Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nobelpristagaren Harold Pinter

Nobelpristagaren Harold Pinter

Det tal som den nye nobelpristagaren i litteratur Harold Pinter höll blev en enda lång hatpredikan mot USA. Det land som vi har att tacka för att vi lever i en demokrati beskrev Pinter som världens mest ondskefulla land.

Från vilken planet kommer egentligen Harold Pinter
Antal svar på detta inlägg: 103
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

Ramon. Helt sant!
Ja, ja jag förstår att ni måste leta er tillbaka till 2:a världskriget för att leta reda på något som kan framstå som positivt med USA. Har ni någonsinn jobbat i ett amerikanskt företag? Jag jobbade länge i ett svenskt företag som köptes upp av ett amerikanskt. De fick alla fördelar de bad om från kommunen och ett garantibelopp som de skulle kunna hämta ut om de inte gjort en viss vinst efter ett år. Vad hände? Företaget lades givetvis ner efter ett år när garantibeloppet hade hämtats ut.

Jag ger inte ett skit för den amerikanska livssynen. Det första vår nya amerikanska chef undrade när han kom till jobbet första gången var om det var svårt att säga upp folk i Sverige?

För dessa människor handlar det bara om att använda och kasta bort. Det gäller inte minst folk. Det finns ingen humanitet, och vad då demokrati? När kunde en fattig amerikan senast väljas till president i det där landet?

Ni måste tydligen jämföra USA med Ryssland som hade revolution för mindre än 100 år sedan för att få det att framstå som bra. Det är ju inte en vettig jämförelse!

Sedan så kan man väl faktiskt fråga sig om inte knäppgöken Hitler besegrade sig själv genom att ge sig på Ryssland?

Det verkar vara väldigt många "rötägg" som utför tortyr inom den amerikanska armén, det har förekommit i hela världen och t.o.m på svensk mark (Bromma, utvisningen av egyptierna.) Enskilda individer har utmålats som syndabockar för att skydda den amerikanska armén och omvärlden sväljer glatt lögnerna.

Så det gör inget att USA störtat kommunistregimer? Om nu länder i latinamerika röstat fram en kommunistregim, är det då inte odemokratiskt av USA att störta regimen som folket själv valt? Allende i Chile är ett sådant exempel. I andra fall verkar inte diktatur störa de demokratiälskande amerikanerna alls, USA har t.ex haft nära relationer med Nicaragua, Cuba (innan Castro) och Saudi Arabien. Det verkar återigen som att dollarn styr vilka USA vill störta eller vilka de vill stötta.

Så USA är ett demokratiskt land? Förra presidentvalet avgjordes i en domstol, valsedlar dök upp lite varstansifrån, valdeltagandet är lågt framförallt bland de fattiga och den politiska lobbyismen styr.
Annons
klÄmkäck
valdeltagandet i USA ligger på det väldigt låga talet:
ca 38% av befolkningen röstar!
vilket tydligt bevisar hur lite det Egna folket tror på sin egen regering.

här kommer några tänkvärda rader om USA
(inte mina åsikter!!!) utan bara något att tänka på:

Deklaration om kryperi
Idag ((onsdag, februari 09, 2005))
har Laila Freivalds läst upp regeringens utrikespolitiska deklaration i riksdagen. Den är ett monument över utrikespolitiskt kryperi. Sveriges regering lyckas presentera sin utrikespolitik utan att med ett ord kritisera USA:s härjningarna över jordklotet – det som satt länder i brand och under ockupation, tagit livet av tiotusentals människor och idag utgör det största hotet mot människors liv och värdighet i hela världen.

Närmandet till Nato fortsätter bortom folklig prövning, liksom det ständiga förnekandet från socialdemokraternas sida, att det skulle handla om ett närmande. Men läs innantill:

Sverige är militärt alliansfritt. Samtidigt är Nato en viktig partner till Sverige när det gäller insatser i krisområden.

Mycket är galet i deklarationen. Men smaka på denna hårresande rad:

Det irakiska parlamentsvalet utgör en lovande inledning på en politisk process mot full demokrati.

Ett riggat och olagligt val, designat för att bekräfta och förlänga en militär ockupation av landet var alltså en ”lovande inledning” för att få ”full demokrati”.

skrivet av:Ali Esbati

"Att leva är att ta ställning.
Jag hatar likgiltiga människor"
/Antonio Gramsci

ps: eftersom jag alltid gillat USA, blir jag fundersam.
vad ska man tro, egentligen??

Nu börjar visst den vanliga antiamerikanska retoriken rulla igång igen.

Batting: Har du hört talas om en president i USA som hette Bill Clinton? Har du möjligen läst om hans barndom? Den var fattig. I USA går det att ta sig upp från fattigdom. Förlorar man jobbet, eller går man i konkurs, kan man ta sig upp igen.

Amerikanska företag har en annan kultur än vi har, det är riktigt. I USA kan du lättare få sparken, men du har också lättare att få jobb.

Om Hitler: visst var det ett misstag att angripa Sovjet, men det misstaget går inte att separera ut från hela hans totala misstag att gå i krig med hela världen och att försöka utrota ett helt folk. Det finns bara en anledning att välja ut operation Barbarossa (angreppet på Sovjet) som det avgörande misstaget: enögd fanatisk antiamerikanism.

klÄmkäck: Fram till ungefär 1990 rådde i världen ett kallt krig mellan en diktatorisk, expansiv, destruktiv kommunism och den demokratiska världen. Sovjetunionen betalade kommunistiska partier i västvärlden (bl.a. i Sverige), sk fredsrörelser som demonstrerade för att väst skulle nedrusta (så att kommunisterna skulle kunna ta över) och olika halv- och helkommunistiska regimer i Asien, Afrika och Latinamerika. De flesta av dessa förfärliga regimer är i dag borta tack vare bl.a. USA:s förmåga att knäcka Sovjetväldet. Några få, Nordkorea, Kuba kvarstår. Det finns en del operationer av amerikanska myndighetsorgan som inte var så rumsrena, men dom måste ses i perspektivet av den aggressiva kommunism som det var nödvändigt att stoppa.

Lyckligtvis har världen blivit så mycket bättre och så mycket mer demokratisk. Men samtidigt hotar nya faror, enligt fredspristagaren el-Baradei mycket farligare än kalla kriget eftersom terroristerna, till skillnad mot kommunisterna, handlar mycket mer självdestruktivt och irrationellt. En stor fara som är i uppseglande är Irans planer på att skaffa kärnvapen. Det finns fortfarande anledning för USA, EU och hela den demokratiska världen att vara vaksam.
Snälla m0sQit0z, nu är du ute och cyklar...
Valet i Irak var lagligt, stött av FN, och av oberoende observatörer betraktat som korrekt. Det var varken olagligt eller riggat. Det var första gången Iraks befolkning gick till riktiga val. Det var därför en mycket stor del av befolkningen gick till valurnorna trots hot från terroristerna att de skulle angripas. Det irakiska folket trotsade dessa verkliga risker för att få ta del av demokratin.

Så den utrikespolitiska deklarationen var i detta avseende helt korrekt.

Inför din antiamerikanska litania ger jag bara upp. Suck. Fel från början till slut. Jag skulle vilja fråga: hur kan det bli så fel? Men jag vet ju svaret - våra svenska media (de flesta) ger en totalt snedvriden bild av världen. m0sQit0z, gå in på nätet och läs lite internationella media, det finns fina länkar på Internetstart.
Jo men Bill var väl knappast direkt vanlig när han kandidaterade? Jobba sig upp kan man väl i de flesta länder? Skulle det vara något speciellt för USA?

Ramon du är ju lika hjärntvättad som folket där borta. Jag såg en gång en reporter som gick in i slumområde och frågade en fattiglapp vad han tyckte om sitt land? Jo han tyckte att han bodde i världens bästa land. öhh, men såg han då verkligen inte i vilken soptipp han bodde? Visst han kunde säkert lätt få ett jobb. Stå och hålla i en skylt som pekade mot närmsta restaurang eller nåt, grattis!
Batting: jag tycker vi höjer nivån. Jag kan ju lika gärna säga att du är hjärntvättad. Själv skrev jag att m0sQit0z är ute och cyklar. Det var inte heller bra.

Vi har olika perspektiv helt enkelt. Jag förstår att din bild av USA i hög utsträckning präglas av de sociala skillnaderna, medan jag ser mer till USAs roll i världen, säkerhetspolitiskt. JAg håller nämligen med dig i stor utsträckning när det gäller de sociala skillnaderna i USA. De är svåra att acceptera för en europé eftersom vi har mycket mer av välfärdstänkande. Socialt ansvar för alla medborgare.

JAg tror att det finns ganska starka historiska faktorer bakom skillnaderna mellan USA och Europa, i synnerhet Sverige, på den punkten. USA var ett invandrarland som byggde på att man begav sig till en ny kontinent (bl.a. våra egna förfäder från Sverige) och skapade sig sin egen välfärd med sina bara händer, utan några säkerhetsnät. Sverige var ett brukssamhälle där bruken i många fall tog ett ansvar för alla som arbetade och bodde där. Vi har sedan utvecklat ett samhälle som byggt vidare på den traditionen och förstärkt den.

Ramon

Så tröttsamt med dessa förståsigpåare med brist att dra egna slutsatser och bara upprepar gamla floskler.
Så bra att du är expert på arbetsmarknadssituationen i USA, men jag tror inte riktigt det är tal om det nu. Snarare att USA är ett land med stora sociala klyftor.

Vad gäller kalla kriget så behöver du knappast återupprepa den amerikanska förskönande bilden av dem själva här, tack. Det ÄR ett faktum att få kan överträffa de illdåd som följt i USA-imperialismens spår. Det ÄR även ett faktum att USA har stött diktaturer, att USA bombat civila, att USA fängslar folk i strid med internationell rätt, att USA störtat demokratiskt valda regeringar, att USA använder sig av tortyr etc etc osv osv. Så försök inte intala oss att det USA är någon barmhärtig samarit som sprider frihet och kärleksbudskapet runt jorden.

Det var för övrigt inte heller "USA:s förmåga" som knäckte Sovjet. Snarare en kombination av Gorbatjovs perestrojka, kapprustningen och planekonomin som inte fungerade.

Tycker du och polarna i MUF ska samlas och försöka komma på nåt som håller innan du tar till orda igen.
klÄmkäck: jag tar till orda när jag vill, inom detta Forum så länge moderatorerna vill. Det är just den rätten den fria världen står för. Även att få ta ställning till sig egen partitillhörighet. Jag är inte moderat.

Jag hyser inte några stora förhoppningar att intala dig klÄmkäck. Men jag tror att det är många som delar min uppfattning. även om en ganska stor del av opinionen i Sverige är ganska präglad av våra ganska vänsteropportuna media.

USA stöttade diktaturer under det kalla kriget, ja. Inte särskilt vackert, men det kunde vara nödvändigt ibland för att balansera kommunismen. Idag när kommunismen i stort sett är utdöd som en gammal dinosaurie. så behövs inte det längre i samma utsträckning. Dock stöttar ju USA fortfarande, och på grund av andra hot (wahabistiskt präglad terrorism) tex den saudiska diktaturen. Men man försöker övertala dessa regimer att genomföra demokrati även där (med viss framgång, dsock tyvärr ännu begränsad).

Sovjets fall var betingat av dess inneboende inkompetens och korruption givetvis till stor utsträckning, helt riktigt, men det alldeles avgörande var deras beslut att försöka mäta sig militärt med USA och dess beslut att satsa på militär upprustning. Det medförde obönhörlig ekonomisk kollaps. Reagan-regimens vägran att hjälpa Sovjet ekonomiskt bidrog till deras fall.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem