Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU

EU

Hörde jag rätt igår? Skall de få höjd lön där nere i Bryssel? Ja, ja det skulle inte förvåna mig. Finns det någon mer än jag som vill gå ur skiten?
Antal svar på detta inlägg: 82
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Frivilligt och frivilligt. Det kan väl diskuteras. Man röstar ju tills eliten får det svar de vill ha. När de till slut fick sitt "JA" så var det via lögner och hot. Hade det blivit ett naj så hade det bara blivit en ny folkomröstning.

Du skriver att EU är frivilligt och bygger på demokrati. Något som du framhåller som bra, men samtidigt så verkar du vilja ha ökad toppstyrning. Hur skall du ha det?
Batting:
Vad menar du med ökad toppstyrning - mitt förslag är ju precis tvärtom, ökat direkt folkligt inflytande på styrningen av EU genom att ett direktvalt parlament utser regeringen - inte som nu att EU-kommissionen (regeringen) tillsätts av de nationella regeringarna. Det senare är en styrning från toppen, jag talar om en styrning direkt från folket.

Om frivillighet och omröstning: Nu har vi ett demokratiskt system med omröstning. Vi har röstat oss in i EU och röstat oss utanför EMU. Lögner och hot... ja det brukar ofta den förlorande sidan i en omröstning säga. Jag tror att många av dem som (liksom jag) röstade för övergång till Euro i Sverige säger samma sak om nej-sägarna. Det är ju ganska meningslöst. Det finns spelregler som man följer och som man får finna sig i. Vad är alternativet? Att alltid nej-sägare ska ha rätt? Är det demokrati?

Men resultatet av, "en av skälen till EU:s nu många gånger klumpliga byråkrati är att så mycket hänsyn hela tiden måste tas till varje lands regerings önskemål och att man ibland fattar kompromissbeslut som är onödigt dyra. Minska regeringarnas inflytande istället. Det skulle effektivisera EU.", blir väl toppstyrning?

Allt för många beslut kommer at tas allt för långt från brukarna. Spanjorer kommer att sitta och ta beslut om en renskötsel som inte ens en stockholmare förstår sig på.
Jag var en gång och tittade på ett fraktbolag som hade huvudkontoret i centraleuropa. På huvudkontoret förstog de inte varför fraktkostnaderna var så dyra här i skandinavien. När några från lagret i Örebro senare åkte ner för att diskutera detta med huvudkontoret så fick de se en europakarta som slutade i höjd med Gävle. Större uppfattning än så har inte centraleuropeen om oss.

När det gäller lögner och hot så går det ju i efterhand att konstatera vad som stämde, och inte stämde av de löften som gavs i EU-debatten. Eller har du noll koll på vad som skett? Nejet till EMU kan vi också se resultatet av. Man kan väl ändå inte sitta och förneka fakta.
Annons
Ramon:

Det är meningslöst att diskutera EU/EMU med folk som inte har den minsta koll. Du får gärna fortsätta, men själv orkar jag inte.

Batting/dstrand:

Gör som jag och läs lite statsvetenskap på universitetet så kommer du möjligen inte att ändra åsikt, men du kommer i varje fall använda korrekt argumentation för din EU-restriktiva hållning.
Batting:
Om 'toppstyrning': att minska de nationella regeringarnas inflytande innebär inte mer toppstyrning - precis tvärtom. Det är inte Göran Persson och hans regeringschefskolleger som bör tillsätta EU:s regering utan ett folkvalt parlament.

Om spanjorer och renskötsel: Varför i hela friden ska spanjorer besluta om renskötsel? EU ska ju inte ägna sig åt frågor som kan lösas på nationell och regional nivå. Det ska ju de olika nationella och regionala parlamenten göra, precis som landstingen beslutar om hälsovård i en region och kommunerna om sin angelägenheter.

Båda sidor gick till överdrift ibland och hade rätt ibland. Det är som det brukar vara. Det förstår folk och tar uttalandena med en nypa salt.

Ett resultat av nejet till EMU är att Sverige ställt sig utanför beslutsprocessen i ekonomiska frågor inom EU. Vi har alltså mindre inflytande än vi annars skulla ha haft. Dessutom måste jag och du växla pengar när vi åker nånstans, vilket nästan alla andra slipper. Vilka vinner på det?Valutaväxlare och spekulanter, ju fler valutor det finns ju mer kan man göra spekulationsvinter. Dessutom är det svårare för alla som handlar med Europa att göra prissättningar eftersom man inte vet hur valutakursen kommer att slå.
Los Lovos:
Man kan alltid hoppas att något argument går fram...
Oj då Los Lovos. När argumenten tryter så kan man ju alltid försöka idiotförklara den man pratar med. Precis samma taktik som G Persson kör med när vi röstat "Fel". Då har vi inte förstått.

Just nu är vi ett mycket litet land bland många andra där nere i EU. Ett litet bland andra små och än fler större. Vi har inte ett skit att säga till om!
Och det är för övrigt det argumentet EU-anhängare brukar köra med när man klagar på hur lite som går Sveriges väg där nere. "Men det förstår du väl att lilla Sverige inte kan bestämma över de andra!"
Annat lät det innan valet. "Men du förstår väl att vi måste vara med annars har vi inget att säga till om!"

Sanningen är väl den att om vi inte varit med så hade vi tvingat EU att förhandla med oss. Vi hade varit en av två parter. Nu är det ju bara rättning i ledet, och sedan titta på.

Sedan så fattar jag fortfarande inte när du Ramon tydligen skall ha alla åsikter. Ena stunden så skall givetvis Persson bestämma över renar, men i nästa minsan inte säga något nere i bryssel. Vart tror du EU-bidrag kommer ifrån?

Vi har just lyckats få pengar till att rädda Fjällräven. Hade de sagt nej nere i Bryssel så hade vi inte fått några. Persson är redan nu helt bortspelad. Vi skickar ner pengar till Bryssel som vi sedan får tigga tillbaka. Hur mycket försvann på vägen? Vi måste väl själva få bestämma över t.ex. fjällräven?

Det verkar du ju tycka, eller i alla fall att vi skall bestämma över renarna, men i nästa sekund så tycker du att allt skall bestämmas i Bryssel. Du får ju bestämma dig. Du kan inte ha alla åsikterna på en gång. Det blir ju svårt att argumentera med någon som spottar ur sig alla åsikter som låter bra.
Los Lovos:

Betyder en EU kritisk hållning per automatik att man inte skulle ha läst statskunskap på universitet? Bara undrar...i såfall har du fel. Jag skulle tro att det springer en hel del EU skeptiker på flertalet av landets samhällsvetenskliga institutioner...likväl en hoper aktiva EU positiva som helt slutat att föra en kritisk hållning. Bara att svälja och se glad ut.

Nä, folk skulle vara lite mer som Herbert Tingsten, som faktiskt pendlade politisk mellan olika partier/block under sin levnad. Det kallar jag att stimulera de "grå" och aktivt söka ny erfarenhet och skärpa intellektet.

Det är väl kanske det denna diskussion ska eftersträva istället för att räkna antalet högskolepoäng i statskunskap.
Batting:
De nationalistiska projekten har verkligen gjort bankrutt genom de sista 1-2 århundrandena. Du förespråkar att vi ska hålla oss inom våra nationella gränser, hålla oss till vår fulla nationella suveränitet, behålla vår valuta, etc.
Nationalstaterna är relativt unga i historien och har verkligen inneburit en katastrof - två världskrig har nationalismen som ursprung.
Vi måste överbrygga nationalismen och rasera gränser, inse att vi är en del av större helhet. I dag rör vi oss både fysiskt och virtuellt över gränserna så snabbt att gamla system som alla olika valutor tex är opraktiska (ingen människa vill väl ha tillbaka lire, francs, pesetas, mark, tyska mark, belgiska francs, hollänska gulden, grekiska drachmer, österrikiska schilling, portugisiska escudos).
Själv har jag under denna diskussion flyttat mig till Israel för ett arbetsmöte, om ett par dagar är jag i Sydkorea. Avstånden har försvunnit i praktiken och omgivningen kommer närmare.

Jag har erfarenhet att arbeta med projekt inom EU och jag vet att om vi från Sverige är aktiva så kan vi påverka på ett mycket avgörande sätt. Jag har själv fått uppdrag att leda EU-övergripande initiativ därför att jag fört fram idéer till de beslutande organen. Det går att påverka och det har betydelse att vi arbetar på det sättet.

Beträffande renskötsel och vad det var fråga om - vad jag menade var att beslut givetvis ska fattas på rätt nivå. Beslut av lokal eller regional betydelse ska naturligtvis inte upp till EU-organ.
Bating/dstrand:

Jag har slutat argumentera EU med er eftersom ni uppenbarligen inte är insatta i det ni skriver om. Det är INTE samma sak som att idiotförklara någon av er herr Batting. Vidare har jag aldrig påstått att alla som läser eller har läst statsvetenskap är EU-positiva, långt ifrån, men de som är pålästa använder åtminstone korrekta negativa synpunkter och drar inte till med kvällstidningslogik.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem