Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Usa:s frihet vs Islam

Usa:s frihet vs Islam

Hej!

USA påstår sig sig vara för frihet och demokrati,

men hur var det egentligen med de svarta bommullsarbetarna som blev tvångsinporterade och fick jobba som slavar och var fastkedjade i båtar från afrika till USA?

Och hur var det egentligen med Indianerna som fortfarande bor o reseverat 100 år senare?

Och hur är det med alla som bor i ghetton och inte har har mat för dagen?

Och hur är det egntligen med USA:s oljeproduktion och världens?

räcker verkligen oljan till?

Hmmm? USA...land of the free?

Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Zacko: USA utkämpade under flera år under början på 1940-talet, ö för ö, ett krig mot Japan. Japan överföll USA utan förvarning och bedrev under denna tid ett aggressivt brutalt krig mot de flesta befolkningar i stillahavsområdet. USA vann många sjöslag mot japanska flottan, och flera slag på land. Efter att ha kämpat tillbaka japanerna till det egna territoriet och efter att det var uppenbart att Japan inte skulle kapitulera förrän sista japanen var nedkämpad (och med stora förväntade förluster för USA) beslutade president Truman att fälla två atombomber over Hiroshima och Nagasaki. Då gjorde kejare Hiroshito det otroliga- talade i radio och förklarade att Japan kapitulerade.


Ramon:
Om man väljer att tro på den historien som USA berättar, ja. Det enda "sjöslaget" USA vann i stilla havet var "Midway" 1942, en ö 16.000 väster om Hawaii. Där lyckades USA till slut sänka en av Japans största hangarfartyg, och det blev vändpunkten på hela slaget. USA var då så söndertrasade att man inte ens klarade att följa efter när Japan drog sig tillbaka. Kamikazepiloter var något nytt och dem klarade inte USA att få kontroll på. Dessa självmordspiloter orsakade förödande skador på skepp och marinsoldater. Japan var en övermäktig motståndare, både till havs och på land, och därför tog Truman till det sista vapen USA hade... atombomben. Man släppte den första den 6 auguste 1945, och den andra den 9:e... trots att man visste vilken kraft och skada den första gjorde!
... 16.000 km väster... ska det vara
Annons
Det glömde jag säga:
Visst, Ramon. Jag håller med om att attacken mot Pearl Habor var både ful och feg, och japanarna förde ett fult krig!
Ramon:
För att du ska förstå vad jag menar med de olika historieberättelserna kan du passa på, nu när du är där, och läsa hur den Koreanska historien berättas om Koreakriget 1950-53. Tror nog inte den stämmer med den amerikanska... den vi fick läsa om i skolan.

Bara en idè
Zacko :
valet var/är inte fritt att ta till sig.
Antal stupade / saknade och invalidiserade är väl dokumenterat
och var de senast tjänstgjorde.
Man kan alltså följa vart enda slag om öarna i stilla havet.




Guran:
Visst gjorde de allierade & Amerika en fantastisk insatts på öarna i Stilla havet, men vad jag säger är att historieberättelsen skiljer sig från land till land. Den japanska t.ex skiljer sig ganska mycket från den västerländska... den vi har läst om.
Kan berätta att min bäste vän är gift med en japanska, och hennes far (87 år) stred för Japan på Salomonöarna 1942. Jag kan berätta att hans story stämmer inte med den vi har läst om. Han brukar alltid säga "Holywood har nog skrivit deras historia"
Det var det jag menade med att man väljer vad man vill ta åt sig.
Men, visst Guran. Utgången vet vi ju, och den är verklighet!
Zacko: Atombomberna över Nagasaki och Hiroshima fälldes i krigets absoluta slutskede, när USA hade tvingat tillbaka japanerna tillbaka till hemlandet efter enorma ansträngningar. I det skedet övervägde USA om man skulle försöka sig på en konventionell insats i Japan för att tvinga JApan till kapitulation, men man gjorde bedömingen att det skulle innebära enorma förluster på USA:s sida och även på den japanska sidan eftersom kapitulation var något alldeles otänkbart för Japan. Då bestämde Truman att fälla atombomben istället vilket onekligen förkortade krigets slutskede. Men det är helt fel som du tror att USA befann sig i underläge och enbart vann kriget på grund av atombomberna.

Att en gammal japansk krigare har en annan syn på händelseförloppet än eftervärlden i övrigt är inte konstigt. Jag har också mött gamla tyska soldater som också hade sitt eget, berätigande, perspektiv på sina handlingar.

Du brukar hänvisa till olika filmversioner som källa till kunskap om andra värlskriget. Jag föreslår i stället att du går till någon av de otaliga, vederhäftiga källor som finns i faktaböcker och på källor på internet.

Beträffande Korea: Här söder om demarkationslinjen och i resten av den demokratiska världen har man samma uppfattning om vad som hände. Däremot norr om demarkationslinjen och i det stora grannlandet i väster är historieskrivningen en annan - dikterad av de båda aktuella kommunistpartierna. Är det den historieskrivningen du vill ta till dig? Det tror jag nog inte. Alla seriösa historier vet att det var ett kommunistiskt överfall, som medförde att USA fra gick in under FN-flagg och tvingade upp kommunisterna från söder till norr. När Kina gick in avstod USA från att låta händelserna leda till ett direkt krig med Kina.

Nu ska jag lämna Korea just som 6-partssamtalen startar i Peking. Hej så länge!


Zacko kan tala om att stormvindpiloterna inte gjorde speciellt mycket skada på USA:s skepp eftersom knappt några kom fram innan de blev nedskjutna. Det var bara ett sista desperat försök av japan som inte lyckades. Jo de lyckades göra sig av med en jäkla massa piloter.
... och jag är enögd?????

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem