Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Älska vargen

Älska vargen

Vargen har sedan urminnes tider väckt känslor, beundran, fasa och rädsla, nyfikenhet mm. På gott eller på ont kommer vi inte att ge oss förrän vi har fått slakta den Svenska vargstammen i sin helhet. Sverige har en mycket liten stam, 90 st.
Det borde vara enkelt att skjuta av den. ”Alla vargar bör skjutas, säger aktivisten Malte Sandström.” i Aftonbladet. En enkel lösning på ett problem som har 100 tals år p&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 86
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

LOS LOVOS PUTTE GUN!
Vet ni igentligen vad ni talar om?? Vargen är ett rovdjur som inte ska vara i våran fauna! den är ned flyttad från långt uppe i norr det är vi själva som har gjort vargen till den är i dag! Våran varg stam är är utplanterd . Har själv sätt det med egna ögon !! Jag talar inte om var i landet det blir folkstorm då.
Hans Andersson du måste nog läsa mina inlägg en gång till! Putte Gunn är mitt nick.
oki jag menade både los lovos jag skrev lite fel
Annons
Putte Gunn och hans andresson:

Evolutionen har alltid sett till att det finns rovdjur. Alltså har rovdjur lika stor rätt till naturen som vilka vilda djur som helst. Däremot anser inte jag att tamboskap har i naturen att göra. Rovdjuren sköter naturen på ett alldeles förträffligt sätt. De håller balansen i vår fauna på en normal nivå, och överallt på vår jord finns det rovdjur. Hur tror du savannen hade set ut, utan rovdjur? Men här i Sverige skjuter man bort alla rovdjur, och människan ikläder sig själv rollen som rovdjur. Jag möter hellre ett rovdjur i skogen, än en mentalt störd jägare som har till uppgift att hålla balansen i naturen. Sedan tycker jag att du överdriver när du säger att vargen bara ställer till det. I år har vi haft 9 anmälda vargangrepp, ett av dessa begicks mot en jakthund. Det kallar inte jag ett stort proble… och vi är snart inne i september.
hans andersson:

Hade vi inte skjutit bort vår vargstam, hade vi heller inte behövt plantera in den igen!
Det vore intressant att få en rapport på hur många människor och tamdjur som angripits av hundar. Sedan vore det intressant att få veta hur många jägare som tycker att man skall ha avskjutning på hundar.
Vissa fakta som jag inte tycker har kommit med.
De mest rabiata varghatarna finns inom jägarkåren. Uppfattningen bygger jag på den osakliga debatt om vargen som förekommer här i Dalarna där vi, efter svenska förhållanden, har gott om varg.
Jägarna är nämligen förbannade för att vargen tar de älgar som de anser tillhör dem. De klagar över att det är tomt på älg i vargreviren.
Vidare är de förbannade därför att en och annan hund stryker med. Det senare är i och för sig förståeligt eftersom hunden är ett kärt husdjur- och familjemedlem.
Fakta som jägaren vägrar att acceptera är att jakten idag är en hobby och att jägaren själv har ett ansvar när han släpper sin hund lös i områden där det finns varg.
Vargen utgör inte heller något större problem mot tamboskapen än björnen.
Själv vistas jag i stor utsträckning i de områden där det finns varg. De utgör absolut inget hot mot mig, däremot har jag mycket stor respekt för björnen som finns här i stort antal.
Till sist - det går många skrönor om vargen, men ingen seriös person kan idag på allvar hävda att vargen utgör någon fara för människan.

Det finns abolut utrymme för vargeni vår fauna.

Jägarna utger sig dessutom ofta som företrädare för oss alla som bor i dessa områden, något som egentligen är väldigt oförskämt.
Rättvikarn:
Du har en stor poäng i det du säger!!
Jag tror Putte Gunn är jägare
Ehhh, jag ÄR jägare och jag accepterar absolut varg i vår fauna. Ville bara tala om att det faktiskt finns ganska många som jag. Tror att de som verkligen har fattat jaktens innersta väsen snarare beundrar än föraktar vargen.

De som ser på skogen och viltet som enbart en förnyelsebar resurs har ännu inte fattat att allt hör ihop.
Hans Andersson:

Vilka av mina inlägg är det du verkar störa dig på?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem