker det är härligt att se händelser från olika sidor och upskattar att du är villig att fortsätta att diskutera.
"Och vilken annan relion utfärdar belöningar för avrättningar ?" - Jag antar att de lärde sig det från den mest våldsamma och hänsynslösa religionen av alla: den kristna... Inte i någon annans namn har så många människor blivit dödade som i den kristne Gudens. Fast det var ett tag sedan förstås, så det kanske är glömt och förlåtet.

Jag tror fortfarande inte att någon här är beredd på att ge upp yttrandefriheten. Det många kanske glömmer är, att den redan nu har begränsningar. Det de svenska muslimerna vill, är att även deras religion skall omfattas av dessa begränsningar. Det terroristerna i Afghanistanska bergen vill vet vi alla: att skapa oreda, skräck och att meddelst terror få makt. På samma sätt som alla andra terrorister gjort sedan tidernas begynnelse.

Det som ifrågasatts är nog, i alla fall av de som inte är djupt religiösa, varför någon, så kort tid efter förra gången det blev rabalder, vill förnedra dem som valt att vara aktivt troende muslim?

De kristna tröttnade tillslut på att kriga i Guds namn (för det mesta i alla fall) och börjar kriga i dollarns namn. Eller "frihetens". Men om någon för inte så värst länge sedan hade hånat det som binder ihop kristenheten: treenigheten och jesu uppståndelse, så hade det inte blivit några milda tongångar heller, från de som var djupt troende. De som hävdar att förintelsen inte ägt rum blir lynchade, om inte bokstavligen så, så nära det går (dessutom i flera europeiska länder fängslade, eftersom det är olagligt att påstå något sådant).

"Konstnärer" och konstnärer behöver inte såra för att bevisa något eller visa något. Vad ville Vilks bevisa med att återigen ta en profet som enligt trosuppfattningen inte skall avbildas, förvandla profeten till det värsta tillmäle en muslim kan få och dessutom förvandla det tillmälet till ett karikerat beläte?

För mig handlar inte frågan om vad man skall göra med terrorister som mordhotar folk - naturligtvis skall de anmälas för mordhot. Det är inte ens en yttrandefrihetsfråga (vore det det så kan jag bara säga: säg vad du vill men kom inte och gnäll om folk blir förbannade efteråt). För mig är det en fråga om det är etiskt och moraliskt rätt att medvetet såra andra.

En individuell fråga som det dessvärre inte går att lagstifta mot.
dhia. Jag vet inte om du är muslim, men det förefaller så.

Jag skrev i början på denna tråden att jag såg med glädje att någon muslim trädde fram och förklarade hur han såg på denna fråga, och du uppmärksammade min önskan, det tycker jag är starkt och hedervärt, du skall absolut framföra dina åsikter, och vi skall respektera dem, men jag hoppas att du också kan respektera oss som tänker annorlunda. Du har gett mig en insyn i hur du tänker, och även om jag är av en helt annan åsikt om vad ytttrandefrihet innebär, så har denna diskussion varit väldigt givande, och det tackar jag dig ännu en gång för.
lillie, några av dina kommentarer vill jag bemöta:

1. Du skriver att även Kristendomen har mycket skit på sitt samvete. Och jag håller fullständigt med om det. Titta bara på korsriddarna, trettioåriga kriget, balkankonflikten och Nordirand.

Jag ursäktar således inte Kristendomen. Tvärtom. Jag är lika mycket anti när det gäller Kristendomen som Islam, fast av andra orsaker. Faktum är att jag är ganska mycket anti oavsett religion. Hittar stora brister och fel i alla de stora religionerna.

2. När det gäller Vilks så håller jag med om att han i grund och botten är en egotrippad idiot som på det här viset ville göra reklam för sig själv. Men trots det så har han fått fram en fundamental fråga. Nämligen var går gränsen för yttrandefrihet i Sverige?

Jag anser (och många med mig) att det inte är upp till muslimerna att sätta denna gräns. Muslimerna befinner sig i vårt land pga vår goda vilja och bör rätta in sig i leden liksom alla andra grupperingar.

Att vidare diskutera om det är etiskt eller moraliskt rätt att såra andra är helt ovidkommande och inte har med yttrandefrihet att göra. Om det nu skulle handla om det så skulle man inte kunna diskutera något över huvud taget eftersom det alltid kommer att finnas folk som känner sig förorättade och sårade i samband med alla diskussioner.

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem