Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nobelpristagaren Harold Pinter

Nobelpristagaren Harold Pinter

Det tal som den nye nobelpristagaren i litteratur Harold Pinter höll blev en enda lång hatpredikan mot USA. Det land som vi har att tacka för att vi lever i en demokrati beskrev Pinter som världens mest ondskefulla land.

Från vilken planet kommer egentligen Harold Pinter
Antal svar på detta inlägg: 103
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

Hur då menar du? Nu övervärderar du väl ändå Micky Muse landet?
Demokrati är inget som USA har hittat på och jag tvivlar på att vi är beroende av de för att ha kvar den.

Däremot undrar jag om det verkligen är ett sånt tal som litteraturpristagaren ska hålla. Som jag förstått det så har han visst blivit väldigt politisk under senare år och det är ju ett bra sätt att lufta sina åsikter-men det var väl inte det han fick pris för?
Batting. Nej det tror jag inte. Usa har räddat Europa från såväl nazistiska som kommunistiska diktaturer och går idag i spetsen för kampen mot terrorismen. Vi har Usa att tacka för mycket.
Annons
Nane. Usa har räddat världen undan barbariet tidigare. Och nu leder dom kampen mot terrorismen. Jag tror vi ska vara tacksamma för att Usa finns.

Sen kan man,som du gör,fråga sig om man ska hålla den här sortens tal som litteraturpristagare.
homo optimo

demokrati kommer från antikens Grekland:
Demokrati (från grekiskans demokratia, "folkvälde"),

inte från bigmac.america.. (:
Utan USA så hade vi nog inte haft så mycket till demokrati kvar i världen. Oavsett om greker eller inte hitta på den.
Om Europa hade kunnat klara sig från Nazistiska och kommunistiska framryckningar utan USA vet vi ju mycket lite om, men visst skall de ha ett tack.
Frågan är om USA´s uppoffringar varit så osjälviska som vissa tycks göra gällande här. USA´s sjuka vinstpolitik börjar nu ligga som en våt filt över hela Europa. Arbetare slits ut i rent vinstsyfte, och jag tycker det känns allt annat än demokratiskt. Vi klarade oss alltså från Nazism & Kommunism, men kapetalismen sätter klorna i oss...
Att kritiskt granska makthavare och kunna krititsera dem öppet är ju en demokratisk rättighet. Då USA många gånger använt just demokratin som ursäkt för att starta krig när egentligen dollarn styrt gör kritiken befogad i mitt tycke.
Vad är det som INTE stämmer i Pinters kritik? Han har ju rätt i allt han säger. Säg EN sak som inte stämmer. Att sen "USA har räddat Europa" kan man ju ha olika syn på.
http://nobelprize.org/literature/laureates/2005/pinter-lecture-s.html


r finns talet i sin helhet på svenska.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem