Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Jag ÄR en rasist........eller?

Jag ÄR en rasist........eller?

Hej på er. Karl Eriksson här. När jag växte upp lekte jag uteslutande med barn av min egen hudfärg för det var inte så vanligt med folk ifrån andra nationer i det lilla samhället jag bodde i. Så var det hela grundskolan och t.o.m. när jag började i 7:an hade jag inte ens hört ordet "rasist". Morsan och farsan flyttade till en större stad när jag skulle börja i 8:an. Där mötte jag för fö...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 121
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Nästa »

Det där med nationalsången får du förklara lite närmare Rob
När och hur uppstår det.

Jag har då aldrig stött på varken det ena eller andra.
Men jag kan tänka mig hur jargongen går mellan ett par grupper av ungdommar.
Men då handlar det om ren provokation.
Zacko: "Jag har väldigt svårt för att förstå hur du kan försvara denna kriminalitet"

Ok, här i ligger problemet. Du kan tydligen inte förstå vad jag skriver. Jag försvarar inte kriminalitet. Inte heller värderar jag svenskar som begår brott som bättre än invandrare som gör det. Jag anser att alla människor är lika värda. För att förstå vad som ligger till grund för ett problem måste man undersöka vad som orsakar det. Orsak-verkan. Om man gör som du: gör bara konstaterar och överdriver blir man en del i rasist-ekorrehjulet. Du är en del av problemet för att du med din attityd bidrar till hat och att vidare cementera de sociala konstruktioner som rasism faktiskt är.

"Har det inte hänt dig något den helgen, ska jag köpa dina argument!"
Jag går ut ett par gånger i veckan och har aldrig någonsin hamnat i några problem med varken invandrare eller svenskar. Zacko, jag tror att om du förändrar din attityd och inte dricker dig redlös så kommer du nog också få ett mycket fredligare liv.
Göcke när jag gick i grundskolan fick man inte sjunga nationalsången för det var rasistiskt att göra det. Så på avslutningarna fick vi sjunga annat. Och lärarna + rektorer har varit mycket strikta på den punkten och det var redan i början av 90-talet Vad ger det för bild till barnen igentligen? Jo att invandrare som kommer till sverige får vara stolta över vilket land de kommer ifrån, men är du svensk så ska du passa dig för att vara stolt över ditt land för då är du rasist. Och som vanligt är det inte invandrare som klagar utan de där jäkla svenskarna som tror de är så politiskt korrekta, som hela löjlett med att man inte får kalla negerbollar för negerboll. Det var ingen svart person som anmälde det utan det var en helt kritvit svensk kärring. Så nu heter det vitboll i stället. Låt svenska bakverk vara.
Annons
Var det inte ungefär då (början/mitten av 90-talet) stolpskotten i Ultima Thule gjorde egna versioner av gamla svenska melodier och även nationalsången? Det var ju ett tag då när typer som dessa gavs äganderätten till svenska flaggan och nationalsången.
Väldigt flat agerat av skolan att då förbjuda sången, vilket säkert bidrog till att fanan och sången kom att bli lite tabu.

Får man fortfarande säga Finska pinnar?
Ja på skolavslutningen kan andra sånger sjungas ,
som den blomstertid nu kommer.
Man firar ju inte nationaldagen eller nationen eller liknande på en skolavslutning.
Man firar skolslutet och att sommarlovet är förestående

Disskusionen när och var nationalsången skall sjungas har diskuterats i många år och har mig veterligen aldrig tagits upp som för eller mot rasistiska tankar utan vad den står för.
Att ena alla i nationen.
Jag kan alltså inte se anledningen att sjunga nationalsången på en skolavslutning, men jag ställer gladeligen upp och sjunger den på
en lanskamp mellan olika nationer.
Vi är alla rasister på Guds gröna jord, så du är om inte i gott sällskap så i ett oerhört stort! Gör ett test prova att bo i Grekland ett tag eller Spanien så kan du sedan jämföra med Sverige. Jag har provat båda länderna och tro inte att du är välkommen som invandrare, men däremot som turist.
Hakim:

Du kan börja med att skippa snacket om att alla är lika värda. Det var många, många år sedan folk trodde att det var så, även där ligger du efter i ditt tänkande.

Kommer man till ett nytt land som flykting är väl inte en kriminell handling det första man begår. Men allt för många gör just detta, och det är dom jag INTE vill ha i landet. Sedan bryr jag mig inte om vad dom har för bakgrund, eller traumatiska upplevelser. Det är brotten i sig som är katastrofala för vårt land. Titta bakåt 10 år. Kunde du läsa om gängkrig, avrättningar på öppen gata, rånmord på våra gamla ett par gånger i veckan då? Idag är det vardagsmat i massmedia, för att inte prata om den otroliga ökningen av våldtäkter! Detta Sverige vill inte JAG ha. Lika lite som jag vill ha psyksjuka människor fritt rännandes bland allmänheten. Jag vill ha ett så säker land som möjligt att leva i. Dessa element vill jag bli förskonade från. Alla andra är välkomna!

Sist vill jag göra dig uppmärksammad på en sak: JAG dricker inte sprit över huvet taget. Ännu ett fel i din tro om människan!
Zacko har rätt! Vi är inte alla lika värda. Tror ni mig inte så kolla hur mycket en yrkesgrupp är värd jämfört med en annan.
Fortfarande skeptisk, ja i så fall följ några rättegångar så framstår skillnaden mellan folk och folk med all önskvärd tydlighet.
Om jag exempelvis som Gudrun Schyman skulle skylla på min hjälpreda att jag undanhållit skatt då ställs jag inför skranket. Där skulle jag bli dömd till förmodligen höga dagsböter.
Nu är det på det viset att Mona Sahlin, Gudrun, Per Unckel, andra politiker, direktörer och facktoppar följer egna lagar när det gäller förskingring, skattesmitning eller missbruk av kontokort.
Folkpartiets förslag om att skicka hem alla som begår brott var bra. Tyvärr inte politiskt gångbart så därför fegade dom ur i elfte timmen. Synd!
Dessvärre går det inte att skicka svenska medborgare till ett annat land, men visst vore det önskvärt!
Putte Gunn , om inte jag minns fel så hängdes de personer du nämner ut i media och fick betala det pris som myndigheterna
straffar smitare med.
alltså har de nu sonat sitt brott och till råga på allt så blev de uthängda i medierna i flera månader.
Så det rätmätiga straffet som jag ser det är större för dessa personer än för en vanlig medelsvensson.

Vet inte om du Putte Gunn skulle vilja bli uthängd i flera månader i massmedia för en fortkörning eller missad räkning som skulle deklareras i den årliga taxeringen.

Men jag håller med dig , fanns det möjlighet att avisa svenskar från Sverige så skulle jag gladeligen prova med att sända iväg dig och dina gelikar.
Vad tycker du om sådana påståenden.

Ville med detta visa att vi har fler viljor än ens egna här på forumet. Och att sanningen inte ligger i ytterligheterna.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem