Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

EU

EU

Hörde jag rätt igår? Skall de få höjd lön där nere i Bryssel? Ja, ja det skulle inte förvåna mig. Finns det någon mer än jag som vill gå ur skiten?
Antal svar på detta inlägg: 82
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

En stor union med samma lagar och regler för länder med så vitt skilda kulturer,geografiska och ekonomiska förutsättningar,Ja den som är så naiv att dom tror det kommer att fungera på lång sikt är bara att gratulera, med sån dålig verklighetsuppfattning måste livet vara underbart..
europe: Om du laste vad jag skrev sa har jag inte pastatt att man kan hoppas pa en union som omspanner hela varlden. men vad man kan (och bor) efterstrava ar samma grundlaggande varderingar, okad utrymme for demokrati och minskat utrymme for korruption och fattigdom. Ju narmare man kommer detta mal desto mindre kommer behovet vara av granskontroller och militar beredskap. Det ar inte en dalig verklighetsuppfattning utan en overlevnadsinstinkt.

Batting: Jo 'Bryssel' ar en klyscha som anvands av EU-motstandare for att ge bilden av att alla beslut fattas i Bryssel efter att man gatt med i EU. Samma klyscha har jag hort i Norrlands inland om 'Stockholm' nar det galler beslut som faktiskt har fattats av regionala myndigheter i Umea. Bilden ar mer komplicerad an sa - olika EU-myndigheter lokaliseras nu ut till medlemslanderna, Sverige tar tex hand om EU:s smittskydd. Lakemedelsmyndigheten ligger i London, Europaparlamentet i Strassbourg. Dessutom ar det nastan omojligt att bereda eller genomfora beslut av EU utan omfattande genomgangar inom bade folkvalda organ och myndighetsorgan i medlemslanderna. Vissa av medlemslanderna ar mycket medvetna om hur stora mojligheterna ar att paverka - och gor det framgangsrikt, andra satter pa sig skygglappar och vill tro att allt anda beslutas i 'Bryssel' och sa forlorar dom sitt inflytande...

Batting:

Det är djupt tragiskt att du tydligen tillhör "de vanliga" eller vad nu du kallar dig.. bla bla ... återkom när du har läst på.
Annons
Ja jag är no väldigt vanlig. Och vi blir vanligare och vanligare förekommande, vi EU-motståndare.
Batting:

Jag ska köpa en sån där knapp till dig som du kan ha på rockslaget, en sån där knapp där det står "Nej till ALLT" .. då blir du nog glad.
JA!
Batting du är klok du! Nej till allt vad EU heter är bra för svenska folket. Inget har ju blivit bättre för att vi gått med i dårskapen. Jo en hisnade tanke om vi hade röstat för då hade vi sluppit växla pengar, men svenska folket var kloka nog och säga nej till EMU. Vilken höjdare!
PS det är inte heller så svårt att räkna om valutan och kan man inte då är alla banker behjälpliga.
Det knepiga är ju att EU-förespråkarna säger att vi måste vara med i EMU med tanke på våra exportföretag. Handlar inte de i dollar?
Absolut handlas och räknas det med dollar en jasidafloskel som vanligt! Kommer du ihåg hur mycket räntan skulle stiga och kronan sjunka ifall vi stod utanför EMU-samarbetet. Vi har facit nu och som vanligt hade vi nejsägare rätt. Varför tror du man inte ville ha en omröstning om det nya fördraget?
Italien, Tyskland och faktiskt Frankrike höjer nu rösterna om att gå ur gemenskapen om de inte får sköta räntepolitiken inom sina länder.
Idag TACK VARE EMU-samarbetet så styrs ränteläget från Europeiska Centralbanken (ECB) i Frankfurt. och där sitter dom helt bakbundna av korkade politiksa beslut.
Det är omöjligt att toppstyra folk för förr eller senare sätter folkviljan sig emot och då är det bara att börja på ruta ett.
En parallell är, att många s.k. intelligenta och kunninga personer lät sig snabbt övertalas när tredje riket uppstod bara ett fåtal försökte stå emot.
Däremot de som hade den fria tanken kvar i Tysklan och annorstädes kämpade i motståndsrörelser av skilda slag mot Hitler från dag ett och fram till dess han tog sitt eget liv.
Precis som i Tyskland så var det den svenska överheten och de som ansåg sig veta bästa som skränade om att Nazimen var den enda vägens politik.
I Mälarsalen stod kungens livsmedikus Gunnar Biörck och höll ett brandtal om hur viktigt det var för Sverige att ansluta sig till Tyskland och dess ledare Hitler. Meningheten -den okunniga ni vet- ville annat.
Alltså i de allra flesta fall segrar sunt förnuft över vackert utformade tal coh texter.
Avslutningsvis EU är en guldgruva och ett dagis för politker!
Ja det är bara att hålla med om allt du skriver Putte, men det är sådant där som EU-anhängarna inte vill diskutera. Man får inte prata om sådant som man har facit till för då kan de inte försvara sin konstiga åsikt som bara bygger på att berika eliten. Vi skall ju bli som USA. Det är bara att titta på hur ojämnlikt det är där borta. Och vilken jäkla attityd det för med sig. Har man jobbat på ett Amerikanskt företag så vet man.

På punkt efter punkt så har JA-sägarnas prognoser och förutsägelser slagit slint, men om man är klok nog att lära sig något av dessa dyrköpta erfarenheter så är man okunnig. Jag har väl aldrig varit med om något mer okunnigt än att inte lära sig något av de misstag man begår.

Men skit samma. Nu verkar det ju som om anhängarna håller på att skjuta sig själva i foten. Själva idén med att ha en klubb är ju att några står utanför, men nu skall tumören EU sprida sig med konstiga utväxter långt in i Asien. EMU och utvidgningen kommer att få organisationen att självdö.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem