Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svenskan Rätt eller fel

Svenskan Rätt eller fel

Jag tycker att jag kan Svensk gramatik rätt bra.Men hjälp mig med det här! exp:. PROVA eller PRÖVA, TIMME, eller TIMMA, MODERATONA eller MODERATORERNA ???(alltså IS moderator i flertal)
Några av de olika ord som jag undrar vilket som är rätt eller fel? som jag tycker: PRÖVA, TIMMA, MODERATORERNA.???
Varför finns det så olika? När används de olika i.s.f.??
Vi har flera lärare på Forum om inte annat kanske Ni kan ge ett svar?? Finns säkert många fler liknande ord!
Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Många språk har ljuden å, ä och ö - nästan alla faktiskt - men inte alla behöver särskilda tecken för dem. Tyskan har t ex ett annat tecken för "y" än vi: û. Om du vill kan du kolla på västerländskt kodade tecken. De finns bl a listade på datorn: start/program/tillbehör/systemverktyg/teckenuppsättning.
Det var toppen tack lillie!!!
På tal om Å Ä Ö, slog det mig att det finns konstiga ord i svenska språket, där det förekommer tre, ja upp till fyra vokaler i följd i ett och samma ord. Tror ni mig inte?. låt mig ge ett exempel: I den lilla orten RÅÅ finns en å, och uti den finns ålar som lugnt simmar omkring. Dessa ålar måste ju då kallas "Råååålar" dvs: Råå-å-ålar. Har jag rätt eller fel? Jag har dessutom exempel på ord där det förekommer 3 st o-n efter varann, utan något ortsnamn inblandat.
Annons
Svenskan är rolig till exempel :en hund får valpar men ett får får får
Det skulle se väldigt konstigt ut om en hund fick får... Sen om man ska vara lite petnoga får inte får får, får får lamm
Är det inte lamm som får lamm?
Ja, jag kan verkligen förstå att de utlänningar som ska lära sig svenska måste möta många ???? när det gäller att ett och samma ord har olika betydelse. Ni som är språkkunniga finns det flera språk som har det så? exp. kära, tjära?
med anledning av "får" snacket
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5r
alandia!! Det är ju´heltokigt. Som det kan bli!! Va´vad det för ortsnamn!!
Om hannen kallas Bagge ,honan kallas Tacka och ungarna kallas Lamm vilka är det då som kallas Får ?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem