Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

antipiratbyrån

antipiratbyrån

Hej..tänkte att vi kunde öppna en tråd angående folkets inställning till nerladdningar av diverse musik o program som är av karaktären upphovsrätts skyddat material..
fråga 1: ska allt vara gratis för nerladdning på nätet?
fråga 2:eller ska det bara gälla tex..Musik?
fråga 3:Hur ska upphovsmannen/kvinnan då kunna få betalt för sina alster/prgrm. mm, om allt ska vara gratis för nerladdning?

Ska alla betala kanske en typ av "extra licens typ tv-licensen eller så,för att möjliggöra fria nerladdningar via internet?
kanske? ja vad vet jag..kom med förslag..MvH Lasse-undrande
Antal svar på detta inlägg: 78
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Rob,

Det stod nyligen att någon anti kopierings-något, hade betalat Bahnhof 1 miljon i förväg ifall de skulle skada något när de ghorde razzia på deras server. Detta tyder på något mer grävande efter information än du skrev. För att se vad jag delar ut så är det rätt som du säger att de bara kan sitta o ladda ner på dc mm. Någon som har läst artikeln med Bahnhof?
Birger: det stämmer.

Konsumenten betalar 20% av varans pris i moms
om det är 25% momspåslag på varan.
lon det var bolagen bakom APB som betalade in pengar till tingsrätten inte till Banhof. Det är en säkerhet som folk som har anmält en sån här undersökning måste göra.
Tänk lite själv skulle de betala ett företag 1 miljon för att göra en undersökning som är hemlig för att företaget inte ska radera informationen de söker?

Och med tanke på att det är en person betald av APB som har laddat upp majoriteten av filerna på servrarna och även administrerat den och fixat nya medlemmar och även köpt hårdvaran, så kan man ju undra vad APB håller på med.

Roligaste uttalet var iaf när Pontén sa att den svenska scenen var död till NyTeknik. Han lever verkligen i sin egen lilla värld och har ingen aning om vad han talar om. :)


Annons
Göcke (angående att göra alla nöjda) ,du kanske missade mitt inlägg.
Det gick ut på att musikskapande bör jämställas med "vanligt arbete",dvs att man måste prestera för o få betalt,alltså GÅ TILL JOBBET.
Om man säljer en skiva så går man inte till jobbet.
Om man spelar inför publik däremot .. som man gjorde i tusentals år innan skivindustrin kom igång...
Kommersiella musiker skriver skräpmusik o bör inte tjäna en krona extra.
Själfulll musik säljer inte ,men når en publik via nätet ändå.
Förresten Göcke,e det du som står bakom Internetstart eftersom du "boostar" alla inlägg?
Blixten 6-10,

vad är boostar? Kan jag oxå göra det?
boost=förstärka ungefär
visst,boosta på loan
Blixten 6-10, vad menar du?
Är det bara spel för publik som gäller.
vad tror du då priserna på biljetterna kommer att vara
Troligen vill ni väl ha gratis biljetter också.

Jag är inte emot fildelning, men är helt emot kopiering och distrubition av upphovsrättsligt material.
Jag önskar också att det fanns ett sätt att gå alla tillmötes.
Men för att kunna göra det så måste alla inblandade ha en
önskan att lösa det.

Varför:
Jo inte ens de nystartade banden kommer att tjäna några inkomster i de resonemang som förs just nu.
Att trycka upp cd-skivor är dyrt
att synas i media lika så.
och att distrubuera via nätet, drar en trogen skara och sedan
så finns deras musik i andra länders media utan att det drar in en krona.

och med fildelningens hjälp så går det ju blixtsnabbt.
och har ingen några skruppler utan delar med sig,
hur sjutton skall pengarna då komma in.

För mig är det kärnfrågan
Hur betalar vi de som är kreativa skapare.
Inte ide det finns annat lösning fixa program.
en sak om program sänker priset mycket mer och musiken skulle blir bättre.
men hacker cracks m.m finns kvar ändå.
Det finns inte enda lösning om dem sätter fast någon.
man kan falska ip.
Göcke du får börja hänga med i tiden tror jag. Folk förväntar sig inte gratis biljetter där betalar de inte för enbart musik utan ett helt paket.

Och cd-skivor. jag vet att de är dyra att trycka så varför i helvete fortsätter skivbolagen med det? de säger ju själva att det är så nåra som köper skivor.(och endå så går deras förtjänst uppåt) Börja göra som i USA istället för att klaga. och den här PR biten vafan igenom fildelning får de så jäkla mycket PR så det inte är klokt. Men skivbolagen är väl som film branchen.

Var nån svensk regisör som var med i debat och eftersom han hade bestämt att folk vill gå på bio så ska alla göra det. För bio har ju alltid gått bra, på 1900-talet, så då måste det ju göra det för alltid. Snacka om att leva i sin egen lilla värld och vara teknik fientlig, vilket även det är historiskt bevisat när det gäller både film och musik branchen.

Nä konsumenterna har sagt sitt nu är det upp till branchen att ändra sig! Vi vill ha bättre priser. Mer tillgänglighet. Det gäller både för film och musik branchen.
Rob , jag är med i högsta välmåga
tycker att vi som konsumenter istället skall komma med fler konstuktiva ideer istället för att slå oss till ro.

Rob kom med fler ideer hur vi skall finansiera upphovsmännen.

Det här är ju inget nytt fenomen, när ny teknik kommer till användning.
Det var lika när radion kom och bandspelaren trädde in osv,

Det är alltså en mycket gammal diskussion som handlar om
upphovsmännens överlevnad. och rätt till ersättning.
och trädde ikraft redan under tryckteknikens barndom.



Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem