Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svenskan Rätt eller fel

Svenskan Rätt eller fel

Jag tycker att jag kan Svensk gramatik rätt bra.Men hjälp mig med det här! exp:. PROVA eller PRÖVA, TIMME, eller TIMMA, MODERATONA eller MODERATORERNA ???(alltså IS moderator i flertal)
Några av de olika ord som jag undrar vilket som är rätt eller fel? som jag tycker: PRÖVA, TIMMA, MODERATORERNA.???
Varför finns det så olika? När används de olika i.s.f.??
Vi har flera lärare på Forum om inte annat kanske Ni kan ge ett svar?? Finns säkert många fler liknande ord!
Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Ja de kan tala hur som helst för det är ingen som förstår änndå!!!
När tompåsen är full så är den ju helt logiskt ingen tompåse längre, eller hur?

Du kan därför säga: Vg ge mig ytterligare en tompåse.

Ja, du får skriva ett särskrivningssträck och fortsätta på nästa rad. Det finns dock regler som reglerar den här proceduren. Det går sålunda inte sära på ordet hur man vill.

Eftersom det inte finns något som heter station för busar så är det här en hypotetisk fråga. Jag är säker på att om ordet fanns så skulle det också finnas regler för korrekt stavning. Jag vill minnas att man i sådana fall faktiskt får skriva ett bindesträck.

EZ
Skånskan är ingen dialekt, det är en halssjukdom

EZ
Annons
Är det inte lika rätt att säga: Vg ge mig ytterligare en tom påse?
Vargo ! Nu va´jag stygg Varför kan man inte få stava som det låter alla dessa olika tj, sk, k ,stj, ljud ??? T.ex. vore det inte enkelt med bara sj.????
Fick lära en ramsa ang. alla ord som stavas med stj: När ankan skulle stjäla stjälkar, stjälpte hon och vände stjärten mot stjärnorna.
idre. Ja, det kan man också säga. Allt är en definitionsfråga. Det ena sättet är att beskriva påsen (den är tom) medans det andra syftar på en specifik sådan (namnet på en tom påse).

EZ
pensionär. Stackars anka ...

EZ
Tillbaka till min tidigare fråga . vad är det som säger att det måste finnas så många tj-ljud? Varför??
Vargo skrev: "Vad heter då en station som är för busar?
Svenskan är svår,tacka vet jag skånskan".

Jag tycker att skånskan inte är ett språk, utan bara ett läte"!
Det viktiga här på IS forumet är inte att ni håller koll på svenskan
eller särskrivningen utan att vi skall våga skriva ett inlägg utan att bli
kritiserad för dålig svenska eller felstavade ord eller särskrivningar.
Jag hoppas att ni har insett detta.
och att denna tråden med de övriga i samma ämne,
är i upplysningssyfte.

vh göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem