Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Islamofobi

Islamofobi

"En majoritet av svenskarna vill inte bo i områden med många muslimer", står det på text-tv. Jaha...det är väl inget konstigt med det! Jag bor i malmö och bor i ett område som gränsar till rosengård. På något konstigt vis så har de dragit stadsdelsgränserna så att vi nu tillhör rosengård. Därmed skulle min lilla flicka börja 1:an på en skola där trots att vi bor ett stenkast ifr...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 77
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

@Linda:

1. Släppa in islamen i vår kultur? Absolut inte, det räcker som det är.

Svar: Ingen kräver att ni ska släppa in Islam i er kultur. DEt ni däremot kan göra är att lära er lite om Islam (inte bara om Islam utan om allt "det andra"). Skulle inte skada för att öppna era ögon och visa att alla inte är likadana.

2. Det här är ändå Sverige vi pratar om, vi ska ta hand om vår kultur och våra traditioner.

Svar: Och muslimer ska skita i sin kultur och sina traditioner menar du? Självklart skall man anpassa sig till den omgivningen man kommer till, men det betyder ju inte att man ska släppa sitt gamla "jag"!

3. Islam, visst fortsätt och vara det, jag bryr mig inte men påtvinga den inte i våra skolor och barn.

Svar: Någon som påtvingar någon annan Islam bara för att man låter sitt barn bära slöja?????? Alla har väl rätt och förmåga att avstå eller annamma något, förstår inte svårigheten i det. Har heller inte hört/läst att man påtvingar Islam i den svenska skolan!

4. Lär er språket och kulturen. Visa hänsyn och bemöt en svensk med respekt så kanske även ni kan få det tillbaka, det är trots allt NI som har har kommit till Sverige!

Svar: Kan språket och har annammat kulturen. Bemöter varje människa med respekt, oavsett tro, hudfärg eller något annat. Självklart har jag blivit bemött med respekt här i Sverige, men inte i den höga grad man kan förvänta sig. Folk drar sig undan, tittar snett osv utan att ens lära känna mig. Skall det vara så, så fine, men då kan man inte förvänta sig heller att bli bemött med respekt av invandrare.

Ni, vanliga svenskar, har ju aldrig upplevt hur det är att komma till något annat land och anpassa sig. För något år sedan visades ett program på TV (Kalla Fakta tror jag att det var) som visade hur svenskar bosatta i Spanien levde. Där gick barnen i svensk skola, umgicks bara med svenskar osv. Så innan man börjar såga andra människor bör man sätta sig in i deras situation.
Bianconeri:

Mycket bra skrivet, uppskattar dina kommentarer. Men för att du inte ska få fel uppfattning om mig så kan jag bara säga att svenskar betraktas mycket orättvist av invandrare, man ska kanske inte generalisera men oftast så har vanliga invandrare dåligt åsikt om svenskar. De tycker att svenskar är idioter utan familjetraditioner och kultur. Detta gör mig förbannad. I Sverige finns en annan kultur och religion. Tror du att invandrarna försöker att förstå den eller läsa någon om den? Nä, tror inte det, de skiter totalt i den. Lär känna Sverige och svenskar, men nej, de ska ta hit hela släkten och släktens vänner, svenskar behövs ju inte, de är bara ivägen.

Jag är ingen rasist även om det nu låter så. Men för att alla ska kunna leva ihop behöver vi ta hänsyn till varandra. Låt barnen lära sig språket, utbilda invandrare. Räcker inte med utlänska högskoleutbilningar, i Sverige betyder den ingenting. Komplettera utbildningen. Det finns en hel del man kan göra faktiskt.

Och en sak till....Innan en svensk dömmer en invandrare så har invadraren (inte alla naturlitvis) redan gjort det.

Jag vill att mina barn ska kunna gå i en skola med blandade barn men jag önskar inte att mitt barn gick i en klass med flickor som bär slöja, tyvärr men så är det.
Linda
du är en skam för oss svenskar.....Du tänker helt fel......
du har rasistiska tankar....Lämna arenan....eller läs på... skaffa dig kunskap om invandrarna......Du kräver av invandrarna att de ska bli som oss svenskar ...Det du inte skulle klara kräver du av dem....Sätt dig in i problematiken...eller utvandra så förstår du bättre
Annons
Om nu den islamska kulturen är så fantastiskt bra,varför flyttar muslimer hit?? Det finns ju gott om muslimska länder att flytta till om dom(ni) inte trivs i hemlandet..
Bara en liten tanke.
Dansaren ett litet citat ".i en framåtskriande värld med demokrati är alla åsikter lika värda..." Det märks att du inte strävar mot vad du vill lära ut eftersom du säger att Linda är en skam pga av hennes åsikter och bergssprängaren och ja alla andra som inte tycker som dig.

Dansaren känner du verkligen någon som gått en muslimsk skola i ett muslimskt land? Jag gör det och det är hjärntvätt på hög nivå, från att de börjar blir de itutade att hata västvärlden och de onda djävlar som bor där.
Jag har aldrig mött någon invandrare som är så tacksam som honom att han fick komma till sverige.
En tanke bara ang religion i allmänhet. Det finns ju ett gäng olika religioner - islam, kristendom, budism, etc. Vilken religion är den rätta, vilken religion tillbeder rätt gud? vilken religion ger rätt rättesnöre? Religion har, enligt mig, alltid används för att förtrycka folket eller använts till att få folk att acceptera omänskliga förhållanden "ni blir belönade i himmeln bara ni betalar 10:e till kyrkan, bara ni spränger er själva i en folkmassa o.s.v" Saker man aldrig skulle ens reflekterat över annars el protestarat våldsamt mot - men religion har alltid använts av stadsmakten till att kuva befolkningen, få folk att börja kriga för att tillfredställa härskarens makt ambitioner mm mm. Det var/är skrämmande lätt för den styrande eliten att manipulera befolkningen, jämför ex:vis korsriddarnas härjningar då med islamisternas nu allt i guds namn, låt vara i olika gudars namn, men syftet, målet o medlen är det samma - att skaffa mer makt o rikedom åt en liten makt elit med hjälp av terror och mord på en fiktiv fiende. Allt medan dom själva gömmer sig i skuggan o bara njuter av frukten av sitt (genom andras) verk, skulle inte falla en iman in att själv spränga sig till döds, att själv gå ut o hugga ner en filmare o riskera att åka fast - men det är ju helt ok att uppmana andra att göra det - precis som vi höll på på medeltiden. Konstigt att människors värde är så devalverat i religioner att man lätt som en plätt får döda urskiljnings löst barn, kvinnor och män - medan man i nästan hela den "civiliserade" världen har avskaffat döds straff och erkännt människans oersättliga värde.
Jämör antalet krig som startat av teroriala/ekonomiska anspåk med antalet som startats i religionens namn!! Självklart är det så att maktelitens ambitioner är makt, rikedom, fåfänga - men kan man dölja det i religionens namn - så bra. Som tur är så var staten o kyrkan skild här i väst europa, det som är så farligt nu i dom islamististiska länderna är just detta att samma personer som styr staten är dom som är dom högsta politiska ledarna, dom kommer alltid att kunna styra folk som "dansaren" här hur dom vill.
Jag tycker nu inte egentligen att religion är fel, att rättesnörena i skrifterna är galna - försöker själv följa 10 guds bud så gott jag kan, men sättet vissa makt människor försöker förvränga, tolka texterna för att få andra människor i sin omgivning att uppfylla deras strävan gör mig mörkrädd eller kanske hur lätt det är att förvränga människors sinne för propotioner kan man nånsin försvara att man mördat nån annan i guds namn, om det fanns en gud, skulle han/hon då tycka det var ok att döda andra människor? Enligt religösa ledare ja "fiender till religionen" men i ex:vis bibeln står det - du skall icke dräpa! punkt slut
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10416135.asp <-- något intressant att läsa om en muslimsk kvinna som kritiserar islam.. ett litet citat "muslimska samhällen är mentalt och materiellt efterblivna och att samhällen i väst visar den muslimska kulturen alltför stor respekt."
dansaren,apropå "kunskap är makt" ,som du talar om hela tiden,Läs Ayaan Hirsi Ali`s bok som Rob pratade om.hälsningar ifrån en 65 åring i sandlådan.
Om en jag kom till ett muslimskt land, skulle jag kunna leva som en svensk gör i det landet?
Donne:
Otänkbart. Jag har en vän som fick jobb i Saudiarabien. De ville att deras 9-åriga flicka skulle gå i skolan där. Fick hon slippa den muslimska slöjan, trots att hon var svensk och kristen... inte en chans. De blev tvungna att skaffa en privat lärare istället. Inte heller hans fru fick slippa bära slöja på vissa varuhus och i vissa område.

Så visst är kunskap makt, Dansaren!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem