Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

antipiratbyrån

antipiratbyrån

Hej..tänkte att vi kunde öppna en tråd angående folkets inställning till nerladdningar av diverse musik o program som är av karaktären upphovsrätts skyddat material..
fråga 1: ska allt vara gratis för nerladdning på nätet?
fråga 2:eller ska det bara gälla tex..Musik?
fråga 3:Hur ska upphovsmannen/kvinnan då kunna få betalt för sina alster/prgrm. mm, om allt ska vara gratis för nerladdning?

Ska alla betala kanske en typ av "extra licens typ tv-licensen eller så,för att möjliggöra fria nerladdningar via internet?
kanske? ja vad vet jag..kom med förslag..MvH Lasse-undrande
Antal svar på detta inlägg: 78
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Ett system som jag tror skulle fungera är att man får ladda hem musik gratis och fritt. Tycker man sen om artisten vill man ju så klart att den ska fortsätta producera material och stödjer då artisten genom att sätta in en summa pengar på ett konto dom har satt upp på tex deras hemsida. Summa får vara valfri.
Tror redan det finns artister som jobbar så här, iaf på liknande sätt och dom har det gått bra för vill jag lova! Ett exempel är dessa: http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&id=91
Hej:

Är det nån som vet procentsatsen på moms på köpta skivor?

Jag har för mig att 10% är tillverkningskostnaden

13-15% går till artisten

? går till affären och skivbolaget

Resten är moms ca: 75-80%

Stämmer detta?

Bubben det enklaste sättet är att säga att ju flera led som skall betala moms ju mer moms. men det är ju samma sak med vinsten som också läggs på, så ju flera led ju mer vinst.

Något annat är bara tankevurpor för att förvilla för konsumenten.
du kan ju räkna ut själv med ett enkelt exempel
bara att testa med ett par enkla procentsattser.
låt säga att vi börjar med något sattsat kapital tillex 10:-
vinsten skall vara 45% och momsen är fast till 25% och du har 7 led som skall tjäna på denna produkt innan den når konsumenten. alla skall betala sina 25% i moms och ha en vinst av 45% påslag
Om jag har räknat rätt så är den totala vinstprocenten 1247,6% och totala vinsten 124,76 kr i alla led
den totala momsprocenten 693,11% och totala momsen i kronor 100,50
och totalpriset ligger på ca 168,50 ut till kund.

se ex
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/01353.jpg

vet inte om det rätar ut begreppet med momsen
men alla vill ju hellre tala om det som man kan skylla på, ingen vill ju igentligen tala om vilken vinst man gör.
då kan man ju tänka sig ett senario där alla vill ha 75% i vinstpåslag på sattsat kapital. men momsen är ju fortfarande 25%
sedan vill man ju räkna av skatten på vinsten/inkomsten som alla måsste göra som en förlust i det hela, men om vi håller oss till momsen bara så är den förmodligen inte större än vinsten/påslaget, för alla företag går väl med vinst? kör de med negativa resultat så permiterar de ju folk. eller får aveckla verksamheten.

mvh // göcke
Annons
Jag kan bara säga att jag gärna betalar för att kunna ladda ner snabbare, dvs ett par kr/låt och lite mer flör en film. idag går det så långsamt.
Förresten, är antipiratbyrån några självutnämnda poliser? Det är väl polisens sak att ta brottslingar och förebygga så brott inte begås? Ska vi bilda en klubb och sätta dit t ex folk som inte tar upp hundbajs efter sin hund? Vi låter dem böta $200 000, he he!
Och Göcke!! Jag kan fortfarande inte starta en tråd!
loan , hej , jo nu skall det fungera
Finns det nåt sätt att skydda sig mot "portscans" som jag antar är ett sätt att spionera på innehållet i min dator.
Jag har Sygate firewall o den rapporterar friskt om portscans titt som tätt.
Blixten6-10 det bästa sättet är ju att dra ut nätverkssladden ur datorn. Och så om du har brandvägg kan du ju göra så den inte svarar på ping.
Anledningen till att folk skiter fullständigt i att det är "olagligt" att dela ut och kopiera filmer och musik är ganska enkel.
För det första är det okristligt dyrt att köpa CDs eller DVDs ... för att inte tala om bio eller gud bevars - konsert besök.
För det andra så VÄLTRAR sig branshen i pengar .. och ursäkta om jag inte fäller en tår för att Lars Ulrich inte kunde köpa sitt 3:e jetplan för att jag piratkopierade Metallicas senaste skiva..
Allt är sjukt, Arnold tjänade så fördömt mycket pengar på skitfilmer att han kunde köpa sig en guvenörspost i kalifornien .. en av världens kraftfullaste ämbeten.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem