Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svenskan Rätt eller fel

Svenskan Rätt eller fel

Jag tycker att jag kan Svensk gramatik rätt bra.Men hjälp mig med det här! exp:. PROVA eller PRÖVA, TIMME, eller TIMMA, MODERATONA eller MODERATORERNA ???(alltså IS moderator i flertal)
Några av de olika ord som jag undrar vilket som är rätt eller fel? som jag tycker: PRÖVA, TIMMA, MODERATORERNA.???
Varför finns det så olika? När används de olika i.s.f.??
Vi har flera lärare på Forum om inte annat kanske Ni kan ge ett svar?? Finns säkert många fler liknande ord!
Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

EZ
Ankan äter och frodas! Vargo!! bry dig inte vi älskar att var tykna (från gbg). Även det är lite konstigt att det finns så mycket lokala uttryck?Men också roligt!!
En annan kul grej. Ett ord kan betyda flera olika saker, beroende i vilket sammanhang det skrivs. Vad sägs om det här?
"En halt person bör göra halt då det är halt."
Göcke ! det va´bara för att det finns så mycke underligt i det svenska språket som jag tog upp tråden! Men sedan att vi är lite" tykna" mot varandra är bara på kärlek till våra vänner !!!!
Annons
Skånska är bra och lätt att förstå (jag har aldrig haft problem)men tänk på Stockholmskan dom kan ju inte skilja på en matsäck och en mattsäck och dom har nog aldrig sett en "Eckorre"
Lugn Göcke, inga ovänner här, det här känns bara roligt.
Det behövs när vindarna viner runt hörnet och temperaturen sjunker. Den så kallade sommaren är nästan slut hos mig i alla fall.
Vargo sth-arna tror at det finns något som heter Rekor i Gbg??Men vi har Räkor!
Jag tror inte det finns så mycket kvar av den skånska dialekten,det skulle möjligen i så fall vara i österlen Skånskan var ju inte bara en dialekt utan flera olika
....sedan kan även ett par prickar göra stor skillnad.

Kommer ni ihåg för sisådär 20 år sedan?
När KF hade massor med blåvita produkter osv?

Parallellt med detta drog de igång en massiv annonskampanj med texten:

"Kom med i det glada Konsumgänget"

...det tog inte lång tid, förrän "folkhumorn" hade kladdat dit två extra prickar.

"det tog inte lång tid, förrän "folkhumorn" hade kladdat dit två extra prickar.



EZ
Ett VARFÖR till !!Varför har vi Å Ä Ö i alfabetet när inga andra har det???

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem