Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svenskan Rätt eller fel

Svenskan Rätt eller fel

Jag tycker att jag kan Svensk gramatik rätt bra.Men hjälp mig med det här! exp:. PROVA eller PRÖVA, TIMME, eller TIMMA, MODERATONA eller MODERATORERNA ???(alltså IS moderator i flertal)
Några av de olika ord som jag undrar vilket som är rätt eller fel? som jag tycker: PRÖVA, TIMMA, MODERATORERNA.???
Varför finns det så olika? När används de olika i.s.f.??
Vi har flera lärare på Forum om inte annat kanske Ni kan ge ett svar?? Finns säkert många fler liknande ord!
Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

EZ kolla din hemsida... "a knife Knut's confession"

nut's ska det väl ändå stavas? eller är jag fel ute ?
Hör du Vargo!! Nu ger du oss ytterligheter i svenska språket. Ett och samma ord betyder olika saker. Man blir virrig men det är intressant att titta på det. En Svan flera Svanor (ar) en svala flera svalor (ar).?
pensionär du skriver: "Och vilket som är rätt och fel i vardags svenskan?"


Du har precis gjort dig skyldig till ytterligare en särskrivning

EZ
Annons
Gollum1. Det heter katterna när man talar om katter i allmänhet. Däremot heter det kattorna om det handlar om honkatter.

Det heter självfallet "Busstation". Ingen särskrivning och inga 3 S.

EZ
Vargo, det beror på vilken typ av gång du syftar på

EZ
Flera svanar heter det ju.

EZ
Wacko, du har helt rätt. Får rätta till det!

EZ
Kan du ge detta åt dom?

Är verkligen "dom" vedertaget i svenska språket, i så fall har det blivit det sedan jag gick i skolan, vilket visserligen var i tidernas begynnelse.

En annan sak jag reagerar över är att en del inte kan skriva en mening utan att använda en svordom, att man kan kasta ur sig en sådan när man talar det kan väl hända de flesta, men som en person som jag tidigare hade en viss mailväxling med sitta och skriva svordomar, det måste väl ändå tillhöra ovanligheten.

Brist på ordförråd hette det när jag gick i skolan.
Det heter dem och inte dom.

EZ
Tack EZ, jag har haft en dispyt angående detta tidigare, men nu litar jag på dig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem