Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Islamofobi

Islamofobi

"En majoritet av svenskarna vill inte bo i områden med många muslimer", står det på text-tv. Jaha...det är väl inget konstigt med det! Jag bor i malmö och bor i ett område som gränsar till rosengård. På något konstigt vis så har de dragit stadsdelsgränserna så att vi nu tillhör rosengård. Därmed skulle min lilla flicka börja 1:an på en skola där trots att vi bor ett stenkast ifr...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 77
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Dansaren, nu förstår vi att du kan kopiera, flytta filer med datorn mm, men svaret på min fråga finns inte. Att slöjan har med kvinnans sexualitet att göra vet jag sen länge.
Slöjan är en mildare form av kvinnlig omskärelse, den är till för att förhindra att kvinnan känner sig åtrådd från andra män, den är till för att dölja hennes kropp och behag. Att det skulle ha med kultur att göra, är rent nonsens. Att det är som i Burma, där samhället finner skönhet i en längre hals och därmed försöker förlänga den med ringar, tror jag absolut inte på! Jag har då aldrig hört någon muslim påstå att en förbipasserande, beslöjad kvinna är vacker. Slöjan är ännu ett instrument till att utöva kvinnligt förtryck - inget annat!
Men åter till min fråga, varför beslöjar man små barn då?
För att citera Dansaren lite " En ung kvinna har inte sex före äktenskapet för att inte vanhedra familjen." du skriver så men du skriver inget gällande en ung man. Fast det vet vi ju redan att det är ok för unga muslimska killar att hoppa från säng till säng så länge Alah muhamed gud whatever koranen nu vill kalla gud det inte är en ung muslimsk kvinna.
Lika för men och kvinnor
Bland de många aspekter gällande Islam som missuppfattats av icke-muslimer, så är ignoransen, de förutfattade meningarna och feluppfattningarna angående Islams behandling av kvinnor den mest påtagliga. Otaliga verser i Koranen klargör att mannen och kvinnan är jämnställda inför Gud. Enligt Islam är det enda som skiljer människor från varandra enligt Gud, deras nivå av Gudsmedvetenhet. Trots detta, blir många förvånade över det faktum att Islamsk lag garanterade kvinnor rättigheter, som kvinnan i Europa och Amerika skaffat sig alldeles nyligen, för över 1400 år sedan. Tex. så gör Islam helt klart att kvinnan är jämnställd mannen under lagen, och även rent andligt. Islamsk lag förklarar också att kvinnan har rätt till egendom, rätt att driva och leda ett företag, kvinnan har rätt till lika lön för lika arbete.
Kvinnan har total kontroll över sin egendom, de kan aldrig giftas bort mot deras egen vilja, de har rätt att behålla sitt efternamn vid giftermål. Självklart har de också rätt att ärva egendom och att få sina äktenskap upplösta vid försummelse eller felbehandling. Islam beskyller ej heller kvinnan som någon ”ond – fresterska” och Islam skulle heller aldrig beskylla kvinna för någon ”arvssynd” eller liknande. Kvinnan deltar i alla de former av dyrkan som mannen deltar i. Faktiskt så var dessa rättigheter, som Islam gav till kvinnan för 1400 år sedan, så gott som okända för Västvärlden ända tills inpå 1900-talet, tex. så var det för mindre än femtio år i Amerika och England, olagligt för en kvinna att köpa ett hus eller en bil utan hennes mans eller fars medverkan och underskrift på kontraktet! Islam tillägnar kvinnan och hennes roll i samhället största respekt.

Det skall nämnas att profeten Muhammads (SAW) mission satte stopp för en massa förskräckliga utövanden mot kvinnorna i samhället under hans tid. Tex. så var det Koranen som förbjöd de hedniska arabernas seder att mörda sina nyfödda döttrar. Islam satte också restriktioner på arabernas oinskränkta polygami under den tiden, och det sattes upp många lagar för att beskydda kvinnans välfärd. Idag, har många av de s.k. reformerna tiil kvinnans fördel kommit till efter det att Västvärlden förkastat religionen till förmån för sekularisering. Till och med de i Väst som anser sig följa de s.k. ”Judisk- Kristna traditionerna” följer i själva verket de värderingar som den Västerländska liberalismen satt.

Om kvinnan i den Muslimska världen idag inte har sina rättigheter så beror det inte på att Islam inte gav dem det. Problemet är att på många ställen har de främmande traditionerna överskuggat det som Islam egentligen lär ut, antingen genom ignorans eller med inverkan från kolonialismen.
Annons
Dansaren:
"Islam beskyller ej heller kvinnan som någon ond – fresterska”
Klart som korvspat... hon har ju beslöjats i alla tider!

Tyvärr orkar man inte läsa hela din roman, men jag är lika nyfiken på svaret som loan. Varför beslöjas små flickor?
varför småflickor måste beslöjas till Guds ära? Varför skall religionen få krypa in i små barns liv innan de har hunnit få någon uppfattning om sin kropp och omvärlden? Varför skall kapitaliska och patriarkala värderingar röva ifrån barn deras barndom och fånga dem i något de inte begriper sig på? Narturligtvis är jag mot slöjförbud på barn och hävdar att individen måste få vara värdeladdad. Okej! Men vad vet små barn om dessa värderingar och deras laddning? Vad har de med religion att göra? Varför inte låta barnen vara barn och få njuta av sin barndom.....Men vi kommer inte ifrån den kultur.. dessa människor har med sig i sin ryggsäck......Och när det gäller beslöjandet av barn. Tar varje muslimsk familj med självaktning ställning och avgör vad ett barn skall ha på sig eller inte
Som fortsättning på Dansarens alla varför.
Varför stenas kvinnor som blivit våldtagena och med barn allt i Muhammeds ära eller dom eller whatever du vill kalla det när de följer islamiska lagar medans mannen endast blir pryglad.
Jämlikhet i all ära.
Jag tycker att Det känns meningslöst att fortsätta debatten...när ni andra sitter i sandlådan........och leker leken JAG KAN...JAG VET... JAG ÄR BÄST....jag säger bara en sak, kunskap är makt...
JAG KAN...JAG VET... JAG ÄR BÄST.... - Är inte just det islam? Nä, nu ska vi inte bråka. Men det är ju konstigt att det blir hetsig stämning så fort man försöker diskutera islam. Håller med loan och Linda. Och jag är på intet vis rasist.
"Kunskap är makt", skriver du dansaren. Men om du är så kunnig så skulle du ha förstått att slöja på kvinnor inte har ett dugg med kultur att göra. Vad jag vet så kan man inte lagstadga kultur, m a o det vore löjligt av svenska staten att införa en lag om att vi måste sjunga "räven raskar över isen", varje dag. Kultur utövar man frivilligt och för att föra traditioner vidare. Det skall vara ett nöje att utöva kultur men det finns minst två stater där slöja är lag - Iran och Saudiarabien. Eller?? Har jag fel?
Loan...
Än en gång...kunskap är makt.....Du har inte förstått....Jag säger till dig broder, gå i sanning, låt ljuset lysa på dig så att du må finna vägen in i islams regler... Och finna sanningen....Så vi kan mötas som likvärdiga debattörer....Låt den breda stigen hålla dig på vägen. så att du i detta må känna lyckan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem