Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Islamofobi

Islamofobi

"En majoritet av svenskarna vill inte bo i områden med många muslimer", står det på text-tv. Jaha...det är väl inget konstigt med det! Jag bor i malmö och bor i ett område som gränsar till rosengård. På något konstigt vis så har de dragit stadsdelsgränserna så att vi nu tillhör rosengård. Därmed skulle min lilla flicka börja 1:an på en skola där trots att vi bor ett stenkast ifrån en annan skola. Min fru o jag opponerade oss men vi åkte ändå och hälsade på skolan i rosengård. I den klass som min flicka skulle börja i så var det 100% invandrare, inte en enda svensk. Ok, jag har inget att säga om det eftersom jag själv är andra generationens invandrare. Men, i klassen så fanns det även små flickor med sjal på huvudet. Detta gjorde mig oerhört upprörd. Jag vill absolut inte att min dotter växer upp med värderingar att detta beteende är helt normalt, för det är det inte. Varför vill man dölja hår mm på en 7-årig liten flicka? Jag vet att när det gäller vuxna kvinnor så är det för att inte frambringa"orena" tankar hos männen. Men... gäller samma för små barn? Vad är det för män som kommer och skall hämta sina barn när skoldagen är slut?
Jag slogs med allt jag hade för att hon skulle gå i en normal skola och lyckades med det. Nu kan jag lämna mitt barn där med gott samvete samt, uppfostra henne med normala värderingar.
Antal svar på detta inlägg: 77
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Jag ber någon muslim att besvara min fråga:

"Varför sätter man slöja på små barn?"
Loan
Du fattar inte ett smack....tycker att du bör lära dig stava till ordet kultur.......alla länder har sin egen kultur och det är mycket viktigt för dem...att förvalta den....sverige har ochså sin egen kultur som i dag är urvattnat på grund av sådana som dig.
Försök att integrera i stället för att dra dig undan Läs på, visa dig delaktig, så får du en bättre förståelse och du blir en bättre människa i samhället
Ok, jag lyssnar. Förklara det med slöjan för mig!
Annons
Du Loan.....kom upp ur sandlådenivån.......Enkelt gör ett besök hon någon muslim så får du veta vad det handlar om
Du, dansare eller vad du nu e, atack e ju bästa försvar eller hur? Bara för att du inte har någon förklaring så ska du inte försöka dölja din okunskap genom att förtrycka en annan. Det funkar inte på mig. Så... sluta med din kiss o bajslek och förklara för mig som en vuxen individ! Eller erkänn att du inte har en aning.
LOAN Förstår du inte att kunskapen får du från källan....alltså din dotters kanrats föräldrar. Bjud hem dem i ditt hem, sitt ner under trevliga former och låt de berätta för din familj varför det är viktig för den att deras flickor bär slöja.....

Hoppas att du förstår alvaret...kommer inte att ge dig mer info tack för att du läste
Jag håller med dansaren! Bevara sveriges kultur!Om sveriges kultur är urvattnad så beror det ju på att vi har alldeles för många här med annan kultur och andra värderingar..
Dansaren:
Har du ett svar på loans fråga, är även jag intresserad av att höra det. Jag väntar tillsammans med loan!
Håller med loan till 120%. Så skulle även jag känna om jag skulle se detta i en skola. Och DANSAREN, istället för att förklara och berätta om din kultur så beter du dig som en skit. Du tycker säkert att invandrare är undertryckta, får inte ha sin "kultur" ifred men jag tycker faktiskt att det är tvärtom. I dagen samhälle får man inte säga något om andra religioner för då klassas man rasist medan invandra får säga vad de vill. Jag känner många olika invandra från olika länder men bara en fåtal skulle jag kalla som vänliga. Tyvärr men detta är min åsikt
Det svenska systemet bygger på individen. som du säkert vet, Vi tänker individualiserat. Skolan fostrar våra barn till fristående, starka individer heter det. Svenskar tycker att ”själv är bäste dräng” och att man ”sköter sitt eget” någon gruppkänsla finn inte hon svenskarna. Känslan för gruppgemenskapen är svag, även i familjen. För oss innebär begreppet familj, mamma, pappa och barn. När barnet lämnat föräldrarna bildar de en ny familj. känner atta till väl

I det muslimska samhället bildar man aldrig en ”ny” familj. Man bara bygger på den man har med barnbarn, kusiner och svägerskor/svågrar. Barnen fostras till att alltid ta hänsyn till familjen. Familjekänslan är enormt stark. En utbildning skaffar man sig för att gynna familjen. En ung kvinna har inte sex före äktenskapet för att inte vanhedra familjen. Man lämnar inte bort mormor när hon blir gammal, utan det är först då man börjar lyssna till henne.

I Sverige behandlar man religion som något lite pinsamt. Man talar inte gärna om sin kristna tro. Möjligen har det på senare tid blivit vanligare med ”andlighet”, men det är fortfarande tanken att ”var och en får väl tro vad den vill” som styr oss. Man lägger sig inte i varandras tro och vill absolut inte diskutera den på fikarasten som ett exempel. Istället fokuserar vi oss på att förverkliga oss själva, genom oss själva. Till och med de aktivt kristna i Sverige skiljer ofta på tro och vardag, man är som mest aktiv i kyrkan. Kanske att det beror på Jesus ord: ”Ge staten vad staten tillhör och mig vad som tillhör mig.”

Inom islam finns ingen riktigt skillnad på religion och samhälle. Allt hör samman. Genom Koranen, Sharia, Hadith Somliga människor upprätthåller meningslös Hadith för att avleda andra från GUDs väg. (31:6)

Den enda Sunna som ska följas, är GUDs Sunna. (17:77, 33:62, 48:23, 6:114).

Koranen informerar oss om att vissa av Profetens fiender, som beskrivs som "människo- och jinndjävlar," kommer att fabricera lögner och tillskriva profeten dem (6:112, 25:31). Detta är exakt vad som hände efter Profeten Muhammeds död; Hadith (muntlig) och Sunna (handlingar) hittades på att tillskrevs Profeten. Hadith och Sunna är Sataniska påhitt för att de: (1) trotsar de gudomliga försäkringarna om att Koranen är komplett, perfekt, fullt detaljerad, och ska vara den enda källan för religiösa vägledning (6:19, 38, 114 & 45:6-7), (2) hädar mot Profeten och skildrar honom som en brutal tyrann som inte upprätthöll Koranen, och (3) skapar falska läror baserade på vidskepelse, okunnighet, och oförsvarliga, meningslösa traditioner. Profeten Muhammed förbjöds, i mycket starka ordalag, från att utfärda några andra religiösa läror vid sidan av Koranen (69:38-48).

Vissa Muslimer kompromissar: "Om en Hadith är i enighet med Koranen kommer vi att acceptera den, och om den motsäger Koranen, förkastar vi den!" En sådan premiss bevisar att dessa människor inte tror på GUDs försäkran att Koranen är "komplett, perfekt, och fullt detaljerad." Det ögonblick som de söker vägledning från någonting annat än Koranen, oavsett hur "rätt" det verkar, faller de i Satans fälla (se 63:1). Anledningen är att de förkastat GUDs ord, och satt upp en annan gud vid sidan av Gud (18:57
m.m.Den makt som människan har är bara en delegerad makt, som hon fått sig anförtrodd. Den som fått detta förtroende måste vara mycket noggrann och rättvis mot sitt folk, för vars räkning han blivit utsedd att utöva denna makt. Detta erkändes av Hazrat Abu Bakr som i sitt allra första offentliga tal sade: "Samarbeta med mig när jag gör rätt, men rätta mig om jag begår misstag; lyd mig så länge jag följer Allahs och hans profets befallningar, men vänd er bort ifrån mig om jag avvikit." Koranen säger mycket klart: "Ni som tror, iaktta rättvisa som vittne inför Gud, och låt ingen förbittring mot vissa människor förmå er att ej handla rätt. Handla rätt -- det kommer gudaktigheten närmast." (5:8) Människans liv är alltid okränkbart och får ej tas utan rätt. Om någon förbryter sig mot denna princip genom att döda en människa utan rätt, jämställer Koranen honom med en som dödat hela mänskligheten: "Om någon dödar ett liv, utan att det föreligger någon blodskuld eller ofärd på jorden, skall det vara som om han dödat hela mänskligheten." (5:32) Det är förbjudet att förtrycka kvinnor, barn, gamla människor, sjuka och sårade. Kvinnans heder och avhållsamhet måste respekteras under alla omständigheter. De hungriga måste mättas, de nakna kläs och de sårade eller sjuka behandlas medicinskt, oberoende av om de tillhör den islamiska gemenskapen eller är fiender till den. När vi talar om mänskliga rättigheter i Islam, så menar vi egentligen att dessa rättigheter har blivit givna av Gud, de har inte blivit givna av någon kung eller av någon lagstiftande församling. De rättigheter som ges av kungar och lagstiftande församlingar kan upphävas på samma sätt som de införs.Islam betyder underkastelse, ”överlåtelse att ge hän åt gud”. Islam är idag den näst största av värdens alla religioner och har ca 800 miljoner anhängare, och bara i Sverige finns de ca 370 000. Dessa kallas muslimer, som betyder ”den som underkastar sig”.
Profeten
Islams stiftare är den arabiske profeten Muhammed, 570-632 e kr. Han föddes i Mecka, nuvarande Saudiarabien. Muhammeds far dog redan innan Muhammed var född, så Muhammed fick växa upp hos sin farbror Abu Talib. Muhammed fick sedan som ung man jobb hos en rik kvinna vid namn Chadidja, som han sedan gifte sig med. Muhammed var mycket engagerad i religiösa frågor och trodde att det bara fanns en gud, han motsade då arabernas egna traditionella religion, som var en blandning av polyteistisk religion. Muhammed ville ha svar på sina religiösa frågor. Så under fastemånaden, Ramadan, brukade han dra sig undan till berget Hira, ”Ljusets berg”. År 610 e kr fick han där en uppenbarelse av en röst som sade


Alla de delar av uppenbarelsen som handlar om olika juridiska och sociala bestämmelser kommer från Medinatiden, det gäller till exempel uppenbarelserna som ger deriktiv för hur man ingår äktenskap, hur man genomför en skilsmässa, hur man skall förvalta förmögenhet som omyndiga barn som mist sina föräldrar har, hur man skall upprätta ett köpekontakt, vad man får och vad man inte får äta, hur man skall behandla sina föräldrar och sina barn. Även en rad straffrättsliga principer slås fast i uppenbarelserna från Medina.

Rätten att profetera mot Tyranni
Mona Sahlin, vill inte ha förbud mot heltäckande slöja. Men hon ser helst att muslimska flickor inte bär sådana.

– Sverige ska inte ha några lagar om vilka kläder man får ha i skolan eller på jobbet, säger Mona Sahlin.

– Varje människa ska få ha sin religion och det är viktigare än att all är lika, tycker Sahlin. Men samtidigt kan man inte bara tänka på sig själv.

De flickor som haft slöja över hela ansiktet i Göteborg läser på barn- och fritidsprogrammet. Och man kan inte jobba med barn man inte vill visa ansiktet, tycker Sahlin.

Hon tycker inte om att flickor bär slöjor som täcker ansiktet. Flickors kroppar är inte farliga, de behöver inte gömma sig. Men reglerna måste man prata om hela tiden.



Bland de rättigheter som islam givit människorna är rätten att protestera mot regeringens tyranni. Med hänvisning till detta säger Koranen: "Gud älskar ej att man sprider ut onda rykten, så framt ej någon lidit orätt." (4:148) I Islam tillhör all makt och myndighet Gud. Den makt som människan har är bara en elegerad makt, som hon fått sig anförtrodd. Den som fått detta förtroende måste vara mycket noggrann och rättvis mot sitt folk, för vars räkning han blivit utsedd att utöva denna makt. Detta erkändes av Hazrat Abu Bakr som i sitt allra första offentliga tal sade: "Samarbeta med mig när jag gör rätt, men rätta mig om jag begår misstag; lyd mig så länge jag följer Allahs och hans profets befallningar, men vänd er bort ifrån mig om jag avvikit."

Mänskliga rättigheter i Islam

Eftersom Gud är människornas och universums absolute och ende Härskare, så är Han den högste Herren, Upprätthållaren, Livgivaren och den Barmhärtige, vars barmhärtighet omfattar alla varelser, och eftersom Han givit varje människa värdighet och heder och andats in i henne av sin egen ande, så är människorna genom Honom och vid sidan av sina övriga mänskliga egenskaper i grunden lika och ingen verklig skillnad kan göras mellan dem på grund av nationalitet, hudfärg eller ras. Varje människa är alltså besläktad med alla andra och alla utgör ett brödraskap i sin ärofulla tjänst åt universums Herre. I centrum för en sådan himmelsk atmosfär dominerar den islamiska bekännelsen av Guds enhet, vilket även medför ide'n om mänsklighetens enhet och broderskap. Fastän en islamisk stat kan upprättas var som helst på jorden, försöker inte Islam begränsa mänskliga rättigheter och privilegier till sin egen stats geografiska område. Islam har proklamerat några universella fundamentala rättigheter för mänskligheten som helhet och dessa skall iakttas och respekteras under alla omständigheter, vare sig den person det gäller är bosatt inom den islamiska statens område eller ej, och vare sig han tillhör denna stats vänner eller fiender. Koranen säger mycket klart: "Ni som tror, iaktta rättvisa som vittne inför Gud, och låt ingen förbittring mot vissa människor förmå er att ej handla rätt. Handla rätt -- det kommer gudaktigheten närmast." (5:8) Människans liv är alltid okränkbart och får ej tas utan rätt. Om någon förbryter sig mot denna princip genom att döda en människa utan rätt, jämställer Koranen honom med en som dödat hela mänskligheten: "Om någon dödar ett liv, utan att det föreligger någon blodskuld eller ofärd på jorden, skall det vara som om han dödat hela mänskligheten." (5:32)

Det är förbjudet att förtrycka kvinnor, barn, gamla människor, sjuka och sårade. Kvinnans heder och kyskhet måste respekteras under alla omständighter. De hungriga måste mättas, de nakna kläs och de sårade eller sjuka behandlas medicinskt, oberoende av om de tillhör den islamiska gemenskapen eller är fiender till den. När vi talar om mänskliga rättigheter i Islam, så menar vi egentligen att dessa rättigheter har blivit givna av Gud, de har inte blivit givna av någon kung eller av någon lagstiftande församling. De rättigheter som ges av kungar och lagstiftande församlingar kan upphävas på samma sätt som de införs. Samma sak gäller de rättigheter som accepteras och erkänns av diktatorer. De kan införa dem när de önskar och upphäva dem när de behagar, och de kan dessutom öppet förbryta sig mot dem när de har lust. Men eftersom de mänskliga rättigheterna i Islam har blivit givna av Gud, så har ingen lagstiftande församling eller regering i världen rätt att ändra eller upphäva dem. Det är inte frågan om några grundläggande mänskliga rättigheter som bara finns på ett papper för att visas upp vid behov och som sedan kan förnekas i det verkliga livet. Och inte heller rör det sig om ideer som bara existerar på ett filosofiskt plan. Förenta Nationernas proklamationer och beslut kan inte jämföras med de rättigheter som sanktionerat "De som ej dömer efter vad Gud nedsänt, dessa är de otrogna." (5:44)
styrs samhället. Idag håller situationen på att förändras eftersom västvärlden med sin ”störst och bäst”- mentalitet omformar de muslimska länderna allt ivrigare.

Ändå kan man se att folkets reaktioner på detta blir tvärtom. Man tar ett fastare tag om sin Koran och släpper ner fållen på klänningen ytterligare ett par centimeter för att dölja vaderna. Även om landets ledare charmas av fria västtankar, gör inte folket det, vilket ofta leder till oroligheter. Det kan vara en av orsakerna till flykt.

Liknande händelseförlopp kan man se bland muslimer i Sverige. Här är islam inte självklart på något sätt. Ingen kallar till bön, det är tveksamt var Mekka ligger och muslimska helgdagar uppmärksammas knappast.

Det finns muslimer som reagerar genom att sätta slöja på sina treåringar, trots att det är förbjudet i Koranen, och hängivet ber minst fem gånger om dagen.

Det finns också de som av olika anledningar utåt sett anpassar sig bra till det svenska livet. Man har svensk flickvän, ber sällan, fastar inte och dricker sprit som vilken annan svensk, trots att det är förbjudet i Koranen.

Ofta tror jag att en sådan anpassning enbart är ytlig. Fortfarande finns det man lärde sig som barn om vad som är rätt och fel hårt ristat i hjärtat. På något sätt tror jag de känner förakt för det nya landet som tvingar människor att glömma sig själva för att bli accepterade. De här människorna kommer aldrig riktigt att trivas i Sverige. En dag kommer de att återvända hem, kanske för att gifta sig, kanske för att visa familjen ”hur bra man lyckats”. Det sorgliga är att de antagligen kommer att bli besvikna på sitt eget land också. På de åren man varit borta har det på många sätt hunnit påverkas av västvärlden. Jag tror att detta är vanligare bland ensamma, unga killar som kommer till Sverige än bland de som kommer tillsammans med hela familjen. De blir rotlösa eftersom de är vana att ha någon som ger råd och som alltid finns till hands. En hjälp för de här människorna skulle kunna vara någon, kanske en hel familj, som man kunde alliera sig med och få råd av. Kanske ligger det på de olika muslimska föreningarna i Sveriges ansvar att fånga upp dem och ge dem en nationell muslimsk trygghet?


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem