Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Usch

Usch

Jag tycker att det pyr av främlingsfientligehet på IS.
Det är skrämmande!

En del hänvisar till statistik vilket är menignslöst för man kan bevisa vad man vill med statistik.

Göcke raderar och stoppar trådar när det är meningsskiljaktigheter i kärleksfrågor, men låter gladeligen rasism och homohat explodera på dessa sidor.
Antal svar på detta inlägg: 79
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Hejsan!

Hittade detta hos centrum mot rasism:

Direkt och indirekt diskriminering

Diskursanalytikern Teun A. van Dijk (1993) har definierat begreppet diskriminering som: Den ojämlika behandlingen av den dominerande gruppens medlemmar och institutioner gentemot minoritetsgruppens medlemmar i jämlika situationer, och deras jämlika behandling i ojämlika situationer (van Dijk, T., 1993:192). Denna definition leder oss till en vidare definition av begreppet, nämligen direkt och indirekt diskriminering.

I svensk lagstiftning förbjuds både direkt och indirekt diskriminering. Direkt diskriminering sker när en person behandlas olika i en situation där andra människor behandlas lika, till exempel när en arbetsgivare sorterar bort sökande med utländska namn, eller med namn som inte anses vara tillräckligt "västerländska".

Indirekt diskriminering sker när ett krav som framstår som neutralt, t ex krav på felfri svenska (när det inte är helt och hållet motiverat), i praktiken försämrar möjligheterna för vissa personer, i detta fall dem som inte har svenska som modersmål.


GOD JUL:

Det handlar inte om att vara hatisk mot invandrare som grupp..
det handlar inte om att ha någon att peka på..

Vad det handlar om är att veta vad som är orsaken och vad man måste göra åt det....

Tyvärr är problemet tabubelagt och straffat med medial arkebusering om man ens skulle våga andas en mening om att invandringen skulle vara ett problem i Sverige.

Däri har ni problemet mina herrar, och min dam....
Vi VET vad problemet är, vi vet vad som måste göras för att lösa det, men ingen vågar ta bladet ifrån munnen och sätta ord på det, än mindre en aktiv handlingsplan!

Jag instämmer med Rob, någon i vår riksdag måste våga sticka ut och helt enkelt ta första steget...
Innan någon vågar så kommer ingenting att hända!

regards
:Mokos:
Nä nu måste jag ta en paus i julklappslackandet.
Jag håller med dig Kat. Det finns många inlägg här i Forum som diskuterar frågan om immigration seriöst och med bra argument men det finns också mindre trevliga synpunkter.

För att göra en parallell så är män överrepresenterade i våldsstatistiken. Men att därav dra slutsatsen att alla män är potentiella våldsverkare (vilket ju hävdas fårn visst extremistiskt håll) är ju tokigt.

Lika tokigt är det att betrakta alla immigranter eller deras efterkommande som potentiella brottslingar därför att immigranter (om nu det är fallet) är överrepresenterade i brottsstatistiken.

Samband behöver inte alltid vara kausala (dvs orsakande). Ett exempel är sambandet mellan gula fingrar och lungcancer. Ett sådant samband finns men det är inte orsaksrelaterat. Gula fingrar har ett samband med rökning och det är rökningen som är orsaksrelaterad till lungcancer.

I viss utsträckning (jag kan inte bedöma hur stor del av förklaringen det är) är sambandet immigrant och brott som sambandet mellan gula fungrar och lungcancer. Immigranter är överrepresenterade i miljöer som i sig har ett oberoende samband med brott. Det är därför svårt att vara alldeles kategorisk.

Jag är därför starkt emot generaliseringar. Själva begreppet invandrare som beteckning på en kategori i samhället är märklig, den rymmer så oerhört stor heterogenitet. Däremot har jag en mycket klar förväntan på personer som kommer till Sverige som asylsökande eller av andra skäl att anpassa sig till regler och värderingar i vårt samhälle och att efter förmåga bidra till sin försörjning. Missbruk av vår gästfrihet i det avseendet bör inte accepteras.
Annons
Makos: Du skriver att det inte handlar om att peka finger åt någon grupp, sedan gör du precis det.

Du skriver att problemet är invandrare. Din lösning är alltså att förbjuda invandringen, eller vad menar du?

Ämnet är inte alls tabubelagt. Det är bara det att ämnet alltid diskuteras av människor som vill plocka enkla poäng. Problemet är invandrare - ut med dem! Ren fyllejargong.

Min tes är väl att man knappast bär sig illa åt mot människor man älskar, tycker om och känner att man är en del av. Det är lättare att bära sig uselt åt mot folk utanför den egna gruppen. Många invandrare känner inte att de tillhör detta samhället. Det är DET som är problemet. Att invandrare begår brott är inte problemet - det är ett symtom.

Det innebär inte att jag gillar invandrare som begår brott. Jag tycker väldigt illa om sådant, men jag låter inte detta ologiskt styra mina tankar och åsikter.
bubben

"Hittat hos centrum mot rasism"... pffft... fina objektiva källor du har hittat... NOT
Klämkäck:

Jag trodde jag skulle få lite julefrid nu.

Har du några andra mera "objektiva" källor då?

Ehh..dessutom vad jag vet klassas dålig svenska som ett handikapp och då faller det under diskrimineringslagarna..

God Jul..

klÄmkäck

Svenskt uppslagsord
kläm subj
Stående uttryck
få (tummen) i kläm ("klämma (tummen)")
sitta i kläm ("slitas mellan två möjligheter")
Svenskt uppslagsord:
käck käckt käcka adj.
glad och oförskräckt (om saker även allmänt värderande)
Exempel
en käck tös
en käck klänning

kortfattat: klämkäck betyder alltså en glad tjej i klänning som fått tummen i kläm??

vad jag undrar då, är du alltså för rasism eller mot rasism?
eller är detta en kläm-fråga??
och så till tråden: ush.
he he..

gojul Göcke!
fy faan vad less jag blir på sådana här trådar, det är bara de som vill översvämma svedala med asylsökanden som uttalar sig.



Med vissa undantag förstås...............................................
bubben:

Vad du vet om Sveriges lagar och dess tillämpning har väldligt lite med verkligheten att göra. Nej, dålig svenska klassas verken som handikapp eller som grund för diskriminering.
Kat - kom till verkligheten.
Bor du i ett rikt område - som bara tittar utifrån - på problemen i samhället ?
I så fall så har du gott sällskap av många politiker i Sverige,

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem