Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU

EU

Hörde jag rätt igår? Skall de få höjd lön där nere i Bryssel? Ja, ja det skulle inte förvåna mig. Finns det någon mer än jag som vill gå ur skiten?
Antal svar på detta inlägg: 82
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Det där diskvalifiserar ju egentligen dig i den här diskussionen. Det är klart att någon som reser ut och in i landet inte vill hålla på att växla valuta även om det skulle gynna hemlandet. Det verkar ju dessutom som om du livnär dig på den där organisationen. De som lever av den är positiva, men vi som drabbas av den är för det mesta negativa.

Om t.ex. en svensk vara blir väldigt populär så vill många köpa den, eller hur? Då blir det handel med den svenska valutan. Den blir åtråvärd, och stiger i värde. Till slut kanske kronan blir så dyr så att den populära varan slutar säljas. Handeln med kronan upphör, den sjunker i värde och till slut kanske priset blir rätt igen. Valutor stabiliserar.
Blir det riktig kris i ett land så kan man fula lite och devalvera. Visst många tycker att det är fult och fuskigt, men Euron fungerar likadant.

Vad händer när man tar bort detta konkuransmedel från ett land? Jo det enda verktyg man då egentligen har att ta till är att sänka lönerna.

Om jag nu väger allt detta mot att du tycker att det är obekvämta att växla pengar så.... ja jag vet inte
Ps/ Det kan inte hjälpas att man mår lite dåligt när de som jobbar på att sänka våra löner höjer sina egna/Ds
Batting: Ja, du är rolig du. Så jag skulle vara diskvalificerad att delta i diskussionen för jag har erfarenhet av systemet. Det är väl inget bra argument. Då skulle jag ju kunna säga att du är diskvalificerad för att du inte har erfarenhet. Då hamnar vi väl definitivt i sandlådan?

Jag livnär mig inte på 'den där organisationen', det är en sidoaktivitet till andra saker jag håller på med.

Det är ju förstås inte bara för mig valutaväxling är opraktisk, för att som reser mycket i jobbet eller privat, för alla som handlar med andra länder, så är förekomsten av en massa olika valutor opraktisk. Devalvering som ett instrument att komma ur svårigheter är ju ett sakargument. Det instrumentet har vi ju använt oss av vid några tillfällen. Det är ju inte en särskilt bra metod eftersom man räddar sig ur en kris utan att göra något åt grundorsaken. Dessutom öppnar misstankarna att ett land ska devalvera för spekulation och då blir devalveringen en självuppfyllande profetsia.

Jag är för Euron som valuta i Sverige av flera skäl, bl.a. för att den är praktisk, underlättar handel, och för att den är en del i ett viktigt integrationsprojekt, att föra länder närmare varandra.

Det övergripande argumentet för mig är att EU är ett 'fredsprojekt', bort med gränser, motverka nationalism, öka kontaktytan med andra folk och kulturer.
Annons
Det enda jag hoppades på när vi nu, konstigt nog, röstade ja var att detta med gränser skulle försvinna. Att jag skulle kunna slänga passet och resa fritt. Tycker du att det blivit så?

Kol & Stålunionen var möjligen ett fredsprojekt. Då var man rädd för den närmsta omgivningen. Man hade på kort tid krigat två gånger i Europa, men som du mycket riktigt påpekade så krymper världen. Ricken för att Sverige skall bli indragen i krig nu ökar om vi ingår i någon stormakt som tar upp den ekonomiska kampen med andra stormakter.

EU är ett ekonomiskt projekt. Inflationen är viktigare än full sysselsättning. Man vill inte ha full sysselsättning. Det skulle höja de löner som man egentligen är ute efter att sänka.

Erfarenhet av systemet har varenda svensk. Jag har inte haft ansvar för något EU-projekt, men jag ingår just nu i ett. Man skulle kunna säga att jag drabbats av ett. Det går mest ut på att få EU pengar att så smidigt som möjligt glida ner i fickorna på de som leder projektet. Vad sägs om 5600 om dagen? de dittvingade deltagarna får zippo...
Absolut. Nu reser man i större delen av Europa ungefär som man tidigare gjorde på inrikesresor i Sverige. En vän till mig bor i Belgien och jobbar i Holland. Åker till arbetet varje dag utan att det märks någon gränsövergång.

Du menar att risken att Sverige blir indragen i konflikter ökar om vi blir mer integrerade i EU. Knappast som samarbetet lagts upp hittills. Men varför ska Sverige alltid skjuta ansvaret för att lösa internationella problem på andra? Vi har visserligen en tradition att låta andra ta bördorna men det är knappast något vi kan vara stolta över. Risken för militära konflikter minskar dock eftersom EU-projektet avväpnar de nationalistiska krafterna i Europa - de krafter som orsakat flera förödande krig.

Men dyker säkerhetsproblem upp - t.ex. extremnationalistiska krafter i östra delarna av Europa, är det självklart att Sverige har ett delat ansvar med alla andra att försöka lösa detta.

EU är inget ekonomiskt projekt. Det är ett mycket större än så. Den ekonomiska politiken inom EU påverkas ju av regeringarna och vårt inflytande i de ekonomiska organen. Vi har ju avsagt oss inflytande eftersom vi ställt oss utanför EMU. Själv tycker jag att det direkta folkliga inflytandet på EU:s politik bör öka genom att att EU-parlamentet utser regering och att du och jag kan direkt påverka politiken genom politiska val.

En viktig punkt för dig tycks vara att EU-byråkrater höjer sina löner. Tycker du att det är ett EU-specifikt problem? Jag tycker att det låter som den gamla vanliga visan. Politiker i Sverige och högra tjänstemän brukar vara ganska bra på att hitta argument för att höja sina egna löner på skattebetalarnas bekostnad. Likaså brukar dubbelmoralen vara ganska utvecklad bland politiker som predikar ekonomisk utjämning. Jag håller med om att sådana löneökningar många gånger är stötande, jag tycker att många politiker och politiska tjänstemän har orimligt höga ersättningar. Men det är inget argument mot EU.
Ja, ja du blir väl lycklig på din tro. Faktum är att stora delar av Europas befolkning i allmänhet, och Sveriges i synnerhet inte alls längre tror på det där. Men som sagt, vi är väl bara dumma som inget fattar.
Jag försöker komma på en enda sak som blivit bättre sedan vi gick med i EU. Nix, jag kan inte komma på något.

Men det var kanske inte meningen. Det var kanske meningen att vi skulle få det sämre så att t.ex. Portugiser skulle kunna få det bättre. Någon slags Europeisk Robin Hood Skatt, men då borde man ju sagt det innan omröstningen. Men så lät det ju inte alls.

Påverka genom direkta val. Nä vi är som sagt var ett på tok för litet land. Vad tror du att vi kan påverka?

En Belgare som pendlar till Holland kanske reser lätt och smidigt, men gjorde han det inte redan tidigare? Som när vi åkte till Norge?
Men inte tycker jag att det blivit ett dugg lättare när jag flyger t.ex. till London.
Batting, det verkar inte som om mina argument går hem hos dig. Du ser fortfarande kortsiktigt på EU-projektet. Du talar om vad som hänt efter valet, jag talar om framtiden, om de nästa 10-50-100 åren. Du talar om småsaker som vilka löner EU-funktionärerna har, jag talar om vilken värld mina barn och framtida barnbarn kommer att växa upp i - en värld som är mycket närmare och där folk av olika nationalitet och religion lever sida vid sida - hoppas jag. När du har tagit steget från träden till skogen så kan vi kanske nå varandra.

Beträffande att påverka: Det har inte att göra med landets storlek. Du har en röst precis som alla andra medborgare i EU. Ditt inflytande genom val är precis lika stort som alla andras.

Beträffande resor: London ja, dom är ju inte med i Schengenavtalet. Dom har fortfarande sina gamla regler som du vill ha kvar.

Som sagt: Nu lämnar jag den här diskussionen. Jag tror att just nu vi inte kommer längre. Men jag hoppas att du kanske i framtiden tänker i lite mer övergripande termer - skogen!
Och sänkta löner lär väl påverka dina barn i framtiden? Ja jag talar om fakta. Vad som faktiskt skett - du talar fortfarande om de drömmar vi fick höra före valet.
Det är ju så man tar sig för pannan..
Ja det var ju ett fantastiskt argument... Ramon och jag försöker ju i alla fall.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem