Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

antipiratbyrån

antipiratbyrån

Hej..tänkte att vi kunde öppna en tråd angående folkets inställning till nerladdningar av diverse musik o program som är av karaktären upphovsrätts skyddat material..
fråga 1: ska allt vara gratis för nerladdning på nätet?
fråga 2:eller ska det bara gälla tex..Musik?
fråga 3:Hur ska upphovsmannen/kvinnan då kunna få betalt för sina alster/prgrm. mm, om allt ska vara gratis för nerladdning?

Ska alla betala kanske en typ av "extra licens typ tv-licensen eller så,för att möjliggöra fria nerladdningar via internet?
kanske? ja vad vet jag..kom med förslag..MvH Lasse-undrande
Antal svar på detta inlägg: 78
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Det är dags att bolagen lyssnar på konsumenterna istället för att vi ska komma med ännu fler idéer.

Det finns ju redan flera skivbolag som nytjar de nya idéerna och även artister. Det är bara de riktigt stora skivbolagen, det är de som skriker som en stucken gris, som säger att de förlorar pengar. Men det är ju så enkelt att lösa hade de lyssnat på konsumenterna för ett par år sedan så hade vi inte haft det här samhället med piratkopiering idag. Du har den där copyright licensen som låter dig sprida verk hur du vill men artisten får aldrig ta betalt för låten ingen annan heller, men du uppmanas att ge donationer om du gillar musiken. Sen har du online försäljning vilket går skit bra för USA, men eftersom sverige har så crapiga tjänster och så dålig musik på dem så finns det ingen anledning att använda dem längre. Det roliga där är att de stora bolagen som skrek så mycket för om piratkopiering kan itne säga något längre för de tjänar grymma pengar på online försäljningen. Du har de bolagen som lägger upp playlists på alla sinna artister online så du kan streama musiken hur mycket du vill och skulle du vilja köpa låtar eller album för att ha på datorn kan du göra det då kostar det mellan 5-18 dollar alltså mellan 35-126 kr skivan. (den kostnaden är för album min inte vad låtarna för sig kosta) Och där går 50% oavkortat direkt till artisten.

Och vad gör bolagen i sverige? jo de skriker " åååh så synd om oss vi förlorar så mycket pengar för vi vill inte hänga med i tiden utvecklingen borda skickas till skärselden för evigt" fast de i själva verket inte förlorar så mycket pengar och om det nu skulle vara så så är det just för deras trångsynthet och inkopetens när det gäller vad konsumenten vill ha. Så då viftar de med sina feta plånböcker framför Göran så han kan köpa sig en ny bil samtidigt som han inför en ny lag som kriminaliserar halva sverige för att bolagen är pantade och inte gör som deras huvudkoncerner eller andra små bolag. USA har statuerat ett helt förträffligt exempel men eftersom sverige halkar efter så lär det ta några år till innan de har vettiga priser på låtar och skivor och även bra tjänster.
Uj va mycket text.. skulle aldrig orka läsa igenom det där :)
Så rätt så..
orkar inte

Annons
Vad är skillnaden mot förr, innan internet var vardagsmat för alla? Förr kopierades filmer på videoband och musik på kassettband som man gav/sålde till varandra. Idag lägger polaren ut det kompisen vill ha på nätet och sedan kan man ladda hem och bränna ner detta själv. Man slipper gå hem till polaren. Värden har bara blivit lat, problemet har alltid varit där.

Tack o hej Leverpastej
:) det går att få igång skrivklådan på dej också Rob :)
Men du glömde upprinnelsen till hur det är i dag i USA.
Det blev ju räffs och rättarting där också.
i gängse stil med tidigare generationers problem.

Så Rob slå er inte för bröstet och slå er till ro
detta är bara en del av händelserna,
den sista har vi inte sett ännu.
Göcke
Jag har skrivit musik i 20 år o det är ett rent nöje.
Jag har också jobbat skift i 7 år o det är ett helvete.
Gissa var jag tycker jag borde fått mer betalt.
O jag anser nog att ett samhälle bör premiera hårt slit framför förlustelse.
Vi höjer "lyckade" livsnjutare till skyarna samtidigt som den hårt arbetande massan inte får den uppskattning dom är värda.
..sedan vilken nivå priset på en koncertbiljett ska ligga...
Helst gratis..men ok ..om man kan tänka sig o skippa allt som inte har med själva musiken o göra så kommar vi ned en bra bit.
En gitarr är inte så dyr.
..ps.vore det inte fantastiskt om man lade ned hela skivindustrin
och att vi människor tvingades ut ur våra lyor för o lyssna på ny musik o dela den upplevelsen.. -skulle kanske kunna bli lite folkliv igen som på dansbanornas tid.
Jag visste att något inte stod rätt till med antipiratbyrån. Läste precis att deras hantering av IP:nr var olaglig. Jag tycker att de nu själva ska betala böter på $200 000. Men men... de stora fiskarna kommer ju alltid undan.
Dom har ju ansökt om tillstånd att få hantera IP-adresser. Men som det verkar nu så är det enbart myndigheter som kan få tillstånd med vad det gäller PUL. Bara i extremfall så kan undantag ske.
APB är ju turligt nog inte någon myndighet. Hoppas att dom får avslag på ansökan..
Alla parter i detta har klantat till det

Nu får vi andra betala dyrt för de extra påslag som kommer på tomma arkivmedier.

Det var så förutsägbart så

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem