Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nobelpristagaren Harold Pinter

Nobelpristagaren Harold Pinter

Det tal som den nye nobelpristagaren i litteratur Harold Pinter höll blev en enda lång hatpredikan mot USA. Det land som vi har att tacka för att vi lever i en demokrati beskrev Pinter som världens mest ondskefulla land.

Från vilken planet kommer egentligen Harold Pinter
Antal svar på detta inlägg: 103
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

mOzQitOz Här syftade jag på att Usa räddat världen från nazism och kommunism. Gillar du inte Bic Mac? Jag äter dom mer än gärna men det är väl en smaksak.
Batting. Tycker du ändå inte att marknadsekonomin är att föredra? Jag påstår inte att det inte finns problem men Sovjets gamla femårsplaner är knappast inget alternativ.
klÄmkäck. Menar du att Usa inte spelat den avgörande rollen för att rädda Europa undan nazism och kommunism?
Annons
Jag menar att man kan ifrågasätta huruvida vi blivit "hjälpta", skulle hellre vilja kalla det "stjälpta". Vinnaren i ett krig skriver historien och bestämmer vem som är god resp. ond. Pinter berörde USA:s självglorifiering i sitt tal, kan inte annat än instämma. Sen fick jag inte heller något svar på min fråga vad det var som inte stämde i Pinters tal. Kan någon upplysa mig om vad denne Nobelpristagare fått om bakfoten?
Homo Optimo: hear hear! som dom säger i England. Jag kan bara instämma till 100%.

Snälla Batting du säger att 'vi vet mycket lite' om hur Europa kunnat klara sig från nazistiska och kommunistiska framryckningar. Du får nog begränsa omfattningen på det där vi-et - de flesta av oss vet mycket väl att utan USA:s insats hade Europa sett mycket annorlunda ut idag. Det är en generation unga amerikaner, britter, fransmän, ryssar, kanadenskare, australier, t.o.m. norrmän och danskar, som gav sina liv för vår frihet.

Harold Pinters framträdande är en skandal. Sen är en skandal att han fått priset. Akademien har tagit hänsyn till hans litterära kvaliteter, ja visst, dom är betydande. Och Akademien övervägde inte alls hans politiska extremism. Det är många som tycker att det är rätt. Men skulle man ge priset åt en stilistiskt klockren nazist?

Har vi inte rätt att tycka vad vi vill. Tacka erat USA för det, eftersom jag är kriminell föe vad jag tycker å tänker och många med mig.

OBS !! är inte NAZZE och kommer inte bli det heller .
KlÄmkäck. Efter att nu läst igenom talet noga en andra gång kan jag bara säga att a l l t i det i den del som rör Usa är felaktigt.
Homo

"Allt"... oj vilket bra svar... NOT (som de säger i USA). USA använder sig alltså inte av tortyr, har fångar på Guantanamo som sitter fängslade i strid mot FN:s konventioner, och har alltså inte heller störtat regimer i Latinamerika? Jaha va bra då... då vet vi det.
Pinter är inte ensam i rollen av skicklig dramatiker/författare och politisk vilsegångare: Jean-Paul Sartre försvarade Stalin, Jan Myrdal gillade folkmördarna i Kambodja och Kina, exemplen kan mångfaldigas. Av någon anledning har omvärlden alltid varit överseende med politisk extremism åt vänster bland sk intellektuella. På ett sätt som den aldrig skulle vara med politiskt extrema på högerkanten.

KlÄmkäck. Nej USA använder sig inte av tortyr.Här handlar det om snedsteg från enskilda rötägg som inte är sanktionerade av högsta ledningen varför det är fel att säga Usa.

FN har inte konventioner för den här typen av fångar som a/saknar land b/ej bär uniform. Den kategorin regleras inte i genevekonventionen.

Att störta kommunistregimer kan knappast läggas Usa till last. Klart, Pinter kanske föredrar kommunism framför demokrati,jag vet inte.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem