Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Älska vargen

Älska vargen

Vargen har sedan urminnes tider väckt känslor, beundran, fasa och rädsla, nyfikenhet mm. På gott eller på ont kommer vi inte att ge oss förrän vi har fått slakta den Svenska vargstammen i sin helhet. Sverige har en mycket liten stam, 90 st.
Det borde vara enkelt att skjuta av den. ”Alla vargar bör skjutas, säger aktivisten Malte Sandström.” i Aftonbladet. En enkel lösning på ett problem som har 100 tals år p&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 86
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Zacko!

Du som är i branchen,så att säga.Skulle man inte kunna använda
GPS i halsbandet på vargen,eller björnen,som sätter igång och
för ett ruskigt oväsen,när dom närmar sig platser,där vi inte vill
ha dem.Ta patent på den grejen.Jag bjuder.

Djur lär sig fort vad som är obehagligt.Mina hästar nosade bara
en gång på ett elstängsel.
Augustus XXII nej int ska vi flytt till stan int. Vi ska använda oss av SGS och sen blir allt fridfullt och lungt och skönt i skogen.
Jag upprepar min fråga till alla rovdjursvänner, vilken nytta gör dessa djur. När de var bort från den svenska faunan som vargen oh i princip björnen också var det väl ingen som saknande dem, men när naturkramarna kom då blev det annat ljud i skällan. Nu skall alla naturkramare som inte bor kogsnära ha alla dessa kvar och det ena kvasiargumentet efter det andra radas upp.
Naturen är en resurs som vi skall leva på, inte enbart bevara. Att gå omkring som naturkramare med blommiga kalsonger, strumpor med djurmotiv och t-shirts med naturvänliga texter på och vara lyrisk leder till fattigdom och elände.
Alltså devisen rent och tryggt i naturen håller!
Leif Zacko är trevlig han har bara inte kommit på att rovdjuren måste bort.
Appråpådet, jag är efter DR Cpu:s mått mätt mobbad på denna tråd så det så!
Leif:
Det fortgår försök och tester med olika alternativ. 4 av de svenska vargflockarna bär radiohalsband för att följa deras rutter. Även ditt förslag diskuteras... men har än så länge inte lett till någon test. Men i takt med gps-teknikens utveckling kommer sannolikt sådana försök inom kort.

Putte:
Återigen! Rovdjuren håller viltbalansen på en normal nivå. Hade vi accepterat ett större antal av rovdjur, hade vi sluppit reglera den själva med jakt. Då hade t.e.x älgjakten inte behövts. Inga jägare i skogen... rent & snyggt!

Vad gör älgen för nytta, Putte?
Annons
Jag vidhåller att jag har svarat på vad rovdjuren gör för nytta, men det verkar inte hjälpa.
Zacko här har vi nog den springande punkten, du gillar inte att man skjuter skogens konug! Jag menar att älgen är just en naturresurs. En annan sak du hoppar stav över är ju att hela skogsbruket förändrats så att nu finns inte det du kallar normalt längre och följdaktligen fungerar inte din teori med att naturen sköter sitt. Människan har i alla tider försökt tämja naturen ibland med goda resultat som att lössen i princip borta och ibland med dåliga det vittnar kalhyggena om. Jag tror att du är en lyriker som gör allt för att bevara det som inte längre går att bevara. Zacko vi lever inte längre på 1800-talet!
Eftersom vi är de högst stående varelserna på jorden och faktiskt sämst anpassade också så måste vi jobba med hjärnan för att överleva och inte med instinkten som djuren gör även rovdjuren.
Du sitter nu med en dator och trivs förmodar jag, kan du tänka dig något mer resurskrävande än datorer och fuskpälsar?
Du hade nästan rätt, rent och tryggt skall det vara!
Putte:
För mig är älgen ingen resurs. Jag är varken jägare eller äter älgkött… alltså behövs inte älgen för mig. Egoistiskt tänkande, eller hur? Men eftersom älgen tillhör vår fauna, ska den också vara där, antingen den gör nytta (för mig) eller inte. Jag ställde frågan, därför att jag förstod du skulle svara som du gjorde.

Naturen förändras ständigt men aldrig dess lagar, Putte. Det är bara när människor, som du, tros sig förändra den. Det är människan som utsätter natur för alla övergrepp, och detta slår vi oss för bröstet för. Människan nästan utrotar arter och sedan, ironiskt nog, får människan rädda dem tillbaka… intelligent, eller hur?

För mig är naturen som vackrast när jag kan sitta på en höjd och se en björnhona med sina ungar gå över myren. Jag älskar också naturen när jag ser miljontals gnuer och zebror vandra över savannen, med rovdjuren smygande efter sig… rent och snyggt! Detta är natur för mig, inte att se 5 jakttorn i varje glänta. Är det så din naturbild ser ut… rent och tryggt! Skulle det bli så, kan jag bara gratulera dig. Då har du tyvärr lyckats!
Putte:

Lyriker, av "lyrik" --> art av poesi som (vanl. i form av kortare dikter) företrädesvis ger uttryck åt känslor; motsatt (förr på ett mera markerat sätt, numera mera vagt avgränsat från): epik, tankedikt; äv. om diktning tillhörande denna art av poesi.

Sluta omedelbart att använda ord som lyriker och nihilist när du inte vet vad de betyder, utan bara vill framstå som beläst.
Det sista du påpekar är skogarnas resurscentra och säkerhetscentraler.
Just att naturen skall få vara intakt det får den inte, varken med eller utan människor. Naturen är i ständig förvandling! Det som är natuligt idag är onaturligt imorgon. Vulkanutbrott och skogsbränder, vattenkatastrofer och evolutionen som alltid har alltid sin gång vilket förändrar både floran och faunan på ett dramatiskt sätt.
Jag är allätare och gillar älkött och en älg gör sig bäst på tallriken med brunsås, potatis och lingon eller gele och gurka. Mums!
Har nyligen läst ett mail och därför tar jag tillbaka allt jag skrivit. Ni har så rätt alla på alla trådar och och jag så fel att jag härmed ber så mycket om ursäkt för alla syrliga inlägg och kommentarer som i många fall gick på tvärs mot trådskaparnas intentioner. Ursäkta mig för att jag gav uttryck för mina åsikter och tankar. De var obetänksamt gjort av mig!
MVH Putte Gunn
Putte Gunn:
Till mig behöver du inte be om ursäkt för någonting. Jag har min uppfattning och du har din... även om de skiljer sig radikalt åt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem