Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU

EU

Hörde jag rätt igår? Skall de få höjd lön där nere i Bryssel? Ja, ja det skulle inte förvåna mig. Finns det någon mer än jag som vill gå ur skiten?
Antal svar på detta inlägg: 82
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Ur Expressen
Publicerat 20 juli 2005 15:13

EU ska börja lyssna på medborgarna

EU ska lära sig att prata med och lyssna på medborgarna.
Oops, SvD skulle det visst vara.

Samt:
"Kommissionen antog på onsdagen EU-kommissionären Margot Wallströms nya handlingsplan för kontakten med vanliga människor."
Det var ju på tiden! Efter debatten på denna linan så har jag förtått att länder med egen suveränitet och bestämande från tidernas begynnelse bara varit av ondo. Det har fört oss rakt ner i avgrunden. Det har inte medfört något gott så då drar jag den självklara slutsatsen att det vore bäst om alla länder gick med i EU. Jodå, hela världen! Då måste ju allt bli bra, och så centralstyrs allt från Bryssel. Inget krångel med några fjuttregeringar här och där. Detta måste ju verkligen öka världsmedborgarens makt. Man får ju givetvis rösta...
Annons
Batting:

Det var inget argument, det var ett personligt konstaterande.

LOL@Batting
Förstod jag väl. Du har inte haft ett enda argument sedan diskussionen började, men jag förstår dig
mjae .. jag tycker nog att ett par argument har slunkit in här och var.
EU är väl jättebra, vi får ju ca 15 miljarder i bidrag varje år och det enda vi behöver göra är att betala lite över 40 miljarder i medlemsavgift. Kan inte begripa varför norge sa nej..
Det tycks vara ett aterkommande tema fran nagra deltagare i diskussionen att se EU fran det korta perspektivet. EU ar inget ekonomiskt projekt - det ar storre an sa. Och att EU-projektets framgang ar beroende pa om vi gor en nettointakt eller om vi forlorar pengar. Det tycks uppenbarligen vara svart att se de storre perspektiven, vad sager man:
'Snalheten bedrar visheten'.

Se exemplet Tysklands enande. Det har varit en gigantisk uppoffring pa kort sikt fran vasttyskarna att ekonomiskt kompensera for osttysklands bankrutt efter sovjetkommunismens fall. Vad far man for det?
Okad sakerhet - risken for militar urladdning mellan ost och vast eliminerad
Mojlighet att traffa manniskor som tidigare var omojliga att na
Pa langre sikt en mycket starkare nation med manga nya medborgare som kommer att bidra till valstandet.
mm.mm

Varfor ska inte hela varlden vara med i EU, fragar Batting. Ja, varfor inte? Det ar val ett mal att kampa for att minska granserna och den militara spanningen mellan lander i hela varlden, och vi kan kanske komma dit sa smaningom. Det kraver dock stora forandringar i tex Asien och Afrika med inforande av demokrati, avskaffande av korruption och minskande av fattigdom. Mycket hander ju i den riktningen. Allt flera lander har narmat sig demokrati. Terroristaktiviteterna som vi nu ser ar till stor del ett tecken pa att demokratimotstandarna borjar bli desperata. Men visst ska vi efterstava en varld dar granserna ar nedmonterade.

Batting, ar det inte dags att sluta anvanda den slitna 'Bryssel'-klyschan. Vem har sagt att allting ska styras fran just denna stad? Vad som ska beslutas pa EU-niva, nationell niva och regional och lokal niva far man anturligvis besluta om , men beslut i EU-organ galler ju bara sant som ar overgripande for alla medlemmar forstas.

De konstiga a, a, o (utan prickar) beror pa att jag just nu befinner mig i Korea och att jag ar tvungen att anvanda en lokal dator, det gick inte att fa uppkopplingen till min egen laptop att fungera.
Bryssel-klyschan?
Jag använder det för att det inte är någon klyscha.
Varför är det så svårt att debattera verkligheten, sådant som går att se? Nä man skall tydligen dskutera sådant som man inte vet något om. Det är förstås lättare att försvara.

Ja låt gärna hela världen gå med i EU så vi kommer tillbaka till ruta ett och kan titta tillbaka på ett gigantiskt finansiellt fiasko. Ja för oss vanliga förstås, eliten har då förstås redan försett sig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem