Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

antipiratbyrån

antipiratbyrån

Hej..tänkte att vi kunde öppna en tråd angående folkets inställning till nerladdningar av diverse musik o program som är av karaktären upphovsrätts skyddat material..
fråga 1: ska allt vara gratis för nerladdning på nätet?
fråga 2:eller ska det bara gälla tex..Musik?
fråga 3:Hur ska upphovsmannen/kvinnan då kunna få betalt för sina alster/prgrm. mm, om allt ska vara gratis för nerladdning?

Ska alla betala kanske en typ av "extra licens typ tv-licensen eller så,för att möjliggöra fria nerladdningar via internet?
kanske? ja vad vet jag..kom med förslag..MvH Lasse-undrande
Antal svar på detta inlägg: 78
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Thanx rob
Bubben, Göcke m fl.
Moms är tydligen ett svårt område för vanliga konsumenter (företagare måste lära sig detta). Olika procentsatser 25, 12 eller 6% förekommer beroende på vad det gäller för vara eller för tjänst. Jag ska förklara lite(mer på www.skatteverket.se se under skatter moms). Vanligast är 25%. Kort kan man säga att i varans utpris ingår då moms med 25% på varans pris exkl moms. Att moms finns i flera led har då ingen betydelse för att i varje led får företaget som tillverkar/säljer varan "dra av den ingående momsen".
Ex Tillverkaren tar 40 kr och lägger på moms 25%, dvs 10 kr. Jag bortser här ifrån momsen som ingår i varans beståndsdelar. Företaget betalar 10 kr till Staten via momsdekl.
Pris inkl moms blir då 50 kr för företaget som köper in varan. Denne säljer då vidare varan för 80 kr + moms 20 kr(25% på 80 kr), dvs utpriset 100 kr. I dennes momsdeklaration blir då Utg moms 20 kr varifrån Ing moms 10 kr är avdragsgill och Att betala 10 kr. Detta företag säljer sedan vidare för 144 kr + moms 36 kr, Utpris 180 kr. Denne har då en avdragsgill ing moms på 20 kr, utg moms 36 kr, Att betala till Staten 36-20, dvs 16 kr. Momsen som faktiskt betalas till Staten i de 3 leden blir då 10+10+16 kr dvs 36 kr som är lika med den utgående momsen på sista transaktionen. Momsen på sista ledet är 20% på beloppet inkl moms, dvs 20% av 180 kr som blir 36 kr.
Många har svårt att förstå moms 25% resp 20%. När man lägger på moms så är det 25%(25% på 144kr blir 36 kr) men när man ska räkna ut hur mycket moms som ingår i varans totalpris räknar man med 20% (20% på 180kr blir 36kr).
Slutsats i varans totalpris ingår endast 25% på priset exkl moms eller som jag tycker är enklare 20% av totalpriset oavsett hur många led som finns från tillverkare till slutkund.
Förstått? Lätt som en plätt!
Ha en bra dag!
Håller med
Annons
Vad menar du Birger?
Elias,

Hej, om man nu inte tycker om artisten ifråga, ex britney spjut, ska man då begära pengar av densamme? Eller? Vilka åtgärder skall man ta till för att inte stödja artisten ifråga? Vore kul att kunna göra det!
Det är riktigt Birger
konsumenten betalar bara 20% av varans pris i moms
om det är 25%moms påslag på varan.
Loan.

Ja om man har laddat hem britney spjuts skiva så får man väl helt enkelt ta bort den, inte share den. Och så klart så betalar man inget till henne!
Göke!

Hej, är allt väl med dig? Nej, jag kan fortfarnade inte starta en tråd, men eftersom diskussionen är angående antipiratbyrån... hur implementerar jag undertexter som jag har hämtat hem med en film????
Mvh
Eftersom jag inte kan starta en ny tråd så ber jag kunniga att hjälpa mig angående hur jag - efter att ha hämtat undertexter på IS Tv & Film - skall göra så de spelas upp amtidigt med filmen ifråga?
loan:

Du får nog förklara lite tydligare..


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem