Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svenskan Rätt eller fel

Svenskan Rätt eller fel

Jag tycker att jag kan Svensk gramatik rätt bra.Men hjälp mig med det här! exp:. PROVA eller PRÖVA, TIMME, eller TIMMA, MODERATONA eller MODERATORERNA ???(alltså IS moderator i flertal)
Några av de olika ord som jag undrar vilket som är rätt eller fel? som jag tycker: PRÖVA, TIMMA, MODERATORERNA.???
Varför finns det så olika? När används de olika i.s.f.??
Vi har flera lärare på Forum om inte annat kanske Ni kan ge ett svar?? Finns säkert många fler liknande ord!
Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Men en sjuk sköterska behöver ju inte vara fel även sköterskor kan bli sjuka
Gollum1 Förklara hur du resonerar vad gällande Bus-station. Jag vet att man aldrig kan ha 3 av samma bokstav i rad, men innebär det verkligen att man inte får skriva Buss-station öm man delar på ordet.

Tycker inte det ser rätt ut.
Heter det tompåse eller tom påse eller varför inte en tom tompåse
Annons
Micke. Den springande punkten är att man inte skall dela på ordet "busstation" eftersom det då återigen handlar om särskrivning.

EZ
Då förstår jag, jag hade miss uppfattat.

(det sista bra ett skämt)
Vargo, i det här fallet kan man säga både och. En del ord har blivit skapade ur två separata dito för bekvämlighetens skull. Däremot kan man inte säga tombokhylla och liknande.

Du kan dock inte säga tom tompåse eftersom det är underförstått att påsen redan är tom. Det blir s a s tårta på tårta.

EZ
Angående ordet busstation så vill jag minnas att jag lärt mig att man kan avstava det i det fall man måste för exvis radbyte, och då är det korrekta sättet buss-station. Samma med exvis glass-strut.
Stämmer

EZ
Jap,där satte du dit mig det var en solklar särskrivning! Men det där med tompåse är väl rätt som Vargo säger tompåse är ju namnet på påsen, nu är den här tompåsen full ge mig en ny tom tompåse!?? Eller???
Man säger dom men skriver dem eller de. Har jag fått lära mig.
Det blueld säger om avstavning har jag en känsla av att jag också lärt mig så. När det är två sammansatta ord.Visst får man väl sätta bindestreck om inte ordet får plats på raden?
Vad heter då en station som är för busar?
Svenskan är svår,tacka vet jag skånskan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem