Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Runar Sögaard

Runar Sögaard

Runar behöver inte alls be om ursäkt! Alla som har läst koranen, eller i alla fall läst lite grann, vet att så var fallet. Muhammed gifte sig med 9-11 åringar. Illustrerad vetenskap hade en artikel där de synade historiska personer i sömmarna. Bland annat så fick man reda på att muhammed ansågs som mindre beräknelig av sin egen familj, och ville kasta ut honom ut ur staden. Muhammed, som var en rövare, stack ut i öknen och b&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 108
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

Said får gärna "frukta Allah" men då inte i Sverige. "Frukta" som ord passar väl ganska bra på den sortens religionsutövning som handlar om att med religionen som verktyg få männinskor att göra som man vill. Jag har väldigt svårt att koppla detta ord till den "kärlek" man talar om så snart islam kommer i konflikt med det svenska samhället.

Said,

"Det är mycket logiskt att Allah finns och mycket logiskt att Koranen är send från Allah."

Kom igen och övertyga mig då! Var är logiken?
Måste nog ställa mig på Ioans sida. Said bekräftar alla fördomar som finns i landet och dessutom redan i det här forumet blivit ombedd att vara tacksam för att han tagits emot i Sverige.

Det är egentligen häpnadsväckande att det som en person som Runar säger har sådan tyngd! Trodde inte han hade det inflytandet över vare sig kristna eller muslimer. Om Muhammed var gift med barn eller inte kan man ändå inte veta. Tänk också på att det som idag betraktas som "ungdomar" eller "tonåringar" för 1400 år sedan förmodligen betraktades som vuxna. Med det inte sagt att dagens moral tillåter giftermål med barn.

Religion är tro, troende kan ledas och makten som det skapar har i alla tider lockat maktfullkomliga människor. Se Irans stöd till självmordsbombare i Palestina eller USA's krig om oljan i Guds namn.

Diskussion och tolerans mellan de olika troende är enda vägen, det är jag övertygad om!
Annons
Bra sagt det där sista, Nisse.Om dom tycker att vi är ett så dåligt folk kan man ju undra varför dom vill bo här .Jag har själv inget problem med någon religion och anser att alla människor är jämnlika oavsett färg, religion men som bland alla folkslag finns det skitstövlar, även svenska sådana. Sist men inte minst låt stackars Runar vara nu han får väl yttra sig som han vill och tycka att det är väl inget att tjafsa så mycket om.
Sanning och Verklighet är två begrepp som flitigt används i detta forum.

Sanningen är väl den att var och en av oss lever i vår egen verklighet...och den är sann.
Att diskutera religion är ganska meningslöst, oavsett om det handlar om Kristendom, Islam eller någon av de övriga religionerna.

Kontentan blir att man antingen tror eller inte tror. Det har inte med förnuftigt tänkan-de att göra. Dessutom har varje troende individ sin egen högst personliga sätt att tol-ka ”sin” religion. Det är därför det finns så många varianter på samma tro (inom Kris-tendomen: Jehovas vittnen, Pingstkyrkan, Svenska Kyrkan, Mormoner, Livets ord, Protestanter, Katoliker, Grekisk ortodoxa, Rysk ortodoxa osv osv).

När det gäller de två största riktningarna inom Islam: Shiiter och Sunniter så finns det minst lika många inriktningar som inom Kristendomen och minst lika mycket stridig-heter mellan dem. Läs bara den här artikeln som ett exempel: http://www.kommentar.org/sidor/2004/Irak_spanningar_html.htm

Det finns en ytterst hård kärna av troende inom varje läger och dessas gärningar och åsikter gränsar väldigt ofta till fanatism. Det är också dessa grupper som utför vålds-dåd, attentat och religiös förföljelse av oliktänkande. Dessa grupper finns både inom Kristen tro likväl som Islam. (Nordirland, forna Jugoslavien, Irak, Afghanistan, Indien, Pakistan m fl).

Som avslutning så tycker jag att de muslimer som nu så hatiskt protesterar mot Ru-nars ganska ogenomtänkta predikan och uttalar dödshot mot honom borde kanske se till sin egen bakgård.

Jag undrar om en kristen människa boende i ett muslimskt land hade tillåtits proteste-ra fritt, skrika glåpord vifta med religiösa banderoller och riva ner halva stan’ i sitt hat mot en muslimsk imam, om denne hade uttalat sig negativt om Kristendomen eller slängt ur sig något lika dumt som Runar…

EZ
PS Ursäkta alla bindesträck, det blev så när jag klistrade in dokumentet från Word. I Word var det inte så här.

EZ
Jag förstår inte varför vissa (i denna tråd Nisse och Beolth) människor hela tiden måste uppmana folk att lämna landet. Vad menar man egentligen med kommentarer som "[…] respektera det land och folk som tagit emot dig o din familj med öppna armar" eller "Said får gärna 'frukta Allah' men då inte i Sverige"? Gäller inte samma rättigheter för dem som flyttat till Sverige under sin (eller sina föräldrars) livstid. Även om Saids inlägg var intolerant, oförskämt och dåligt formulerat har han all rätt att säga vad han vill så länge han inte bryter någon lag när han gör det. Var det inte yttrandefriheten du ömmade för i början av tråden Nisse. Och förresten undrar jag vilket folk du pratar om Nisse när du skriver att Said skall respektera det "folk som tagit emot dig o din familj med öppna armar". Jag har märkt att många i detta forum inte alls verkar ta emot invandrare med öppna armar.

Jag tycker att det är så otroligt sorgligt att invandrare alltid bemöts med "åk hem då" eller "flytta om det inte passar" när de uttrycker missnöje eller har en annan åsikt. Det tycker jag trots att jag inte alls delar de åsikter Said framförde i sitt hatiska inlägg.

/Jocke
Det är bra och roligt att ha diskussioner och olika åsikter - men vad har tacksamhet att få bo i Sverige med saken att göra? Det är en rättighet för alla människor att ha ett hem och kunna känna sig trygga och det är en rättighet för alla människor att uttrycka sina åsikter oavsätt om vi är födda i Sverige eller inte.
Aurora: Ja, exakt min åsikt.

/Jocke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem