Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Usa:s frihet vs Islam

Usa:s frihet vs Islam

Hej!

USA påstår sig sig vara för frihet och demokrati,

men hur var det egentligen med de svarta bommullsarbetarna som blev tvångsinporterade och fick jobba som slavar och var fastkedjade i båtar från afrika till USA?

Och hur var det egentligen med Indianerna som fortfarande bor o reseverat 100 år senare?

Och hur är det med alla som bor i ghetton och inte har har mat för dagen?

Och hur är det egntligen med USA:s oljeproduktion och världens?

räcker verkligen oljan till?

Hmmm? USA...land of the free?

Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Hej Zacko o Ramon

Efter att ha läst era inlägg så tycker jag att båda har rätt och fel. I dessa krig kan man vinkla allt till sin fördel beroende på vilken sida man anammar.
I vilket fall vill jag göra ett litet inlägg.
Hade det inte varit för all hjälp med krigsmatrl och soldater från USA och alla som hjälpte till från andra länder under 2:a världskriget så hade vi fått hälsa Heil Hitler för resten av våra liv.

Jag tror detta räcker för avsluta denna diskussion.
Be friends :krammar:
Hej igen

glömde nämna något om rubriken på denna diskussion.
Har själv bott 8 år i ett islamskt land och kommer aldrig att vilja göra det igen.


USA:s frihet överväger allt.
Nej! Neeeej, Ramon. Jag är då inte någon Bin Laden-beundrare, tvärtom. Då har du missförtått mig ordentligt. Jag tycker bara inte att allt USA gör är så hjätemodigt... som du tycker. Det är nog det enda som skiljer oss två åt.
Du ser USA så här: Dom "krossade" talibanregimen.
Jag ser det så här: Herre Gud, vilken svår motståndare. Vad hade talibanerna för krigsmakt? 2 sablar?
Huvudpersonen, Mr Laden är fortfarande fri och härjar i bergen.
Där har du vår skillnad!
Annons
uncle:
Visst har du rätt!
Det kommer alltid att finnas 2 sidor av allting.
Men jag kan försäkra dig om att Ramon är minst lika trevlig som jag
Zacko, Uncle: Visst finns det två sidor av allting och utan kompass går man lätt vilse. Det är en förklaring tror jag till att vettiga och trevliga människor hamnar fel i analysen ibland. För att rätt förstå politiska förlopp måste man alltid utgå från en värderingsgrund. Demokrati, mänskliga rättigheter, tolerans för minoriteter är min värderingsgrund. Jag bedömer politiska förlopp utifrån denna värderingsgrund.

Den kritik som många idag riktar mot USA och västalliansen i förhållande till det som kallas kriget mot terrorismen där Irak och Afghanistaningripandena räknas in, är en direkt kopia av den kritik som sk fredsvänner riktade mot USA och Väst under kalla kriget. Den sk fredsrörelsen krävde hela tiden att USA och västmakterna skulle rusta ned. Mot kärnvapen i Västeuropa. Mot Sovjetväldet var man väldigt tyst, några av organisationerna gjorde pliktskyldiga uttalanden till protokollet. Vissa av organisationerna var direkt finansierade av Sovjet.

Av någon anledning, som kanske har en psykologisk förklaring, finns alltid i den demokratiska världen en opinion som vill att man själv ska avväpna sig mot yttre hot. Det yttre hotet bagatelliseras och de egna avsikterna demoniseras. Detta skulle vara värt en vetenskaplig avhandling. Kanske någon vet om en sådan gjorts?
Hej igen!

Snälla...

Det var faktiskt Stalin som drev tillbaka Hitler FÖRE dom allierade..

Sen så har ingen ens berört stackars indianerna som FORTFARANDE lever i reservat eller de stackars svarta som till stor del lever på "wellfare" och lever i ghetton..mm.

Och om inte USA fått atombomben som hot mot resten av världen så...men Sovjet hade också Atombomben och då inte USA kunde besegra dom militärt så sa Ronald Reagan att USA skulle krossa Sovjet ekonomiskt..vilket också så skedde..^^

Hur kan man då säga att man är demokratisk när man förtycker sina "natives"

Världens största demokrati kanske ska sopa lite rent framför sin egen dörr också..?

Och sen kan man ju undra lite vad som menas med kapitalistisk diktatur med tanke på hur man beter sig när man ska styra och ställa över andra länders ekonomi, FN, Världsbanken, WTO..mm

Och utöver detta är nästan varenda amerikan skuldsatt upp över öronen!

Men vad vet jag?

Bubben USA är ingen demokrati Bush fick mindre röster än Al Goore i senaste valet, men med lite trix med poströsterna och avstänga röstberättigat fol så kunde han vinna. Michhael Moorer har skrivit en utmärkt bok som heter Korkade Vita Män. Moorer visar klart och tydligt att valet var fejkat och USA numera är en bananrepublik. Demokrati är ett ord som inte har någon som helst innebörd för fuskaren Bush.
Bubben:

Iofs så hade nog inte ryssen haft lika stor chans utan det massiva ekonomiska och materiella stöd som västmakterna vräkte över dem.

Vad gäller indianerna så vet jag inte nog mycket om deras liv för att uttala mig, men min personliga uppfattning är att det inte är speciellt synd om dem längre. Efter att mängder av stater har tillåtit indianer att bedriva vad som i övrigt klassas som olaglig spelverksamhet tycks de klara sig bra.
Indianerna och Afrikanerna var det ju vi Europeer som börgade
utrota och förslava. Vet inte Om Bubben menar att man skall räkna
alla inhemmska problem i USA som om de har kommit till effter
2:a vk, isåfall är det ju att hitta på historien igen.
eller att skriva den så att det passar syftet för denna tråden.
Och då blir man ju mörkrädd för hur ni har lärt er er historia.
Men det är ju klart att med denna massflöde av information
om nutid som kommer över er.
så orkar ni väl inte sätta er in i hur det en gång har varit.
Med andra ord ni ser inte längre än näsan räcker.

Med detta vill jag åven säga att jag inte tycker att USA är ideallandet att bo i, men vilket land är det. Vi kan ju börga med att städa vårt eget byk först.
Guran:
Ursäkta, men jag trodde inte att du var så gammal att du, personligen, var med under 2:a vk. Jag trodde att du hade fått din information, precis som vi andra, från böcker o.dyl. Men jag hade tydligen fel

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem