Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Jag ÄR en rasist........eller?

Jag ÄR en rasist........eller?

Hej på er. Karl Eriksson här. När jag växte upp lekte jag uteslutande med barn av min egen hudfärg för det var inte så vanligt med folk ifrån andra nationer i det lilla samhället jag bodde i. Så var det hela grundskolan och t.o.m. när jag började i 7:an hade jag inte ens hört ordet "rasist". Morsan och farsan flyttade till en större stad när jag skulle börja i 8:an. Där mötte jag för första gången utländska killar och tjejer som började i samma klass som jag själv. Innan hade jag aldrig blivit mobbad utan var kompis med alla. Desto tråkigare att en av dessa killar blev min plågoande under hela 8:an och 9:an. Under gymnasietiden pluggade jag hårt för att hedra mina föräldrar som även de var duktiga och högutbildade personer. Men nog blev jag mobbad fortfarande. Skällsord som "djävla svenne" och ännu mer nervärderande ord fick jag som en daglig dos serverat. Om jag nu i vuxen ålder går på puben för att umgås med mina polare så nog fasiken möter man alltid någon som kommer med en konstig blick eller som kommer åkandes med sina fina bilar och med självsäkert sett "limmar" på alla brudarna. Detta är skitsurt att se och visst känner ni igen ovanstående? Är det inte så, att man kan faktiskt förstå, att man blir rasistiskt lagd?
Om jag nu för att få en liten annan vinkling på saken så tänk er följande: Mitt namn är Muhammed Mastifasa och kom som flykting till Sverige när jag började i 8:an. Skällsorden var inte "djävla svenne" utan "djävla svartskalle". Är jag rasist..eller?
Antal svar på detta inlägg: 121
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Nästa »

Vem bryr sig om vem som är rasist?
Allt snack om rasister hit eller dit känns ganska daterat ..

Alla i hela världen har olika fördommar om alla andra.. Om svarta och vita och gula och röda.. Om fattiga och om rika, om kristna och om muslimer och judar och hinduer .. om män, om kvinnor, om bögar och om flator. Om svenssons och om von Sheele .. osv osv etc etc ..

Detta är en sanning lixom den att alla människor är olika värda. Men precis som den så talas det oftast väldigt lågt om den. Det är sanningar man inte vill tvingas acceptera.

Själv bryr jag mig inte så mycket .. Det är ingenting som kommer ändras inom min livstid ..
Håller med dig om det mesta Los Lovos. Vi människor har fördomar om det mesta, det man inte vet så mycket om måste man ju ändå sätta definition på och självfallet blir det ju då lätt fel. Men det är också farligt, fördomar går lätt vidare till annat.

Karl Eriksson, det är ju förståeligt att du har tagit illa upp även efter din uppväxt, att det sitter kvar. Men är det pga att han inte var född i Sverige som han gjorde som han gjorde eller var det helt enkelt sån han var som människa? Hade han snaggat hår eller var det långt? Varför tänker du inte likadant om dom som har samma hårtyp/frisyr som han hade? Det är väl de utmärkande dragen som man kommer ihåg och därmed fäster sin fördom vid.
Tänk på att det inte sitter i färgen i huden eller att det är nåt han inte tvättat bort ordentligt i duschen sen han kom till Sverige, utan allt handlar om hur han själv haft det, hur han har blivit uppfostrad och hade det som liten.
Killar som *limmar* på brudar, har oftast inget klister
inte ens något att klistra på. i längden förlorar *limmet* sin lyster.
*limmarna* kommer alltid att finnas, tills dom fattar vinken
med just *hammaren och spiken*
Annons
Hm så lätt är det inte. Folk gör politik av det där.

Jag tycker att du verkar vara rasist Karl Eriksson. Och det passar inte någon som kan författa ett inlägg på så många meningar.
OJojojoj. Dit inlägg är helt uppåt väggarna!

1/du säger att bara för att du blev mobbad så finns det en ursäkt för dina rasistiska tendenser? Föreställ dig detta: Du är svensk och blir mobbad av en annan svensk, du ser en svensk snubbe som limmar på en svensk brud och du ser en rik svensk affärsman i en dyr svensk bil. Ok nu ska vi försöka pussla ihop det här, med din slutledningsförmåga måste personen som råkar ut för ovanstående hata alla svenskar, hela den svenska kulturen och blont hår???? Ibland blir man förvånad över nivån på en del inlägg...

2/ din meningsuppbyggnad är lite skev.. jag undrar faktiskt om du verkligen fortsatte dina studier efter 9:an?

3/ Jag tycker att det problemet som du verkar ha svårt att formulera snarare handlar om mobbning. En bättre fråga är: är det OK att mobba någon? Svaret på den frågan är givetvis nej. En vidare problemformulering skulle kunna vara: är det genomtänkt att systematiskt diskriminera eller "mobba" en viss etnisk grupp? Svaret på den frågan är också nej.

En annan målande hypotes skulle kunna vara: du träffar en riktig skitstövel som vi kan kalla A. Han är taskig mot dig. Du går hem och sover. Nästa dag träffar du person C, han liknar A lite. Vad Gör du? Om du är (person) B så beter du dig som en skitstövel mot honom. Annars så förstår du att Person A och C inte inte är problemet utan snarare dem som är av typen B.

Den vidrigaste formen av fascism är den som låtsas att den inte är det!

Hakim:

Du har inte nån rebus också, som du kan slänga in?
Rasism och andra förvrängda åsikter är knappast något som jag står för.
Men kollar man lite närmare i varje enstaka fall så ser man till en stor del att många med dessa åsikter har någon form av felaktig barndom eller liknande bakom sig. Mobbning och andra faktorer spelar en väldigt stor roll i detta.

Mycket av detta styr hur dom själva är som person. I många fall så bildar dom ett hat, som oftast pekas åt en viss individ som dom vill skylla av sina problem på.

Men sedan så finns det andra människor som är mer betydligt utsatta som klarar sig alldeles utmärkt, utan att rikta sin ilska mot någon annan. Folk som kan ta ansvar m.m.

Min slutsats av det hela är att nazister/rasister är väldigt svaga personer. I sina "gäng" så får dom tyvärr intrycket av "vänskap och närhet!"
Woo, Webra, Won = _acko
Fajjer det är inget konstigt det är precis så det är i de gängen. Sedan att de när de varit små har blivit misshandlade eller mobbade av invandrare är inte ovanligt. Då räknar jag inte med dem som har föräldrar som är nazzar/rassar för då får de den bilden från att de växer upp.
Har kännt ett par stycker föredetta nazzar och temat med att de blivit misshandlade av invandrare har varit återkommande.
Karl Eriksson - rasist eller inte så är du långt ifrån ensam om dessa funderingar.

Vem man är pratar med, ung som gammal, så har de samma inställning till de flesta invandrare. Tyvärr har vi inte åsiktsfrihet i det här landet längre, så om detta snackar vi bara sinsemellan. Annars klassas vi som rasister.

Innan vårt land svämmades över av ligister utifrån, som utnyttjar oss och vårt samhällssystem, så slapp vi dagligen läsa om våldtäkter, skottlossningar, knivhuggningar osv.

De invandrare som jobbar och sköter sig välkomnar jag, men den rent kriminella delen med avskummen kan dra dit de kom ifrån.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem