Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Älska vargen

Älska vargen

Vargen har sedan urminnes tider väckt känslor, beundran, fasa och rädsla, nyfikenhet mm. På gott eller på ont kommer vi inte att ge oss förrän vi har fått slakta den Svenska vargstammen i sin helhet. Sverige har en mycket liten stam, 90 st.
Det borde vara enkelt att skjuta av den. ”Alla vargar bör skjutas, säger aktivisten Malte Sandström.” i Aftonbladet. En enkel lösning på ett problem som har 100 tals år p&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 86
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Jaha du menar alltså att renar och vargar skall konkurrera om utrymmet. Ja det var ju också en tanke lika fin som den med sälarnas bevarande. Det senare fick till följd att Inuiterna rasade ner i fattigdom p.g.a. av politikers oförmåga att hålla naturkramarna på mattan. Nu är det alltså samernas tur, ja ja var och en har sin uppfattning.
Putte:
Det finns varg i 28 länder, och bidrag från staten för att ersätta förluster av tamboskap finns i 14 länder. När rovdjursskyddet fanns i Sverige, hördes det aldrig någonting. Då "sög" några få renägare åt sig 50 miljoner kronor i "bluffersättning", och förstörde för alla andra. Det drogs in 1998, och plötsligt hade vi åter ett stort problem med varg, skrek renägarna.
Om du släpper ut din hund lös, utan tillsyn, och den blir överkörd av en bil, kräver du förbud och skrotning av alla bilar då? Bilar har vi lärt oss att leva med, trots att de är farliga och åsamkar död många skador.
Vad säger att en ren har mer rätt till vår natur än en varg?
Ja men vad håller vi då på med, skjut bort dem omgående och björnarna med för den delen.
Vad är värt mest att skydda naturfolk eller varg blir min motfråga? Vidare, den som har bästa krutet i bössan!
Bilar ja det är ju ett djur för sig själv, men kom ihåg det finns inte enda bil i världen som har dödat varken människa eller djur!
Tänk på Inuiterna så kommer du nog till ett annat beslut!
Annons
Putte:
Nä, jag vet att bilen i sig inte dödat någon, men min liknelsen var att ta ansvar. Renägarna får väl ta ansvar för sin så fina näring när de släpper ut sina rena på statens mark. Vad ger dem den rätten, förresten? Vad menar du har ställt till det för eskimåerna att de puttats ner i fattigdom och elände?

Nu ska jag fira lördag, och det gör jag inte framför datorn.
Ha en trevlig lördagskväll, Putte!
Vi hörs nog imorgon

Batting, med!
... puh, gästerna har inte kommit än.
Putte, syftar du på valjakten?
Men Putte det är väl en bråkdel av alla Samer som håller på med renskötsel? Jag antar att Fiskesamernas näring inte är speciellt stor nu för tiden. De har väl hittat på något annat att göra, precis som jag fått göra. Vi är väl i så fall utrotningshotade allihop. De flesta samerna bor väl i Stockholm och de har då inga renar. För övrigt så kan du väl inte påstå att det direkt kryllar av vargar?
Zacko har glömt årtalet men frontfigur för att säljakten skulle upphöra på Grönland var då Birgitte Bardot 60-talets motsvarighet till Viktoria Silvstedt som tillsammans med ett antal gröna organisationer fick stopp på jakten. Länderna slutade att importera sälskinnen och Innuiterna rasade ner i fattigdom. Världen hade tagit sitt ansvar! Sälarna fick leva vidare i högönsklig välmåga och Innuiterna i misär.
Renbeteslandet, ja det gjordes om med ett pennstreck till allemansland av kritstrecksrandiga personer i riksdagen som än en gång visade prov på sitt civilkurage. I gröna kläder kunde de sedan ta sig upp i fjällfärden via färdtjänst, helikopter och visa vilka män de var som kunde bestiga Kebenekajse. Tidigare hade de nog bara bestigit Livliga-Kasja på någon undanskymd porrklubb i Bryssel.
Batting, jag pratar inte bara om samer utan även om övriga svenskar som lever och verkar på landsbygden. Varg-skräcken sitter djupt och skräcken för att möta björn likaså och därför vore det en klar sanitär åtgärd att skjuta bort alla rovdjur från Sveriges karta.
Har ännu inte fått något svar på vilken nytta dessa djur gör, däremot har jag radat upp mängder av orsaker till varför de skall skjutas bort.
Jaha, jo här nere så skulle t.ex. viltolyckorna klart minska. Och sedan så antar jag att skogsnäringen skulle ge större avkastning, men det är klart att vi kanske kan skjuta av alla djur. Rovdjur så väl som bytesdjur?
Batting det räcker med de fyra stora, sen är alltid frid och fröjd och det blir som Berghagen sjunger Håll igång i skogen!
Björnar finns på Skansen och på Björnklitt och varg finns på Skansen oh säkert på flera Zoon. Det räcker och vi har stängt in de som skall stängas inne.
Putte:

Nihilism, definition:

Fönekandet av att det finns en objektivt grund för kunskap och/eller moral. Uttrycket används ofta i moraliska frågor då det kan innebära:

* Värden och moraliska frågor har inte någon objektiv grund, det existerar inte något faktum av t.ex. religiös eller metafysisk art som kan rättfärdiga moraliska värderingar (kallas ibland non-kognitivism?, och en variant är Existensialismen.
* Man bör bara göra vad man har lust till. Detta kan sammanfattas med slagordet "Allt är tillåtet!".
* Som beteckning på en konformistisk och känslokall livshållning, som sägs beteckna den moderna, "västerländska", människan.

Även ursprungligen nedsättande av myndigheterna i Ryssland tillämpad beteckning på allsköns för regimen främmande politiska element från 1850-talet fram till sekelskiftet.

Källa: www.susning.nu

e.o.l.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem