Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU

EU

Hörde jag rätt igår? Skall de få höjd lön där nere i Bryssel? Ja, ja det skulle inte förvåna mig. Finns det någon mer än jag som vill gå ur skiten?
Antal svar på detta inlägg: 82
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Ja kokainet är ju dyrt så det stämmer säkert .
Vi skulle aldrig ha gått med.
Jag anser att vi bara skall hoppa av. Det kan knappast bli dyrare än att vara med.
EU är ett fredsprojekt, att inte vilja vara med är att vara egoist.
Annons
Fredsprojekt? Vi skall ju ta upp kampen mot bl.a. USA. Hur fredligt låter det? Nä du får nog tänka ett varv till. Det är ett elitprojekt.
Batting:

Läs på.
Det räcker väl med att se hur de handlar? Det står säkert något helt annat i deras handlingsplan så läs för guds skull inte den!
Batting:
Los Lovos har rätt. Självklart är det ett fredsprojekt. Om lönerna är hit eller dit eller om det trögar i byråkratin är futtiliteter. Frågan om Europas framtid är mycket viktigare än så.

En gång i tiden bestod Sverige av flera kungadömen och hertigdömen som stred mot varandra. Gustav Vasa cementerade Sverige som en nationell enhet. Sedan dess kan man väl säga att det är ganska osannolikt att götarna gå i krig med svearna...

Avskaffande av gränser, gemensam valuta (jag har en grushög hemma med värdelösa gamla franc-, Mark, Pesetas, Schilling, Drachmer, Belgian Francs, Gulden, mynt), gemensam arbetsmarknad... är något somverkligen betyder något för framtiden.

Det stora felet (och felet med EU-konstitutionen enligt min mening) är att EU styrs genom regeringarna i ställer för genom EU-parlamentet. Genomför parlamentatism i EU istället, och låt EU-parlamentet utse EU-kommissionen (eller varför inte kalla den EU-regeringen).

Har du helt missat oroligheterna i bl.a. forna Jugoslavien? Folk vill ogärna bli intvingade i unioner.

Att vi inte gick med i EMU var mycket bra. Värdet på landets valuta speglar oftast läget i landet. Värdet anpassar sig som vanligt efter efterfrågan. Det samma gäller givetvis Euron, men där är risken större att den inte alls speglar läget i just Sverige.

Vissa EMU-anhängare verkar tro att Euron skulle vara någon slags fast och säker valuta. Den fungerar precis likadant som andra valutor. Det är bara det att vi kanske skulle fått leva med en valuta som speglade läget i t.ex. Tyskland.
Att det ska behöva kosta så mycket pengar för att uppnå de s.k. fyra friheterna. Vad är det då som gör att det blir dyrare...jo man måste hädanefter avlöna ytterligare några miljoner bönder i f.d. Öst-blocket + ett oräkneligt antal byråkrater, politruker och inte minst parlamentarikerna.

Det är påfallande, men föga överraskande att ju större administrativa samhälleliga apparater man bygger upp - allt från regionsammanslagningar till hela Europabyggen - desto mer kommer man ifrån själva kärnan i vad man egentligen ville uppnå. Det här borde ju passa vänsterfalangen utmärkt...

Euron är inte heller (tror jag) tänkt som någon konkurrenskraftig valuta - inte på överskådlig tid i vart fall. Den sågs som ett landmärke/ fallossymbol i pingvinklubbens ständiga strävan att positionera sig gentemot varanda. Nu är den införd och man fortsätter (i vanlig ording) att fäktas om andra "spörsmål" med sina k...kar (läs: manligt könsorgan) .

Batting: Den tidigare federationen Jugoslavien var en union som var påtvingad balkanländerna och som var en kommunistisk diktatur. Samma sak förstås med Sovjetunionen, som var en 'union' under kommunistisk diktatur. De förslavade länderna försökte gång på gång att frigöra sig, Östtyskland 1953, Ungern 1956, Tjeckoslovakien 1968 osv. Kring 1990 blev de alla fria. Och vad ville dom göra då? jo bli medlemmar av den FRIA unionen EU förstås, alla de gamla förtryckta länderna Estland. Lettland, Litauen, Polen, Tjeckiska republiken, Slokakien, Ungern. Likaså i den union du talar om på balkan - Slovenien är redan med i EU, Kroatien och Bosnien vill också och snart säkert också Serbien.

Skillnaden är förstås att EU är en frivillig union byggd på demokrati. Bygget av en union på den grunden skulle enligt min mening kunna gå snabbare. Men det är ju väldigt viktigt för framtiden att folkopinionerna i våra länder hänger med i detta stora förändringsarbete. Det är inte så konstigt att man har svårt att acceptera snabba förändringar. Vi får väl vänta med införandet av Euron i Sverige tills alla uppfattar det som naturligt.

Själv tror jag också att en mer direkt demokrati i EU skulle göra projektet starkare. In med direkt folkmakt i beslutsapparaten. EU-kommissionen tillsätts av EU-parlamentet som direktväljs av folket. Och som kan avsätta EU-kommissionen. en av skälen till EU:s nu många gånger klumpliga byråkrati är att så mycket hänsyn hela tiden måste tas till varje lands regerings önskemål och att man ibland fattar kompromissbeslut som är onödigt dyra. Minska regeringarnas inflytande istället. Det skulle effektivisera EU.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem