Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Runar Sögaard

Runar Sögaard

Runar behöver inte alls be om ursäkt! Alla som har läst koranen, eller i alla fall läst lite grann, vet att så var fallet. Muhammed gifte sig med 9-11 åringar. Illustrerad vetenskap hade en artikel där de synade historiska personer i sömmarna. Bland annat så fick man reda på att muhammed ansågs som mindre beräknelig av sin egen familj, och ville kasta ut honom ut ur staden. Muhammed, som var en rövare, stack ut i öknen och b&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 108
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

nane,

Vill du utveckla det du skrev om översättningen av bibeln? Har inte läst något om det.
loan...visst kan jag det!
Den gamla översättningen av Bibeln var gjord efter en Grekisk översättning som i sin tur var gjord eter en annan översättning.o.s.v....

Det kom ju en ny Bibelversion för något år sedan och den tog ju ganska lång tid att göra-detta berodde delvis på att man då översatte närmare originalet...så nära man kan komm alltså...

Skillnader uppstod ju såklart-det är ju som om man översätter en engelsk text till svenska-man vet ju inte säkert vad som egentligen var tänkt från början och väljer det som man tycker passar eftersom det finns så många fler engelska synonymer för ett ord än det finns svenska.

Vår förra bibel var översatt och klar 1917. Den tidigare bibelöversättningen, Gustav Vasas bibel var från 1541 och hade hunnit bli så ålderdomlig att många hade svårt att förstå vad som stod i den.

"När 1917 års bibel var klar, välkomnades den. Men den möttes också av viss kritik. Många ansåg att språket hade blivit för vardagligt och att bibeln tappat sin strama högtidlighet från Gustav Vasas dagar. Andra ansåg att den var gammalmodig redan när den kom ut, medan ytterligare andra ansåg den vara för teologiskt liberal.

I början av 1950-talet inleddes diskussionen om att det åter var dags för en ny översättning. Texten hade på några decennier blivit svår att förstå för stora grupper i samhället.

Men det var inte bara språket som utvecklats. Även bibelforskningen hade gått framåt och dagens vetenskapsmän, arkeologer, historiker och översättare vet mer om bibeln och dess tillkomst än vad man kände till vid början av seklet.

Dessutom hade man år 1947 gjort ett mycket viktigt fynd: I de så kallade Dödahavsrullarna från 100-talet f.Kr., finns nästan alla böcker i Gamla testamentet representerade. De är de äldsta bevarade bibeltexterna och har bidragit med ny och viktig kunskap.

Språkets utveckling och bibelforskningens framsteg är alltså de viktigaste orsakerna till att staten tillsatte en ny Bibelkommission 1972. "


Du kan läsa mera om det om du vill..länk nedan!

http://www.bibeln.se/index.jsp

Eftersom jag inte hat fördjupat mig i Islam utan bara läst religion på gymnasienivå så vet jag inte hur fallet med Koranen är-möjligen är den mera likt originalet eftersom den ju inte har spritts så mycket så tidigt som Bibeln.
jag har hört att den första biblen skrevs 9 generationer efter jesu födelse? stämmer det någon som vet?
Annons
Religion=masspsykos
jesus hade sina lärjungar-kanske var dessa de första organiserade
homosarna.
o runar har säkert rätt.
Religion är skruvat o utgår från "extrordinära" människor...
moses födelse var det kanske!!
Hej igen!

Moses fick sina läror från Egypten då han var där ganska ofta och därifrån utgick han senare till bibeln och stentavlorna han sade sig fått av Gud..Han ledde ju folket från slaveriet i egypten till "Israel" genom vattnet ju...

Hmm? vem var Farao under hans levnadstid? (måste kolla det)
Såsom varande ateist funderar jag över om det inte finns möjligheter att leva här och nu utan hänsyn taget till en massa gammalt trams. Fundera över morgondagen och framtiden det är betydligt mer intressant.
All religion innehåller intolerans, förtryck och är av ondo i största allmänhet och dessutom orsak till mycket krig och elände.
Om vi människor försökte acceptera varandra som individer och medmänniskor, utan att blanda in oväsentligheter så skulle världen se helt annorlunda ut.
int vet jag men om man har en tro på evigt liv eller paradiset efter döden så vore ente livet några problem ju? Bara en transportsträcka som man kan göra vad man vill med.. Ack vad besviken man skulle bli....om det inte skulle vara så...
Sagt av en muslim på tv, han talade till sina egna:

-Alla muslimer är inte terrorister
-Men nästan alla terrorister är muslimer
Hejsan!

Runar borde ha lärt sig nåt av World Trade Center? Eller?
Det är inte bra att försöka locka nya till kyrkan genom att smutskasta andra religioner!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem