Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Älska vargen

Älska vargen

Vargen har sedan urminnes tider väckt känslor, beundran, fasa och rädsla, nyfikenhet mm. På gott eller på ont kommer vi inte att ge oss förrän vi har fått slakta den Svenska vargstammen i sin helhet. Sverige har en mycket liten stam, 90 st.
Det borde vara enkelt att skjuta av den. ”Alla vargar bör skjutas, säger aktivisten Malte Sandström.” i Aftonbladet. En enkel lösning på ett problem som har 100 tals år p&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 86
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Putte:
Ok, du menade säljakten. Misstaget eskimåerna gjorde var att förvandla sälarna från föda åt sig själva till varor… alltså industriell jakt. Det var bl.a. det Birgitte Bardot vände sig emot. Inte att de jagade för eget bruk som de har gjort i alla tider. Överallt på vår jord finns det människor med din syn. De ger sig inte förrän en art har blivit utrotad... kosta vad det kosta vill. När människor beter sig så, och som har ditt tänkande, får andra intelligenta människor gå in och styra upp det. Tack var er kom ”Fridlysningen” till!

Sedan har jag inte sett några vettiga argument från dig mer än att vargen skrämmer folk… och att den inte gör någon nytta. Putte, det är argument hämtade från 1700-talet då Gysingevargen sades äta barn.

Los Lovos, tack! Det stämmer på pricken!
Rädda Vargen!
Det är en förklaring, men förklaringsmodellerna skiljer sig åt. Här är en annan som kanske är lättare att förstå: Nihilismen förnekar objektiva värden och etiska normer. Enligt denna teori så defineras inga handlingar som goda eller onda.
En annan är: Allt är inget tills det är bevisat.
Jag har tagit fasta på det sista!
Gemesamt för nihilister är dock att de har en pessimistisk grundsyn på tillvaron.

Annons
Zacko varg och björn skrämmer folk även idag alltså 2005! Har ännu inte fått svar på vad nytta dess odjur gör? Jag har åtminstone gett dig svar som du inte accepterar det är en sak, men jag har inte fått något svar alls.
Los Lovos har en förklaringsmodell, men den räcker inte!
Glömde att säga objektiviteten ändras från tid till annan och från plats till annan och från person till person m.a.o. konsenssus är i princip en omöjlighet. Det som är rätt för dig Zacko och andra är fel för mig och andra. Därför måste land med lag byggas fast det håller inte alla med om heller.
Putte:

Du beskriver dig som nihilist, men har bevisligen ingen större koll på vad det innebär. Den "modell" som du skriver att du tagit fasta på kallas empirism. Inom nihilismen är det vanligt att man bekänner sig till empirismen, men det är verkligen ingen förklaringsmodell i sig. Nihilism är väsentligt mer komplicerat än empirismen.
Jodå jag försökte ju förklara vad rovdjuren kunde göra för nytta!
Nytta förresten! Om man ställer den frågan så kan man ju lika gärna börja sig vad gör vi för nytta? Vargen kanske också anser sig ha ett egenvärde. Allt kan ju inte bara vara till för oss...
Los Lovos nihilism betyder ordagrannt ingeting!
Alltså, det finns många filosofer som gjort sina egna tolkningar av vad ordets innebörd. Filosofer som Kant, Nihilismen, Rousseau m.fl Därför kan du inte härleda detta till enbart till empirism. Dessutom kan du själv tolka ordet precis som vilken bibeltolkare som helst om du inte vill vägledas av en enda man eller lära.
På en förläsning jag var på för ett år sedan kom just ordet nihilist upp till diskussion och då fick jag klart för mig att allt är ingenting föränn det har bevisats på ett eller annat sätt. Dessutom är det inte bara pessimistiskt att vara nihilist efter min tolkning eftersom jag ger mig ifall jag blir överbevisad att ingenting var någonting. Dé du Los Lovos.
Hej förresten kul att du är tillbaka!
Batting nu har du kommit in på det jag menar med nihilist det kan du inte föra i bevis och då betyder det heller ingenting. jag Jag anser människan vara den högst stående varelsen på jorden och därför blir det upp till henne att avgöra vad som är nytta och inte.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem