Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Svenskan Rätt eller fel

Svenskan Rätt eller fel

Jag tycker att jag kan Svensk gramatik rätt bra.Men hjälp mig med det här! exp:. PROVA eller PRÖVA, TIMME, eller TIMMA, MODERATONA eller MODERATORERNA ???(alltså IS moderator i flertal)
Några av de olika ord som jag undrar vilket som är rätt eller fel? som jag tycker: PRÖVA, TIMMA, MODERATORERNA.???
Varför finns det så olika? När används de olika i.s.f.??
Vi har flera lärare på Forum om inte annat kanske Ni kan ge ett svar?? Finns säkert många fler liknande ord!
Antal svar på detta inlägg: 95
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Ja där ligger vi nog i lä´i nästan allt. Det sägs att vårat språk är sjungande i sitt tal, men kinesiska språket sjunger ju´mycket mer.Det låter ju´som en sång, fast lite entonig sådan när de talar.Uttalas orden som så som de skrivs, eller behövs det en s.k. fonetisk text för uttalet när man lär sig? Som t.ex. i engelskan.
pensionär: du frågade efter ortsnamnet. Det står ju dår. Alltså Råå. se:
http://hem.passagen.se/klm/raa.html.
andra konstiga ord är förvisso ordet skooordning (sko-o-ordning)
Tjusigt, vackert, vilka vyer! Över Råå. Men Vilket härligt ord vad hittar du alla konstiga ord? 3 on!!
Annons
Man kan tycka att svenska språket är enkelt, men översätt för en utlänning ordet: Konserthusflaggstångsknoppsmålarmästarlärling" som som i själva uppbyggnaden är ett sammansatt ord.

Däremot kan jag berätta att det finska ordet för oomkullrunkeligen blir: Se och häpna:
"epäjärjestellmällistyttömättömyydelläns
äkään"
Jo, det är faktiskt sant!
inga komentarer!!!
Kommer inte ens i närheten. Det längsta finska ordet fram till idag består av 1787 bokstäver och ser ut såhär:

http://users.tkk.fi/~jpakkane/sana.html

Tydligen går det här ordet att få ännu längre! Allt beror på vem som orkar .

EZ
Undra hur lång tid det tar att säga det ordet??
Saatana. (fi) 4 vokaler 3 konsunanter iaf.
där fick du till det EZ
dags att börja plugga finska nu då!!
Finska språkets stavning slår nog svenskan trots allt! oj, oj!


EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem