Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

antipiratbyrån

antipiratbyrån

Hej..tänkte att vi kunde öppna en tråd angående folkets inställning till nerladdningar av diverse musik o program som är av karaktären upphovsrätts skyddat material..
fråga 1: ska allt vara gratis för nerladdning på nätet?
fråga 2:eller ska det bara gälla tex..Musik?
fråga 3:Hur ska upphovsmannen/kvinnan då kunna få betalt för sina alster/prgrm. mm, om allt ska vara gratis för nerladdning?

Ska alla betala kanske en typ av "extra licens typ tv-licensen eller så,för att möjliggöra fria nerladdningar via internet?
kanske? ja vad vet jag..kom med förslag..MvH Lasse-undrande
Antal svar på detta inlägg: 78
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Ett bra försök lasse undrande

vi konsumenter betalar ju i dag upphovs skatt redan på kopierbara medier typ cdrw , band osv. även om vi bara skall ha dem för att göra egna backupper av data eller egna skapade film/foton. och inte har vare sig med komersiellt ljud eller film att göra.

Så jag betalar i princip till något som jag inte gör/utnyttjar.

Men jag är med på att alla skall få betalt för det de skapar och skall leva av. inget snak om saken.
maila mig... jag kan ... :PL::P:P:P:P:P:P
Eftersom vi betalar till artisterna för varje grej vi köper som kan lagra data eller spela upp lagrad data så kan man ju se det så att folk redan har betalt massa pengar till de där artiseterna. Med tanke på att artister har ca hälften av vad vi vanliga svensons har i skatt så borde ju konsumenternas skatt täcka deras behov av pengar.
Sen har vi STIM som radio och tv betalar till där är det ännu mer pengar. Skivbolagen ojar sig över att det är så dyrt med cd skivor men ffs många vill inte ha skivor vi vill ha mp3:or eller ja att föredra ogg eftersom det är ett gratis format. Sedan tänker jag inte köpa en låt online förens de sänker priserna och kan garantera mig till 100% att om min hårddisk med låtar på kraschar så kan jag tanka ned dem igen gratis. Och ja kanske de viktigaste av allt att de har den musik jag vill ha! Just nu är det ju bara POP skit musik som säljs.
Samma sak för filmer de ska finnas lätt tillgängliga att hämta online.

Så tills skivbolag och film industrin börjar lyssna på konsumenten istället för att sätta dem bakom lås och bom, ja då är jag helt för nedladdning.

Igentligen är det ju bara en upprepning av vad som hände när VHS och Beta videos kom. Skivbolagen försöker förbjuda utvecklingen i samhället för att de helt enkelt är inkompetenta.
Annons
http://www.idg.se/ArticlePages/200503/14/20050314134133_IW/20050314134133_IW.dbp
.asp
var bara tvungen o pasta den får hoppas att Banhof anmäler så det riktigt svider i rumpan på APB.. :)
En till intressant uppsats eller vad man ska kalla det.

http://www.skriver.nu/dok/piratjakt200501.pdf
Jag måste säga att jag drar gränsen vad gäller piratkopiering vid kommersiellt bruk. Alltså då man kopierar för att sälja och tjäna pengar på andras arbete. Nedladdning och användning för eget bruk tycker inte jag ska klassas som brott.
Ett brott däremot tycker jag är då bolagen spottar ut tio likadana artister och vill få oss att köpa deras skivor som mer eller mindre låter saksamma.
En annan sak jag tyvärr sett och är det bara jag som har svårt att fatta detta:
Köpte en av Beastie Boys första skivor ca 1995, kostade 79kr
Såg nyligen samma på ett av sthlms varuhus för 189kr!
Inget remastered där, exakt likadan. Hur kan man motivera det?


lb Mycket vill ha mer.
Det kostar pengar att hålla arkiv på gammalt material också.
Och om producenterna kommer ifatt tekniken.
och de gör materialet lätt att ladda hem, hur skall vi betala detta.?
För ni inbillar er väl inte att det slutar med fildelning då, av upphovsrättsligt material.

Det jag menar är, att tro att fildelning med upphovstättsligt material
är rätt bara för att man tycker det är dyrt att köpa, det förändrar ju inte behovet av att de som skapar produkterna skall kunna leva av det.

Men om man däremot helt enkelt bojkottar köp överhuvud taget.
Då skulle det vara en annan sak.
För inget företag kan överleva om ingen köper deras produkter.
Men som jag ser det idag är det ett antal som köper låtar och sedan gör det helt tillgängligt för andra att ladda hem och spela
och inge tycker att det är fel.

snacka om dubbelmoral.

På något sätt måste det betalas för tjänsterna av att kunna lyssna eller se film.

En Medlemsklubb kanske! där man prenumererar på tjänsten
och medlemsavgiften gick till utövarna. motsvarande stim-pengarna. och man automatiskt var berättigad av ett fast media med låtar.

ideen med att kunna välja och vraka med enskilda låtar och inte hela artistutgåvor/album har alltid tilltalat.
Och skulle kunna bli verklighet.



Göcke det finns redan musik att köpa online och de har kommit väldigt långt i USA. Fildelning av upphovsskyddat matreal kommer aldrig att försvinna, för att matreal som görs är upphovskyddat, men därimot piratgrejer kommer aldrig att försvinna. Men för tillfället finns det inga vettiga alternativ i sverige så då kommer piratkopieringen att fortsätta vara hög. Den kommer att minska när folk ser att det finns lagliga alternativ till ett vettigt pris.

Sedan har vi ju det där med att man får göra kopior på film och musik för enkiltbruk för tillfället vilket innebär att jag kan ge en film elelr musik skiva till vem jag vill bara jag "känner" personen.

i nya lagen så är det privatkopiering som gäller och då får jag kopiera film och musik till min familj och nära vänner, men var går gränsen för nära vän? kan en domstol avgöra det, nä tror inte det så det blir typ som innan.
har vi några bra Vettiga alternativ att komma med.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem