Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Usa:s frihet vs Islam

Usa:s frihet vs Islam

Hej!

USA påstår sig sig vara för frihet och demokrati,

men hur var det egentligen med de svarta bommullsarbetarna som blev tvångsinporterade och fick jobba som slavar och var fastkedjade i båtar från afrika till USA?

Och hur var det egentligen med Indianerna som fortfarande bor o reseverat 100 år senare?

Och hur är det med alla som bor i ghetton och inte har har mat för dagen?

Och hur är det egntligen med USA:s oljeproduktion och världens?

räcker verkligen oljan till?

Hmmm? USA...land of the free?

Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa »

Zacko: nä nu får du väl ta dig samman. Skulle det där vara en lustighet. Jag tycker faktiskt att man kan visa dem som dog för dig och mig och alla oss andra lite respekt.

Om du försöker se vad som har hänt i världen de sista 100 åren så har vi tre gigantiska tyrannier som mördat och förorsakat döden för många tiotals miljoner människor, Hitlerväldet, Sovjetväldet och Maos Kina. Det medvetna och systematiska utrotandet av stora folkgrupper som Hitler, Stalin och Mao direkt beordrat - i form av Förintelsen, den systematiska ihjälsvältandet av Ukrainas bönder, massvälten i Kina under det Stora Språnget - gör dem till världshistoriens i särklass största tyranner. Det lidande som de har orsakat mänskligheten är omätligt.

Vilka har krossat Hitlerväldet? Fra USA och västalliansen. Sovjet hade ju en enorm betydelse för att rulla upp östfronten - men den allvarliga situationen för ryssarna orsakades till stor del av Stalins vägran att tro på informationen att Hitler var på väg österut, och hans avrättande av stora delar av den militära ledningen. Vem har räddat oss från sovjetkommunismen? Stalin hade väldokumenterade planer på att invadera hela västeuropa men de planerna stoppades av den amerikanska militära närvaron och kärnvapenbeväpningen av västeuropa.

Det är klart att det finns en massa saker att kritisera hos USA, dom har haft olika ledare med olika politik. Jag kan gärna göra det i ett annat sammanhang. Men vissas (ganska många tyvärr) oförmåga att se proportioner ger anledning att fråga om dom vet var dom har naveln.
Ramon:
Ja, det var en lustighet, men inte över alla som dog utan över dig. Du lät som om det var förfärligt att de blev beskjutna! I ett normalt krig skjuter fienden på varandra. Visste du inte det?
... och du, Ramon. Jag ser inte bara naveln, utan hela kroppen.
Vad USA än gjorde under 2:a världskriget, gottgör inte hur de handlar idag. Det var det jag menade med min association till våldtäksmannen!
Annons
Tror du att jag var överraskad av att dom blev beskjutna? Du missar (eller väljer förstås att missa) hela punkten. Dom visste mycket väl att dom skulle bli bombarderade. Det var helt klart för den allierade ledningen att många skulle dö. Hur skulle dom annars kunna ta sig igenom atlantvallen, den enorma befästning som tyskarna byggt upp för att försvara sitt perversa välde i Europa.
I fullt medvetande om de kommande förlusterna så offrade sig de unga män som stormade stränderna i Normandie för att det inte fanns något alternativ. Det gällde människovärde eller tyranni.
Det ansvar som vi alla (eller förstås snarare våra förfäder) hade att stå emot detta välde togs av amerikaner och britter och de övriga allierade. Svenskarna satt hemma och drack kaffe i soffan.
Självklart inte. Men vad då handlar idag.
Vilka har befriat Bosnien och Kroatien från Milosevic och hans lokala balkanförtryck?
Vilka har krossat den tokfanatiska talibanregimen? Som förutom att ge fritt utrymme för bin Laden och kasta ut alla kvinnor från sina arbetsplatser och tvinga dem gå i burka, förutom att mörda delar av sin befolkning, sprängde mångtusenåriga fornminne i luften. Den USA-ledda alliansen.
Vilka tvingade Saddam tillbaka från ockupationen av Kuwait?
Vem har tvingat fram sköra demokratier i Afghanistan och Irak? Vilka pressar på Egypten och Suadi-arabien att börja demokratiska reformen och minska kvinnoförtrycket?

Det som händer idag - sprängningar i London, i Turkiet, i Egypten, i Irak, tidigare på Bali, händer på grund av ett antal extrema fanatiker som är hotade av demokratin och mänskliga rättigheter. Dom är manipulerade av ett antal extrema präster som vill slå vakt om principen att all makt, även den politiska, kommer från Gud och utövas av prästerna. Mot denna ideologi står demokratin. Det är en ideologisk kamp det handlar om. Och du talar om USA som våldtäktsmannen.

Snack om att såga av grenen man sitter på.
Tror jag inte ett dugg på: Att dessa unga, en del bara 18 år gamla, gjorde detta för att det inte fanns något alternativ och att det gällde människovärde eller tyranni. De blev beordrade att anfalla, hur rädda de än var. Däremot hade soldaterna i Vietnamkriget många alternativ att visa människovärde. Men istället gick man in i byar och mördade alla män, sedan våldtog man kvinnorna och när våldtäkten var klar skar man av deras bröst. Fina killar, de där!
Eller det kanske inte heller stämmer med historieböckerna?
Ramon, du skriver så snabbt att jag inte hänger med
Vaddå, krossat talibanregimen? De har flyttat på dem. De härjar ju lika mycket nu som förr... fast nu i bergen!
Det folkliga motståndet mot nazityskland var massivt. Det gick djupt in i befolkningen och soldaterna visste mycket väl vad dom kämpade för. Klart att dom var rädda.
När det gäller Vietnamkriget håller jag med om att den amerikanska ledningen var väldigt okänslig för civilbefolkningens lidanden. Man riktade åtgärder mot dom stridande parterna utan hänsyn till hur de drabbade civilbefolkningen. Enskilda soldater begick också övergrepp. Jag är mycket kritisk mot dett aoch anser att Johnson-regimen har ett stort ansvar. Skillnaden mot idag när USA gör allt för att minska risken för civilbefolkninge är stor.
Jag talade om talibanregimen. Alltså den tid då talibanerna hade den politiska makten i Afghanistan. dom lär nog härja i bergen ett bra tag. Desto större anledning att se till att dom inte kan komma tillbaka till makten.
Men det är ju i bergen de sitter och smider sina (terrorist) planer. Vore det inte klokt att få väck dem från jordens yta, istället för att stanna och slå sig för bröstet? Kan tänka mig att USA & britterna vet att de är chanslösa. Tyvärr, tror jag inte de kommer att lyckas.
Zacko: Inte mig emot. Det är nog ingen som väljer att stanna och slå sig för bröstet. Hade det varit lätt att komma åt dom hade dom redan varit där.
'Chanslösa'. Dom? Det är dig själv det gäller. Så det får vi hoppas att 'dom' inte är. Om man vill åka tunnelbana säkert i framtiden eller åka på turisthotell nånstans.
Det är klart att talibanernas vänner (Al qaeda och co) kommer att fortsätta att döda oskyldiga. Det kan till och med tänkas att tex den nya demokratiska regimen i Irak mals ned av terroristernas ständiga bombattacker. Men i det långa loppet förlorar alltid sådana här terroristgrupperingar. Se tillbaka på Röda Brigaderna och Baader-Meinhof ligorna till exempel. Vissa korpar trodde då som du gör nu. De har lika fel då som nu.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem