Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU

EU

Hörde jag rätt igår? Skall de få höjd lön där nere i Bryssel? Ja, ja det skulle inte förvåna mig. Finns det någon mer än jag som vill gå ur skiten?
Antal svar på detta inlägg: 82
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Putte, du kan ha rätt på många punkter, men det mesta du tar upp är ju om vilken ekonomisk politik som för till lägre arbetslöshet och bättre välstånd. Det är ju en allmän politisk fråga och där är ju synen olika mellan de politiska partierna, såvitt jag förstår lägger du sin röst på (s) enligt en annan sida på detta Forum. Detta har ju ingenting med EU specifikt att göra - det är ju bara vilket forum du driver din politiska uppfattning inom. Sverige är ett forum, EU är ett annat. EU är större och din uppfattning - om du får stöd av andra - får större genomslagskraft.

Sedan är det så att det EU framför allt handlar om - enligt min personliga uppfattning - trots att ni inte tror på något ni inte tycker er kunna se - en vision om en framtida bättre värld, en fredlig värld, en värld som bygger på respekt, tolerans och välfärd för alla. Ett slut på nationalism, etniska motsättningar, ojämlikhet mellan människor, förståelse över gränserna.
Batting: EU kommer inte att göra något för arbetslösheten, säger du. Jag säger: demokratisera EU genom att införa direkt val av regering av EU-parlamentet, och rösta på den politik som du anser bäst gynna arbetsmarknaden.

Att vara EU-förespråkare är inte att vara för ökade klasskillnader. Jag är absolut ine för ökade klasskillnader, jag vill att alla ska bli en enda stor och glad medelklass. Och jag är för EU.

Jag arbetar med medicinsk forskning och träffar andra forskare i världen för att du, din mormor och farmor m.fl. ska klara sig undan sjukdom och elände.
Nu är det natt. Ska upp tidigt och jobba. Hej!
Annons
Batting jag tror att man beträder helig mark ifall klasser kommer upp till diskussion. Ingen EU-anhängare vill erkänna just detta med social dumpning, ökade klasskillnader och lättnader för kapitalet och dess ägare.
Tack och lov så växer skaran som vill gå ur klubben i hela europa. Det om något visar att den här delen av världen börjar så smått vakna. Batting, vi blir fler vad tiden lider som säger nej!
Ramon: Du skriver att arbetslösheten är en politisk fråga. Ja det är förmodligen sant och då är vi hjälplöst förlorade. Politiska åsikter slutade gälla när EU-frågan kom upp på borde. Då började politiker handla helt mot sin egen ideologi bara för att få vara med de stora grabbarna och leka. Man behöver bara titta på sossarna nu. Någon här som tycker de verkar engagerade och inriktade på att försöka vinna nästa års val?
Jag kan tänka mig att det inte är så kul att strida för något man egentligen inte tror på, men det kan ju ge ett välbetalt jobb och retrettplats.

Titta på Persson som strider för saker nere i Bryssel som han sedan på hemmaplan försöker skapa lagar mot, men nu verkar han gett upp helt. Godsägaren har väl insett att han får det bra i ett maktfullkomligt EU.

Att påstå att EU inte leder till ökade klasskillnader är inget annat än att förneka fakta! Bara en drömmare kan vara för EU och emot ökade klasskillnader, eller möjligen en oärlig person. Eftersom jag är en snäll och vänlig människa så väljer jag att tro att du är en person som står med båda fötterna fast förankrade i luften.
Batting jag tror att man måste tillhöra den nya adeln för att ha nytta av EU. Vanligt arbete och inga avdrag gör att man får vara med och betala för andras resor, hotell, nöjen men också EU-avgiften på 23 miljarder och den kanske till och med blir högre i år.
Batting och Putte: Ni tycks se EU som en åsikt. EU är en plattform för en politisk process. Innehållet i den processen står ni liksom alla andra medborgare för. Om ni säger att EU inte kan påverkas ställer ni er utanför och er uppfattning om EU blir en självuppfyllande profetsia.
Jag tror inte alls att EU-medlemskap i sig leder till ökade 'klassklyftor'. Om mina fötter verkar peka åt fel håll är det nog för att jag befinner mig (ännu ett dygn) på andra sidan jordklotet.
Det verkar ju som om det är fler som känner som jag och Putte, än som du gör. Då borde det väl bli ändring på saker och ting? Hur många tror du tycker att de skall ha mer betalt. Det tycker ju inte ens du, men mer betalt får de. Var är det där medbestämmandet? Har du ingen förmåga att se hur saker och ting ser ut i verkligheten?
Det vet varken du eller jag. Det finns en EU-skeptisk opinion speciellt i Sverige, men hur den skulle utveckla sig vid en folkomröstning t.ex. är väldigt svårt att förutse. Jag tror att många vill utveckla samarbetet långsammare, det är troligen fortfarande en majoritet mot Euron, tveksamhet till försvarssamarbete, men jag tror inte att majoriteten av svenska folket är för ett utträde ur unionen.

Det är ju uppenbart att du och Putte retar upp er på saker som inte har med EU att göra. Högre löner ja, jag blir också provocerad av detta, helt orimligt att skattebetalarna ska bekosta ökade löner åt EU- och svenska politiker. Men samma sak sker ju i Sverige. Tycker du att det är lättare att ändra på det här? Var finns logiken i ditt resonemang? Problemet med löneökningar åt politiker är att det ju i regel inte är någon partiskiljande fråga.

Om att se på verkligheten. Man kan nog se samma verklighet på olika sätt. Somliga tycker att ett glas är halvfullt medan andra beskriver det som halvtomt.


Om man ser sig som en övermänniska som inte behöver bry sig om vanliga normer så tror jag knappast att de klarar av att skapa rätvisa lagar för medborgare i länderna de skall representera.
Men det är bara ett symtom på deras syn på oss. En annan och allvarligare sak är ju att våra länder är för olika för att ha t.ex. samma valuta.
Men fortsätt att haka upp dig på detta med lönerna du. Då är det ju lätt att skylla på avund, negativt tänkande o.s.v.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem