Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Usa:s frihet vs Islam

Usa:s frihet vs Islam

Hej!

USA påstår sig sig vara för frihet och demokrati,

men hur var det egentligen med de svarta bommullsarbetarna som blev tvångsinporterade och fick jobba som slavar och var fastkedjade i båtar från afrika till USA?

Och hur var det egentligen med Indianerna som fortfarande bor o reseverat 100 år senare?

Och hur är det med alla som bor i ghetton och inte har har mat för dagen?

Och hur är det egntligen med USA:s oljeproduktion och världens?

räcker verkligen oljan till?

Hmmm? USA...land of the free?

Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Putte: Du frågar om jag har personlig erfarenhet av Saddam, som kan förklara min inställning. Nej inte direkt men jag känner personer som har det. En förklaring till min inställning i frågan om Irak. Det finns paralleller. Saddam är en i raden av onskefulla tyranner som skadat mänskligheten i grunden. Stalin, Mao, Hitler, Milosevic, Röda Khmererna i Kambodja, kung Leopold II av Belgien (utrotningskrig i sk Belgiska Kongo). För att nämna några. Jag läste om många av dessa under min uppväxt och blev i grunden skakad av att dessa regimer mördat många tiotals miljoner och torterat och förtryckt hela folk. Sedan dess är jag övertygad om att totalitära regimer är ett hot mot mänskligheten.

För mig är det en gåta hur så många vettiga människor, även du, är så oerhört upprörda över de krafter inom den demokratiska världen som försöker se hur man ska råda not på eländet. istället för att uppröras över de vidrigheter de totalitära regimerna orsakat.

Terrorismen har ju blivit synlig i Irak nu och öven på andra platser. Men den har inte uppkommit pga Irak, den har byggts upp och frodats i tysthet i bl.a. Afghanistan under en längre tid och var naturligtvis avsedd att användas.

Det som är oroande nu är att USA uppenbarligen planerar att minska sina truppstyrkor i Irak. Det kan få mycket allvarliga följder. Men det är klart - vad har vi för rätt att kräva att USA ska ta hela bördan. REstan av den demokratiska världen borde hoppa ni - gärna under FN-flagg om nu organisationen kan samla sig till ett beslut.
Bubben: Jo problemet bara att använda FN för att avskaffa diktaturregimer är att FN består till dominerande del av sådana regimer och det är inte så sannolikt att de vill medverka till en sådan politik. Och det har dom ju inte heller gjort.

När FN blockeras och omvärlden står inför utrotningsdrama, måste därför demokratiska länder bestämma sig för om de ska stå bredvid och se på när folk mördas (som FN beslutat) eller strunta i FN och ingripa ändå. Ett exempel är när USA ingrep i Bosnienkriget på 90-talet. USA stoppade effektivt Milosevic-regimens utrotningskrig i Bosnien och Kosovo. Det var inte FN-sanktionerat. Omvärlden accepterade detta - och inte bara accepterade, de krävde att något skulle göras. Frågan är alltså inte så enkel.

Om dubbelmoral (och att kasta sten i glashus). Vi kanske ska vara försiktiga i Sverige som lät resten av världen kämpa mot Hitler medan farfar och morfar satt hemma i finsoffan.

Sedan Bubben: JAg håller med om mycket av kritiken mot politiken i USA. Men som jag ser det gäller det att skilja på två saker: Det grundläggande politiska systemet (demokrati) och politikens innehåll. Jag tror att du blandar ihop de två sakerna. Bushs politik är jag mycket kritisk mot och jag har svår motvilja mot det som jag ser som religiöst hyckleri. Men det politiska systemet är demokratiskt på samma sätt som i Sverige.

Have to go...

Ramon jag tycker att de inre spänningar som nu finns inom Irak får irakierna lösa själva. Jag tror inte väst har några patentlösningar för hur de skall enas. Självmordsbombningarna bara fortsätter och hoten mot väst ökar och sätts i verket. Både USA och Sovjet borde väl ta lärdom av historien. Sovjet av Afganistan och USA av Vietnam. Dessa händelser borde kunna utgöra skolexempel på vad man inte bör göra som stormakt. Tyvärr är det nog så, att det enda människan lär av historien är att den inte lär.
Vad gäller demokratin så måste den förnyas! Jag anser att den representativa demokratin med partisystem har gjort sitt och skall bytas mot riktiga personval. Inte som Sverige nu har det med personval light. De fem personer som får flest röster får regeringsmakten och riksdagen kan sedan skäras ned till 37 ledamöter. Alla tunga frågor som väcker oppinion skall det folkröstas om. På så sätt tar vi steget in i en nyare modernare värld där datorerna kommer att vara näst intill oersättliga.
Detta är ju en omöjlighet säger vän av ordning, men för inte så länge sedan var det en omöjlighet att åka till månen.
Sokrates menade och jag anser den gamle hade rätt i sitt påstende att, den represtativa demokratin skapar med sitt tvingande skattetryck en kolossal ofrihet. De arbetande medborgarna bestämmer inte över sina egna inkomster och bestämmer därmed inte heller över sina egna liv.
Alltså måste det till en modernare demokratisk ordning som gör att gemene mans röst räknas och då inte bara på valdagen!
Annons
Båda länderna borde väl få ha sin frihet. Problemet är väl att båda är så ivriga att sprida sin egen ideologi. Det är fanatiker som är problemet där som här. Där i stort och här i smått. Visst är det väl trevligt med olika åsikter, annars blir det ju ingen diskussion. Men så dyker det alltid upp någon som absolut skall ha rätt och sätter munkavle på alla andra. Tröttsamt är vad det är.
Batting du har rätt många tycker nog att denna tråd börjar bli rätt jobbig, men för min del intressant.
Alltnog, jag lägger ner mina argument och sträcker vapen!
Tröttsamt var ordet!
Nä Putte vad är nu detta....
Batting har inte yttrat sig i den här tråden förrän nu och nu säger han att det är tröttsamt. Och att någon sätter munkavle på andra. Hur i så fall? Är det någon som sätter munkavle så är det väl Batting. Han lyckades allafall tysta dig...

Putte du skrev så mycket förut så jag inte hann med. Jag tänker försöka svara så gott jag hinner. Du tycker tvärtemot vad jag tycker i de flesta frågor men uttrycker dig bra så jag uppskattar diskussionen.

Först angående att irakierna nu får lösa sina problem själva. Så anser jag inte att man kan se det. Enligt folkrätten ska ockupationsmakter ansvara för inre säkerhet och det har man ju inte hittills lyckats med. Nu har ju makten gått över till den folkvalda regeringen men USA och UK har ett moraliskt ansvar att bidra till skyddet av de demokratiska institutionerna och de folkvalda politikernas säkerhet. Tills dess den irakiska armén och polisen har byggt upp sin egen styrka.

Vad Batting menar med att båda länderna ska ha sin frihet är höjt i dunkel. Det är just det det handlar om . Det är därför ingripandet i Irak skedde. Om nu bara den folkvalda regeringen får chansen att hävda sig mot terroristerna.

Batting: Denna tråd startades av Bubben. Om Bubben tycker att målet är nått ska jag göra en avslutande kommentar och lämna in. Annars svarar jag så länge jag blir tilltalad eller jag tycker något är värt en kommentar.
Ramon i så fall skulle jag vilja att du kommenterarade även det sista jag skrev om demokratin och att hela statsskicket i Sverige måste ses över.
Avslutningsvis du som gillar Bush läs och begrunda om inte denna karl kan ta fatalt fel i många stycken: Det dummaste någon sagt under 2004 stod USA:s president George W Bush för. Han har sagt:
"They never stop thinking of ways to harm America, and neither do we."
Jo Putte, om Bush: jag har aldrig sagt att han är den brightaste mannen hittills i Vita Huset... Jag hörde om det där yttrandet och det är ju kalas. Det blir nog en klassiker.

Om demokratin i Sverige. Jovisst det ligger mycket i det. Jag tycker att det finns mycket fördelar med majoritetsval. Det för politikerna närmare väljarna och dom får verkligen komma till mig och presentera sig och sin politik om jag ska rösta på dom. Och det är jag som väljare och inte partikanslierna som har inflytandet. Sedan vet jag inte hur du kom fram til siffran 37. Det är väl iochförsig bra att begränsa kostnaderna med politikerlöner och andra utgifter, men 37 innebär ju ungefär 250 000 väljare per politiker i Sverige och det blir ju svårt att knacka dörr hos så många. Men 370 ledamöter blir det 25000 väljare och det blir ju iallafall lite lättare. Men där har du ju ett dilemma.

Folkomröstningar. Ja kanske det. Dom har ju den ordningen i Schweiz. Man kan ju inte rösta om varje fråga - men det skulle vitalisera demokratin.

Du brukar ju citera Sokrates Putte. Men jag tror inte du vill veta vad han brukade göra med sina manliga studenter...
Ramon där ser du det finns ju lösningar bara man vill och klarar Schweiz av det så kan vi. Siffran 37 högg jag bara ur tomma intet ville bara peka på att minska alla sovande i riksdagen, men en minskning vore önskvärt med tanke på vad moderaten sade om sidoverksamhet. Citat: Ja här är vi så många att det är bra att ha nåt vid sidan av slut citat.
Jo gärna, men eftersom han var grek så gillade han väl att ha sex med pojkar. Det var ju brukligt långt fram i tiden i det landet och sågs ofattbart nog som något helt naturligt. Jaja även solen har fläckar!
Det var inte er två jag syftade på. Vi ses på Pride Festivalen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem