Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Svenskan Rätt eller fel

Svenskan Rätt eller fel

Jag tycker att jag kan Svensk gramatik rätt bra.Men hjälp mig med det här! exp:. PROVA eller PRÖVA, TIMME, eller TIMMA, MODERATONA eller MODERATORERNA ???(alltså IS moderator i flertal)
Några av de olika ord som jag undrar vilket som är rätt eller fel? som jag tycker: PRÖVA, TIMMA, MODERATORERNA.???
Varför finns det så olika? När används de olika i.s.f.??
Vi har flera lärare på Forum om inte annat kanske Ni kan ge ett svar?? Finns säkert många fler liknande ord!
Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Prova, pröva - båda är rätt.

En timme, flera timmar.

Moderatorerna (sing. = moderator).

Det finns oftast inte flera olika, bara rätt eller fel

EZ
Ett exempel : man provar väl kläder för att pröva om dom passar
Stämmer bra. Prova kommer från tyskans probieren. Pröva kommer från engelskans prove alltså en jämförelse mellan en eller flera faktorer.

EZ
Annons
Det som jag tycker är jobbigast på sistone är alla särskrivningar. När folk sedan inte heller stavar rätt så blir språket helt obegripligt:

"En brun hårig sjuk sköterska informerade butikens kassa personal om vikten av arbets miljö frågor".

"FÄLL KNIV SOM HAR ALLT TILL EX. FÖR CAMPING OCH MYCKET ANNAT MED RIKTIG SKED OCH GAFFELN
BESTICKEN OCH KNIVEN ÄR I MYCKET FINT SKICK MED LÄDER FUDROL."


EZ
Aha Vargo! Men säger man så här då:har du ätit det, inte, prova jag har prövat. ??
EZ! det heter alltså en timme, flera timmar jag har trott att det heter en timma , och flera timmar. Rätt det du säger om särskrivningar, hur tokigt som helst! Kan du komma på fler liknade olika stavningar? Och vilket som är rätt och fel i vardags svenskan?
Fortsätter i morgon ska sova en stund .ser sedan på VM. GOD NATT !!
Andra exempel. Heter det katterna eller kattorna?
Eller "de eller dom" mycket konstiga ordskrivningar Sv.a.o borde skrivas om, om det är okej att skriva på båda sätt, nu tänkte jag skriva bägge vilket är fel som jag kan se det eller existerar både och? Har själv sett åtskilliga exembel på orddelningar som ser helt galna ut. Ska man behöva lära om sitt modersmål, eller? Ett excempel på en dålig orddelning tycker jag är Busstation Delningen ser inte korrekt och riktigt ut. Titta Själv

BUSS-
STATION

Rätt avstavning borde väl vara:

Bus-
station

ja ja avgör själva, Rätta mig gärna om ni vill. så ska jag bemöta det!
Ursäkta mina slarvfel, skriver snabbt på datorn och snubblar därmed över tangenterna.

Godnatt och sov gott alla isare.
Heter det :en gång flera gånger eller en gång flera gångar
Svenska språket är kul.
Här kan ni frossa i särskrivningar mm.

http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008b.html

Mycket är riktigt skoj.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem