Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Älska vargen

Älska vargen

Vargen har sedan urminnes tider väckt känslor, beundran, fasa och rädsla, nyfikenhet mm. På gott eller på ont kommer vi inte att ge oss förrän vi har fått slakta den Svenska vargstammen i sin helhet. Sverige har en mycket liten stam, 90 st.
Det borde vara enkelt att skjuta av den. ”Alla vargar bör skjutas, säger aktivisten Malte Sandström.” i Aftonbladet. En enkel lösning på ett problem som har 100 tals år på nacken.
Jag undra vad det är hos vargen som skrämmer oss människor. Vargen är ett exceptionellt vackert djur, med ett fantastiskt social levnadssystem. Vargen har tillhört den svenska faunan sedan flera 100 år.
Jag förstår Malte Sandström och övriga boskapsägare. Att se sina djur jagas, rivas och eller ätas av vargen är inget kul. För oss andra som inte föder upp djur handlar det om viljan och möjlighet att ha makt över ett av naturens stora jägare i norden. Självklart handlar det även om rädsla. Rädsla som jag tror bottnar i våra egna fantasmer, brist på kunskaper mm. Jag spekulerar lite utan att ha fog för det jag skriver. Jag tror att det framför allt handlar det om ekonomi. Det handlar om ekonomi. Det kostar att få några djur rivna eller skadade. ”Man” får inte lika mycket avkastning av dessa djur.
Det finns ingen saklig debatt om kring vargen. Utan lagen är den Svenska vargstammen varit dömd att dö ut för länge sedan. Och med tanken på att grannländerna ser på vargen ungefär samma på samma sätt. Kommer vi snart att anordna för djur älskande tyskar, fransmän och amerikaner, vargjaktsafari i norden. Det kommer på kort (mycket kort) sikt att ge intäkter till dem trakter som framöver inte längre kommer att ha något att vara rädda för, utom dem själva förstås. Det gäller att ta bra betalt det finns bara 90 vargar.
Kan det vara så att dessa rädda, hatiska personer skulle kunna nöja sig med god ekonomisktersättning för varje djur de går miste om pga vargen? Det skulle ge den svenska faunan möjlighet att behålla, bevara för kommande generationer dessa stora, fantastiskt vackra djur.

Antal svar på detta inlägg: 86
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Jag skulle tro att de flesta svenskar som inte är boskapsskötare är mer rädda för att stöta på en björn i skogen, men det är ingen som förordar avskjutning av dessa. Det är ju lite knepigt det där. Vi kräver att att de skall värna om tigern i Indien, men själva så skall vi tydligen utrota vargen. Jag kan ju lova att jag inte skulle plocka en endaste kantarell i höst om jag fick höra att det smög omkring en tiger här i skogen.
Ted du kan se dessa djur på Skansen i övrigt tror jag du är glad om du slipper se dem på nära håll.
Utrotning ingen risk! Den varg som vandrar på våra marker finns det en uppsjö av i Sovjet eftersom deras närmast anhöriga kommer därifrån.
Det är bara att packa trunken och bege sig dit om man nu vill se varg i det fria.
Att få se en varg i Sibirien,är som att leta,efter en nål i en höstack.Det är ett av världens skyggaste djur.

Batting,jag håller med dig.Plocka kantareller bland vilda tigrar,
är inte min stil.Då hade det blivit,en burk på ICA.

Nu går jag och glor efter huggormar,som för min del är ofarliga,
då jag givetvis har gummistövlar
Annons
var det inte i forna sovjet som de sköt hela vargstammar från hellikopter.
de kan inte har så många kvar där heller.
Är det så vi vill ha det?
Skjuta bort alla våra rovdjur från deras naturliga miljö, för att sedan åka till zoo för att titta på dem? Borde vi inte i stället lära oss att leva med dem... lära oss att de finns där ute!
Tycker det är ett ganska egoistiskt tänkande att utrota dem!
Zacko hur många vargar har du sett, hur många björnar, hur många järvar förmodligen inget av dessa djur i vilt tillstånd. Detta är inte egoistiskt utan praktiskt och rumsrent att hålla rovdjuren borta från våra marker. Dessa djur har de varit utroade mer eller mindre, men hela rovdjursstammen har blivit en såpopera skapad av naturälskare som helst av allt tittar på naturprogram på TV.
Guran i Sovjet började de bli så många vargar att det blev farligt för människan så de måste minimera stammen.
Zacko!

Om du nu skulle vara fårägare,vilket du inte är,eftersom du
jobbar i köpenhamn.Svårt med bete på Ströget.

Du har femtio får,öppnar dörren på morgonen,alla dödade av vargen.
Du köper femtio får till,samma visa.Vecka efter vecka.

Vilket recept,skall du skriva ut.Köpa vargar istället.
Nu fick jag chansen Putte:Jag citerar:

Dessa djur har de varit utroade mer eller mindre, men

Hur ser en utroad björn ut.Gråter han? He,he
Ända sedan Christina Lindberg lade sig i debatten!
Men Putte, vadå våra marker? Det är väl i än större grad vargens? Vore det inte bättre om vi skyddade vår tamboskap med elstängsel, eller vad det nu är som krävs? Ibland får man höra talas om bestialiska vargar som tydligen i blint raseri huggit ihjäl allt som finns i en hage. De utmålas som onda och smått sadistiska. Det är väl inte så konstigt om en varg får spel när det plötsligt finns mängder med bytesdjur som vi stängt flyktvägen för. Det måste ju vara en totalt främmande situation för vargen. Den är van vid att bytesdjuren flyr. Nä stänger vi in djur så får vi nog även se till att skydda dem.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem