Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Runar Sögaard

Runar Sögaard

Runar behöver inte alls be om ursäkt! Alla som har läst koranen, eller i alla fall läst lite grann, vet att så var fallet. Muhammed gifte sig med 9-11 åringar. Illustrerad vetenskap hade en artikel där de synade historiska personer i sömmarna. Bland annat så fick man reda på att muhammed ansågs som mindre beräknelig av sin egen familj, och ville kasta ut honom ut ur staden. Muhammed, som var en rövare, stack ut i öknen och b&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 108
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

Låt mig inleda genom att citera Sten Carlsson, historiker och professor ur hans universitetslärobok "Svensk historia" (1961).

"Svensken tronar inte längre på minnen från fornstora dar, men finner det egna landets överlägsenhet över andra länder tämligen självklart, utan att närmare reflektera häröver."

All religion är inte alls av ondo, religion hjälper många människor genom svåra stunder. Dessutom genomsyrar den många kulturer och har format vår samtid. Många inspireras av religioner till att göra gott och vara snälla mot varandra.
Jag är själv inte religiös i någon organiserad bemärkelse, men jag tror i princip på Gaia, jordens ande. Vi hänger alla samman och det enda sättet vi kan överleva och glädjas är genom varandra och tillsammans. "Man är mans gamman" som det står i Havamal.

Sen tycker jag att det är ganska drygt att filtrera händelser och företeelser från länge sedan genom ett modernt öga.
Jag är inte tillräckligt historiskt bevandrad för att ha någon aning om hur vanligt det var att män gifte sig med nioåringar på Mohammeds tid, men det tvivlar jag på att Runar heller är.
Om 500 år kommer kanske människor titta på hur vi lever nu och döma ut oss som depraverade barbarer.
Dessutom kanske man på den tiden inte var så jäkla översexualiserade som vi är, att man gifte sig med nioåringar behöver inte betytt att man hade sex med dem. Åter igen, jag är ingen historieprofessor, så jag vet inte, men jag försöker iaf att inte utgå från att människor då tänkte som människor tänker idag.

Vad gäller alla "flytta hem då om ni inte trivs" kommentarer så är väll den åsikten lika fri att inneha som alla andra åsikter antar jag. Hurra för Voltaire. "Jag ogillar din åsikt men jag är beredd att gå i döden för din rätt att uttrycka den"
(Men jag kan personligen inte se att kommentaren ifråga är vidare konstruktiv)

Och nej, jag är inte guds bästa barn, jag har lätt att dryga mig och irritera mig i onödan över allt möjligt, men jag försöker bättra mig.
Los Lovos säger citat:

”All religion är inte alls av ondo, religion hjälper många människor genom svåra stunder. Dessutom genomsyrar den många kulturer och har format vår samtid. Många inspireras av religioner till att göra gott och vara snälla mot varandra”.

Ehm, det här uttalandet tycker jag är väldigt naivt. Visst har religionen hjälpt många enskilda människor i svåra stunder men samtidigt har den skapat desto mer elände. Så frågan är vilket överväger. Tänk bara så här: Kan du nämna något storkrig under mänsklighetens historia där religionen på något sätt inte varit involverad?

Det är här du har rätt i när du säger att religionen har format vår samtid – ja, genom krig. Hela vår tekniska utveckling är baserad på i stora delar militär forskning, allt från Nobels dynamit till laser, kärnforskning och metallurgi. Det är bara att välja det finns inte ett enda område inom forskningen där den militära inblandningen har saknats.

Vidare säger du att många människor inspireras att göra goda gärningar. Visserligen. Men det är väldigt många fler som gör precis tvärtom; i religionens sköld så utför de gärningar som en ”vild indian” i Amazonas urskogar inte skulle drömma om (Song My, Lidice, Treblinka, Auschwitz, 30-åriga kriget, korsriddarna, Jihad, Nordirland, Jugoslavien, Iran, Irak, Afghanistan och så vidare, och så vidare). I det här sammanhanget tror jag att mänskligheten skulle vara bra mycket lyckligare utan religion. Fråga bara den mor som precis förlorat sin son i ett meningslöst krig.

Sheikh Mahmoud är imam i Jönköpings Islamiska Församling (sunni-muslimsk). Han anser i en intervju som uppmärksammats i flera tidningar att den som överger islam för kristen tro ska bestraffas med döden. Dödsstraff för den som konverterar till annan tro är vanligt i många muslimska länder. Snacka om religionsfrihet och tolerans mot andra (som Koranen egentligen påbjuder).

Tre väldigt missbrukade meningar som alla har bäddat för mycket elände:
”In God we trust”
”Gott mitt uns”
”Allah’u akbar”

”Amen”

~EZ~
Det är precis som E. Zombie skriver, att en sån som jag ( har varit muslim och övergett denna tro ), anses "värre" än en kristen, eller otrogen hund som vissa muslimer säger!

Jag vill oxå hålla med dig om att religionen nog har hjälpt enskilda individer, men den har tillfogat jordens befolkning mer lidande än nytta. Det visar historian. Bl a islam har ju spridits med svärdets makt, och korsriddarna eller spanska inkvisitionen. Blod, blod och blod.

De människor här på jorden som fortfarande är religiösa verkar inte ha studerat fysik, astronomi eller kosmologi. För att få en djupare förståelse för hur allt i universum hänger ihop så bör man fördjupa sig en aning i dessa ämnen. Varken bibeln eller koranen säger att det finns andra solsystem eller dylikt. I bibeln står det klart och tydligt att Gud skapade jorden på 7 dagar och människan till sin avbild. Skulle vi hitta liv, om än så bara bakterier, på en annan planet så faller hela kristendomen och dess idé.
Annons
EZ:

Inget av dina påståenden är underbyggda öht.
Du kan inte bevisa att religionen har orsakat mer ont än gott, och jag kan inte bevisa att den orsakat mer gott än ont.

Men det är otroligt naivt av dig att tro att det är religionen som är orsaken till all smärta. Krig handlar om makt och pengar, värdefulla tillgångar, mark.. osv.

F.ö. verkar du ha gått på myten om den ädle vilden, har du förläst dig på Rousseau kanske? Jag tror inte att du har några antropologiska belägg för att en amazonasindian inte är i stånd till onämnbar ondska.
Om vilden är ädel så är underförstått människan av naturen god. Alltså är det samhället det är fel på, och alltså finns det ett politiskt incitament att förändra samhället till det goda och ädla. (Givetvis i den riktning som en viss person eller vist parti anser vara det enda rätta). Bara ytterligare en argumentation från makten för att få med sig folket.

Världen är inte, har aldrig varit, och kommer aldrig att vara svart och eller vit. Det finns miljoners grånyanser.
Japp o de där grånyanserna är sekter vilket åxå är religoner så då är vi tillbaka på religion ;D
Hej igen Los Lovos.

Jag kommer nu att svara på ditt inlägg stycke för stycke.

Du skriver:
” Inget av dina påståenden är underbyggda öht.
Du kan inte bevisa att religionen har orsakat mer ont än gott, och jag kan inte bevisa att den orsakat mer gott än ont.”

Ursäkta men det verkar inte som om du har läst mitt förra inlägg. Du kommer kanske ihåg att jag angav en hel hop med oroshärdar där människor har lidit och dött. På vilket sätt vill du att jag skall underbygga det påståendet ännu mer? Nästa steg skulle väl vara att man själv var på platsen och videofilmade händelserna. Är det kanske det va du menar med bra underbyggnad?

Jag tycker att det här beviset nog för att religioner har orsakat mycket elände på jorden än nytta. Däremot är det väldigt få fall där religioner har hjälpt människor i större skala (det finns små insatser här och var men det är en droppe i havet). Visste du t ex att den Katolska kyrkan är världens rikaste enskilda organisation? De äger någonstans runt 100 miljarder dollar (700 000 000 000 kronor!!). Ingen vet den exakta siffran eftersom den är hemlig som så mycket annat när det gäller kyrkan. Här är en diskussion på ett amerikanskt forum gällande det här ämnet: http://answers.google.com/answers/threadview?id=16625

Det här är således bara den katolska kyrkan. Undrar hur mycket alla religioner äger tillsammans? Med detta som bakgrund så ställer jag frågan: Tycker att religionerna gör tillräckligt mycket med sina pengar för att hjälpa människor i nöd? Hur mycket av sin rikedom spenderar de på att ombesörja för fattiga människors mest nödvändiga saker som rent vatten, mat för dagen och mediciner? Och har du någonsin funderat över hur de har kommit över dessa enorma rikedomar?

Du skriver vidare:
” Men det är otroligt naivt av dig att tro att det är religionen som är orsaken till all smärta. Krig handlar om makt och pengar, värdefulla tillgångar, mark.. osv.”

Ursäkta men jag har gått igenom mitt förra inlägg och inte hittar det stället där jag enligt dig skulle ha sagt att det är religionen som är orsaken till all smärta. Det jag skrev var att mänskligheten skulle nog antagligen ha varit mycket lyckligare utan religioner. Vidare så har jag sagt att jag inte kan påminna mig om ett enda storkrig där religionen inte varit involverad på något sätt. Du har helt rätt i att krig också handlar om makt, pengar, tillgångar, mark osv. Men inget i detta konstaterande motbevisar det jag har sagt. Nämligen att religioner alltid haft sina fingrar i detta på något sätt. Som sagt det är nog svårt att skaffa 100 miljarder dollar genom kollekten allena 

Några exempel: Under medeltiden så var det den katolska kyrkan som anstiftade hatet mot andra religioner, brände människor på bål (spanska inkvisitionen), och gav upphov till korsriddarnas härjningar runt om i Europa och mellanöstern. Många av dessa rovbyten hamnade i kyrkornas ägo. Första världskriget startade med skottet i Sarajevo. Den katolska kyrkan uppmuntrade de Österrikisk-Ungerska folken att resa sig mot dessa (rysk-ortodoxa) hopar i söder med vapen i hand eftersom de hoppades på sin del av kakan. Hitler regerade i Tyskland med kyrkans goda vilja, på soldaternas bältesspännen kunde man läsa ”Gott mit Uns”. Gud med oss. Mycket av det rov som de tyska styrkorna roffade åt sig i erövrade länder hamnade i de tyska kyrkorna. Vill du ha bevis för detta så gör en google sökning. Jag lovar dig att du kommer att bli förvånad.

Och så slutligen. Du anklagar mig för att ha läst Jean Jacque Rousseau’s bok om den gode vilden. Även om jag skulle ha läst den så var det inte så jag skrev i mitt förra inlägg eller syftade därtill. Jag menade bara att till och med en vad vi kallar primitiv, vild människa skulle ha väldigt svårt att överglänsa den moderna, troende människan när det gäller grymhet mot andra människor.

EZ
EZ:

Hela ditt senaste inlägg är ointressant eftersom det endast bygger på vad Du "tror" och vad hur Du "känner". Mina påståenden att ingen av oss kan veta eller bevisa huruvida religion har orsakat mer nytta än onytta bygger jag på det, iofs lilla, jag har läst av Harvey Whitehouse.

F.ö. tillför du ingenting nytt, jag kan, utan att skämmas, som svar citera mig själv:
"Men det är otroligt naivt av dig att tro att det är religionen som är orsaken till all smärta. Krig handlar om makt och pengar, värdefulla tillgångar, mark.. osv."

Med det ville jag ha sagt, vilket du tydligen inte förstod, att bara för att befälhavaren skriker "framåt, i Guds namn" så betyder det inte att kriget HANDLAR om religion. Däremot kan det betyda att befälhavarna missbrukar folks tro för att de vill ha mer värdefulla tillgångar.

Du repeterar återigen att det handlar om vad jag känner och tror. Det är ju nonsens. Jag har gett dig exempel på exempel på historiska händelser som stärker det jag har sagt och ändå envisas du att hela tiden likt en papegoja att repetera dina skallrop.

Det verkar inte som att några argument biter på dig och därför är vidare diskussion bara slöseri med tiden.

EZ
Jag har sagt det innan här på Forumet och säger det igen.

Det går inte att diskutera Guds existens med troende eftersom de hela tiden drar upp texter ur Bibeln eller koranen som någon sorts bevis.
Vilket är helt befängt eftersom det är de böckerna som ifrågasätts av de icke troende.
Moment 22.

Är inte det stora problemet att Runar använde Muhammedes (eventuella) orätter för att bespotta dagens muslimer? Jag menar, det är väl inte deras fel om Muhammed (eventuellt) felade? Det gör väl inte dem, och islam, till något föraktligt?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem