Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nobelpristagaren Harold Pinter

Nobelpristagaren Harold Pinter

Det tal som den nye nobelpristagaren i litteratur Harold Pinter höll blev en enda lång hatpredikan mot USA. Det land som vi har att tacka för att vi lever i en demokrati beskrev Pinter som världens mest ondskefulla land.

Från vilken planet kommer egentligen Harold Pinter
Antal svar på detta inlägg: 103
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

Bara för att USA gjort bra saker för mer än 60 år sedan så innebär det väl inte att man måste godta det USA gör idag.
Varför är det alltid så att vissa måste ta upp dåtidens USA och dess godgärningar som skedde då för att försvara dagens illgärningar. Är det någon plusstatistik som man kan använda sig av, att om man gör några goda gärningar först så har man rätt göra illgärningar senare före att hamna på någon mittennivå? Lever vi inte i nutiden? Jag håller med Pinter i det han sa. Jag är själv kapitalist men det innebär inte att jag måste försvara USA's nuvarande utrikespolitik.
Vilka styr världen? Vilka har den egentliga makten i världen idag? USA såklart, den enda supermakten i världen. Bush säger saker som "den som inte är med oss är emot oss" (under Irakkriget när USA sökte stöd i Europa) och bortser från internationella konventioner då de inte passar USAs syften. Allt sköljs ner med de eviga mantran "demokratin", "den fria världens bevarare" och självutnämnd "godhet". Har då världen i något demokratiskt val valt USA att bli "den fria demokratins bevarare"? Nej, de har utnämt sig själva till detta på ett ytterst diktatoriskt sätt.
kommer från England.. eller ? Konstig fråga ..
Annons
L S L V S

hur kan du säga:
att vi inte vet om det skulle blivit bättre eller sämre om tyskarna vunnit ww2??!
svar: naturligtvis sämre!
Att ens spekulera i en sådan fruktansvärd fråga.
vad får dig att tänka så??

sen kan jag, som några andra här insett.
Det var Sovjet som besegrade Nazisterna, inte USA,
dom klarade ju inte ens av att besegra
obeväpnade fiskare (överdriver) i vietnam, dom var för smarta!
*asg*

tänker på Titanerna
väldigt lika Amerikanarnas mentalitet:

Titanerna och USA:
den första generationen gudar som alla var barn
(USA är ju ett ungt land)
titanerna störtade sin far
(symboliskt: Indianerna)
för att i sin tur undanröjas av de yngre, olympiska gudarna. (framtiden)
dom besegrades pga sin hybris;
att vilja överträffa gudarna.

mÖSSvh//
Här var en del att kommentera.
klÄmkäck: Om valet i Tyskland: Jag har talat om rösttal i procent där det ju står klart att nazisterna aldrig fick mer än 37% i demokratiskt korrekta val (jag utesluter då valet 1933 som inte var demokratiskt). Nu vill du använda absoluta tal för att visa att ingen fått mer röster än Hitler, 13 miljoner. Det räcker ju inte heller så långt. George W Bush fick 62 miljoner i senaste valet (mot 59 miljoner för Kerry). Så även här är det fel.

Los Lovos: denna gång vill jag bara anmäla att jag tar mig för pannan...

rIll: Håller med. Självklart. Att USA gjorde avgörande insatser för demokratin för 60 år sedan kan inte rättfärdiga om man gör förbrytelser i dag. Men det är inte så jag ser det. USA:s insatser är inte förbrytelser. Det är i den ständigt upprepade antiamerikanska propagandan dessa förbrytelser existerar. Visst har fel begåtts, bedömningsfel i flera fall, övergrepp av enskilda befattningshavare i vissa kända fall. Men USA:s insatser för att bryta den terror som följde på Jugoslaviens sönderfall, slå tillbaka Iraks överfall på Kuwait, USA:s avlägsnande av talibanregimen med införande av de första demokratiska valen där, USA:s avlägsnande av den tyranniska irakiska regimen med införande av demokratiska val där, är historiskt viktiga insatser.

Wicked: No problem. Det är ju ganska avläsen historia, men i detta fall är ju skillnaden viktig eftersom mitt påstående att demokratiska regimer inte går i krig med varandra absolut håller. Det är nämligen så. En av de viktigaste orsakerna att införa demokrati och också socialt välstånd där det inte existerar. Ingeting är så effektivt för att förebygga krig och terrorism och för att ge människor en dräglig tillvaro.

m0zQit0z: Sovjet besegrade Hitler, inte amerikanerna säger du. Felaktigt och fruktansvärt orättvist mot de mängder av unga amerikaner som offrade sina liv mot nazismen. Och engelsmän, fransmän. Det gå inte att separera ut vem som bidrog mest. Sovjetregimen var fullkomligt hänsynlös mot sina egna soldater och offrade massor av liv bland sina trupper. Den var också extremt hänsynlös mot den tyska civilbefolkningen. Tyska kvinnor våldtogs systematiskt. Och massor mördades. Hur den sovjetiska offfensiven hade förlöpt om tyskarna inte hade haft amerikaner, engelsmän och fransmän att slåss med på västfronten utan hade haft möjlighet att koncentrera dessa österut - vet ingen. Därför att ditt yttrande kränkande för dom som offrade sig. Det är sannerligen inte en liten sak. Vi har dem att tacka för mycket.
ramon

USA har ju tagit åt sig hela äran.
jag vet många unga idag som är helt övertygade om att USA besegrade Nazisterna helt själva med några duktiga engelsmän(propaganda)
vilket inte är sant.
många allierade kämpade (som i ditt inlägg: sant)
nu har jag ingen statistik över siffror framför mig.
självklart har många offrat sina liv i detta krig,
all heder till dom!

men!

om inte sovjet gjort det dom gjorde,
hade europa idag sett helt annorlunda ut (övertygad)

även om Stalin var en galning såsom Hitler,
så tror jag:
endast en galning, kan förstå och besegra en annan.
just därför.
Ramon/m0zQit0z:

Ok, får jag låna er kristallkula som ni måste använda för att tvärsäkert veta om världen blir bättre eller sämre pga vissa händelser?

Ponera att tyskarna vinner kriget 1948 och lägger under sig Europa, Afrika och stora delar av Asien (uppdelat med Japan). En nonaggressionspakt signeras med USA och fred råder i 23 år. År 1971 (efter Hitlers död) utbryter ett inbördeskrig i detta enorma rike, detta krig varar i 7 år och lämnar dessa 3 kontinenter i aska. Efter inbördeskriget uppstår 8 självständiga nationer ur detta fiktiva stortyskland, dessa nationer börjar byggas upp med ekonomisk hjälp av övriga världen och ett världsomspännande förbund liknande FN bildas 1979. Redan 1994 har världen i princip slutat kriga - fred, harmoni, demokrati och välstånd råder över nästan hela världen. Ett vaccin mot HIV upptäcks på våren 2001, forskarna förutspår att cancerns gåta kommer att besvaras inom fem år, antalet människor som lever undernärda i misär är under 1% av befolkningen. År 2007 är växthusgasutsläppet t.o.m. betydligt mindre än innan kriget eftersom tyska forskare i den berömda ”Dresdengruppen” redan på 60-talet lyckades skapa kallfusion i en teoretisk laboratoriemiljö, ett arbete som amerikanska forskare vid MIT slutförde och skapade världens första vattenmotor 1992.

Detta scenario är inte sannolikt, men heller inte omöjligt, Ramon jag är faktiskt chockerad att just du av alla här är så förmäten att du tror dig ha en fungerande kristallkula.
los lovos

vill även jag anmäla (som ramon):
tar mig för pannan och himmlar med ögonen
Personligen tycker jag att alla "glömt" USAs atombomber över Hiroshima och Nagasaki när man talar om USA under 2:a världskriget. Dessa bomber fälldes av USA fast kriget redan var avgjort, för att tvinga japanerna till kaputilation och samtidigt spänna musklerna inför Sovjetunionen.

Första bomben föll över Hiroshima och på en minut dödades mer än 229 000 människor. Andra bomben ödelagde Nagasaki 3 dagar senare och krävde 70 000 dödsoffer, så tätt emellan att Japan inte hade en chans att kapitulera. Dubbelt så många räknas ha dött av strålningen efter anfallen. Ändå in på 80-talet insjuknade människor i Japan till följd av strålningen och än idag föds missbildade barn till följd av atombomberna.

Ursäkta ett fel i föregående inlägg. 129 000 dog av atombomben i Hiroshima, inte 229 000 som jag i min iver råkade skriva.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem