Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Usa:s frihet vs Islam

Usa:s frihet vs Islam

Hej!

USA påstår sig sig vara för frihet och demokrati,

men hur var det egentligen med de svarta bommullsarbetarna som blev tvångsinporterade och fick jobba som slavar och var fastkedjade i båtar från afrika till USA?

Och hur var det egentligen med Indianerna som fortfarande bor o reseverat 100 år senare?

Och hur är det med alla som bor i ghetton och inte har har mat för dagen?

Och hur är det egntligen med USA:s oljeproduktion och världens?

räcker verkligen oljan till?

Hmmm? USA...land of the free?

Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »


Historian ljuger inte!

Zacko.....

Tror du verkligen att USA skulle komma undan med sina små krig för egen vinning, om dom inte hade en massa kredit med sig i bagaget?

USA har gjort mest av alla på det här klotet för att demokrati och fred skall råda!

Dock skall sägas att dom i många avseenden handlar i egen vinning, typ Kuwait, Irak, Afgahnistan etc.... Kuwait & Irak på grund av oljan, och afghanistan som ett led i bekämpningen av kommunismens spridning.

Glöm alla speglingar och vinklingar av historian, och fokusera på hur många soldater USA har förlorat och satt in i olika krigsscenarier dom sista 70 åren istället, då får du en överblick av deras heroiska insatser för demokrati och välstånd!

USA är ett ruttet land att bo i, och har många konstiga värderingar, men åtminstonde jag är glad att dom finns där som en sista utpost mot terror och mot sljutglada diktatorer!

// M
Minion IT:
Håller med dig om att "Historien inte ljuger", men vad jag säger är att den förskönas i en del fall. Visste du t.ex att inför landstigningen i Normandie (Operation Overlord) blev det ett storgräl mellan Eisenhower och Montgomery. Ett praktgräl som höll på att äventyra hela operationen. Man gjorde misstag och felbedömningar att onödigt mångar soldater dödades. Sånt står inte i historieböckerna... det är fakta som kommit fram idag. Jag blundar inte för sånt, och applåderar propagandafilmer och historieböcker.
... i historieböckerna och i Nationalencyklopedin står det att landstigningen i Normandie var den mest välorganiserade operationen under 2:a världskriget. Sant eller falskt?
Annons

Zacko....

Med tanke på omfattningen, problematiken med olika nationers sätt att se på tillvägagångsätt, med tanke på att dm var väntade, med tanke på Hitlers nästan totala grepp om Europa, och med tanke på att USA korsade atlanten för att komma dit, så vill jag nog påstå att att historieböckerna lämnar en korrekt redogörelse!

Men om man som du gör, ser till delar av, eller bitar ur landstigningen i Normandie, så är jag övertydag om att det skulle kunna hanterats på ett bättre sätt än vad det gjorde!

Att få allting på plats och att faktiskt få det att fungera och bli en framgång och vändning för kriget anser jag vara en av dom största ögonblicken ur strategiskt tänkande i modern tid! Att påstå något annat är bara nonsens.

Även i den mest välplanerade operation så går det alltid att hitta förbättringar vid en genomgång av resultatet!

USA må ha sina brister och fel, men att gå på som du gör med din kritik, tycker jag är småsint och fel.

Du kanske hade föredragit att prata tyska idag, i en stat som kallades 3:e riket, där total diktatur råder och minoriteter avrättas som ett led i den ariska sträven efter en ren stamtavla!

Se hela bilden i stället och gilla läget, det gick ju bra till slut eller ?

// M
USA GB och andra Stora nationer och Imperium har trampat på demokratiska värden liksom Islam trampar på lika värde oavsett kön hudfärg religion. Men jag undrar hur det hade sett ut om inte Bl.a. GB och USA ihop med Australien "glöm inte" Sovjet lyckats stoppa en av nutidens största förbrytare som skulle skapa det tredje riket. All fanatism och oacceptans leder till konflikt och tyvärr krig.
Minion IT:
Hey! Hold your horses!
Var någonstan står det att jag skulle förespråka Hitlers Tyskland? Det jag säger är att jag inte glorifierar USA lika mycket som vissa andra här. Inget illa i det... mer än att det är MIN åsikt. Sedan snöade vissa in på 2:a världskriget, och jag förde fram mina åsikter om det. För mig är en våldtäktsman en våldtäksman... även om har var otroligt snäll som barn!
Zacko, tyvärr tycker jag att det verkar som om din antiamerikanism helt blockerar dig. Dessutom har du väldigt dålig uppfattning om de reella sakförhållandena. Det finns ju massor av källor att ta del av. Förutom all boklitteratur, dessa länkar tycker jag är hyfsat bra: http://www.worldwar-2.net/index.htm, http://worldatwar.net/article/overlord/.

Att Mountbatten grälade med alla, inte bara Eisenhower utan med USA-generalen Patton och alla som kunde vara konkurrenter om äran, har varit känt långt tillbaka. Dessa generaler ville ju alla komma först till Berlin - likadant var det på den sovjetiska sidan där Stalin cyniskt lät marskalkarna Zhukov och Konev tävla om äran.

Operation Overlord var den största landstigningsoperationen i historien och Eisenhower skulle samordna flyg, sjö- och landstridskrafter från flera olika allierade länder. Självklart blev det felbedömningar och risktagandet var stort. Många amerikanska, brittiska och andra allierade soldater gav sina liv när dom kastade sig ur landstigningsbåtarna och blev beskjutna av tyskarna. Under tiden var vi i Sverige neutrala och överlät åt de allierade att ta hand om Hitler.
Jag menar förstås Montgomery, inte Mountbatten (som grälade)
Ramon:
Det var för jäkligt att de blev beskjutna av tyskarna!!!!

Zacko.....

Nyanserad diskussion ? Tveksamt.....

Jag har ALDRIG påstått att du förespråkar Hitler.. Var får du det ifrån ? Jag frågade bara om du hade tyckt att det var bättre med det som alternativ!!!! En fråga alltså, inte ett påstående.......

Att man "snöar in" på 2:dra världskriget är ju inte så konstigt, när man läser dina inlägg! Felaktiga påståenden måste väl ändå vara öppet att diskutera?

Du är dåligt beläst i ämnet och det är synd att du grundar dina åsikter på ett sådant tunt underlag som du har. Om du bara hade satt dig in i problematiken och genomförandet av OP:overlord, så kanske du inte hade tyckt som du gör....

I övrigt så anser jag att man får tycka vad man vill om USA, det är ju inte Eden direkt, men åtminstonde jag är tacksam över deras insatser mot en friare och mer fredlig värld.. FN klarar ju inte av det i alla fall.......

// M

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem