Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU

EU

Hörde jag rätt igår? Skall de få höjd lön där nere i Bryssel? Ja, ja det skulle inte förvåna mig. Finns det någon mer än jag som vill gå ur skiten?
Antal svar på detta inlägg: 82
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Jaha då får vi väl lägga till "Äta middag med vänner". Jo men du är nog som klippt och skuren för EU.
Jodå du hörde rätt från riksdagslön som ligger om inte jag tar helt fel på 42000 i månaden. Nu skall alla delegater få 68000 i månaden ingen dålig lönhöjning precis.
Om det finns flera än du Batting som vill lämna tokklubben? Javisst, ungefär 58% av landets befolkning och bland dom finns även jag.
Vad har EU gjort som visar att det blivit bättre för oss i Sverige?
Batting: Så du äter inte middag med vänner??? Stackars du. Förstår inte vad det har med EU att göra.

Putte: Jag tycker att lönerna för EU-funktionärer liksom många politiker och högre tjänstemän i Sverige är för höga. Håller helt med kritiken. Finns ingen anledning att de ska vara så höga.

Detta är något som gäller i lika hög grad inom svensk politik. Det är en svår sak att tackla. Jag tror att man ska fråga sina politiker och olika partier om hur dom ser på frågan om lönser till politiker och man ska följa upp vad som händer.

Frågan om löner är inte någon specifik EU-fråga. Problemet är generellt.
Annons
Det är ju fantastiskt. Här röstar fransoser & holländare nej till det nya fördraget. Förmodligen inte för att de läst det utan för att de är missnöjda med hela EU. Om man då vore EU-förespråkare så borde man ju göra allt för att återvinna förtroendet, men vad gör man? Ja det är ju inte ens värt att kommentera. De där nötterna visar ju gång på gång att de inte är mogna uppgiften.
Jodå Ramon. Jag äter också middag med vänner, en efter att ha åstadkommit något. Har du gjort av med många Euron där borta?
Ramon du som är EU-förespråkare vilka förbättringar har denna klubb gjort för svenskt vidkommande? Tänker då i första hand på meningheten arbetslösa, sjuka och människor med låga löner.
Förmodligen att sitta på ett flygplan.
Batting: men vad är detta? Varför tror du inte jag har åstadkommit någonting? Jag arbetar hårt mest hela tiden förutom några avbrott för att lyssna på dina kloka åsikter. Här i Korea använder man en annan valuta som heter Won och eftersom 1 krona är ungefär 100 Won så blir det ju några som går åt.

Putte: Visst är omröstningarna om fördraget uttryck för missnöje med EU. Men det är inte alldeles lätt att tolka vad det är man röstade mot. Själv är jag kritisk mot förslaget till konstitution eftersom jag är för en helt annan lösning - en parlamentariskt tillsatt EU-kommission (direktval via EU-parlamentet) istället för den nuvarande ordningen där registeringarna utser EU-kommissionärer. Vissa röstade emot för att stoppa Turkiets inträde. Andra för att dom är emot EU helt och hållet och vill återgå till nationella lösningar - Frankrike åt fransmännen, England åt engelsmännen osv. Det finns många skäl. Och är det så att majoriteten i Europa är emot EU-projektet så kommer det förstås att dö ut. Personligen tror jag inte att så är fallet men ni kanske har rätt. Vi får väl se.

Vad har EU gjort för Sverige? Jag tycker frågan är fel ställd, eftersom jag inte ser projektet EU ur ett snävt nationellt perspektiv, men ändå: Ökat arbetsmarknaden - det är fritt att ta jobb inom EU, ökat möjligheten att bosätta sig var man vill med bevarade rättigheter, underlättat handelsutbyte, minskade problem att resa över gränser, lättare att studera utomlands, ökad säkerhet genom politisk avspänning, förbättrat polissamarbete för att oskadliggöra terrorister tex, standardisering av olika system (med det ärju inte alla som gillar - det där med korna och klockan ni vet), regionalstöd för glesbygd, mm.mm.

För arbetslösa, sjuka och lågavlönade? Ja för arbetslösa och lågavlönade är det viktigt att det finns en fungerande ekonomi. Som utvecklas. Till det bidrar EU. Skyddsnäten i form av försäkringar och socialt stöd är inte en EU-fråga utan en lokal fråga. För sjuka: Ökat samarbete inom forskning och hälsovård har ett direkt stöd av EU och betyder mycket.
Nej du Ramon nu tog allt fel. EU-medlemsskapet har lett till neddragnignar på alla håll och kanter för vår plånbok skall passa EU-kostymen. Titta bara på Italen som nu får på skallen för att deras utgifter ligger för högt. Frankrike, Italien och Tyskland har hotat med att lämna klubben om inget görs åt självbestämmanderätten över ekonomin. Räntorna satta ECB är heligt trots att dessa länder vill sänka sina räntor och få fart på ekonomin. Predcis som vi på nej-sidan förutspådde ifall det skulle bli ett ja, Sverige skulle bli uppdelat i tre klasser. Nu har vi facit i hand dom rikare blir allt rikare och tvärt om. Klasserna vi har är den priviligerade, löntagarna och trasprolitärerna.
Jobb över gränserna också en himmelsblå lögn. Dom som har utbildning rätt sådan har alltid kunnat jobba utomlands, men lågutbildade har kommit på undantag så har det varit och det blev ingen skillnad med EU. Arbetslösheten i europa tycks vara enorm eftersom nästan alla EU-länder vill få fart på ekonomin.
Därför tror jag Fredde kommer att lyckas få ner arbetslösheten om han får rodret. Sänkta löner och bidrag som ingen kan leva och mera till aktieportföljbärarna. För han har ju själv sagt att byggjobbare tjänar för mycket och kapitalet för lite. En röst på Reinfeldt kräver stor plånbok eller bereda sig på att bli statare.
När man inte kan se vad som händer i sin omgivning så måste det bero på att man inte lever i samma värld som andra. Du Ramon vad är det för jobb du påstår dig ha?

EU kommer inte göra något för arbetslösheten. Det är viktigare att måna om låg inflation och då behövs arbetslösheten.

Hur kunde man bara komma på en så tokig tanke som att utvidga EU med en massa länder som måste hållas under armarna. Enda tanken måste ju vara att klassklyftorna då tvingas öka även i de andra länderna, och vipps så har vi ett elitsamhälle i hela Europa.

Folk får gärna vara EU-förespråkare, men då skall de ju även tala om att de är för ökade klassskillnader m.m.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem