Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nobelpristagaren Harold Pinter

Nobelpristagaren Harold Pinter

Det tal som den nye nobelpristagaren i litteratur Harold Pinter höll blev en enda lång hatpredikan mot USA. Det land som vi har att tacka för att vi lever i en demokrati beskrev Pinter som världens mest ondskefulla land.

Från vilken planet kommer egentligen Harold Pinter
Antal svar på detta inlägg: 103
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

los lovos

jo, självklart, om Hitlers mamma hade gjort abort, hur hade världen sett ut då?
om Hitler kommit in i den konstskola han så ivrigt ville gå i, vad hade hänt då ??
(han älskade konst och drömde om att få bli konstnär)
och vad hade hänt om Bill Cintons mama inte hade dött precis när massakern i Rwanda startade/pågick, han var ju helt förstörd pga sin mors död och kunde antagligen inte tänka klart, hur många liv kunde inte ha räddats, hur hade framtiden sett ut om Clintons mor dött bara 1 till 2 månader senare??
samt, om Bush inte haft alkoholproblem, hur hade då alkoholpolitiken i amerika sett ut?
om och om och om... jag förstår dina tankar.
att en liten händelse, just då/nu kan ha en sån otrolig effekt på framtiden!
och
en annan svindlande tanke.
om inte Usama Bin laden bott i Sverige, pluggat (som ung),
hade det då blivit terrordåd såsom i London?? han blev
(enligt rykten) förälskad i en svensk ung tjej. vad hade hänt om hon sagt nej till honom när han ville fika??

dessa *små* händelser har påverkat framtiden!
hur vet vi??
Los Lovos: förlåt om jag var lite tråkig och fantasilös, visst kan det vara intressant att spekulera i alternativa händelseförlopp. Vad hade hänt om Rom hade förlorat det första puniska kriget mot Karthago som slutade 241 fKr? Hade Rom aldrig växt till en världsmakt? Hur hade rättsskipningen sett ut idag? HAde kristendomen någonsin fått samma utbredning när de inte hade det romerska imperiet och dess konvertering til kristendomen att bygga på? Hade världen varit bättre eller sämre? Det är kul och intressant att spekulera. Som sagt vet vi inte. Men nog tror jag att det är oerhört mer sannolikt att utvecklingen med ett demokratiskt Västtyskland, inriktat på ekonomisk återuppbyggnad och fred, ledde till ett betydligt bättre samhålle än om Hitler hade vunnit kriget. Individer påverkar historien. Och det leder över till mitt svar till Wicked.

Wicked. Det kan ju vara förvirrande när man ska värdera oilka händelser. Vem är god och vem är ond. Det tycks vara svårt många gånger när man som du har passerat stadiet då man inser - till skillnad mot Disney, att alla bovar inte känns igen på sin skäggstubb och krumma gång, och mot Hollywood där världen indelas i hjältar och skurkar.

Den indelningen är inte meningsfull. Men det finns en kompass med vilken man kan bedöma världen. Och det är med robusta grundläggande värderingar om demokrati och respekt för mänskliga rättigheter.

Demokrati definierar jag som ett land med fria öppna val som med rimliga intervall leder till regeringsskifte, som har fri opinionsbildning, och respekt för minoriteter.

Demokrati skapar förutsättning för välstånd. Demokratier går inte i krig med varandra. Minoriteter respekteras. Mänskliga rättigheter respekteras.

När alltså ett eller flera demokratiska länder ingriper för att hindra ett diktaturland att angripa ett annat diktaturland och/eller hindra att diktaturregimen mördar sin egen befolkning, så är detta ingripande inte jämförbart med ett ingripande av en diktatur i ett annat land.

De båda ingripandena har helt olika legitimitet, sett mot bakgrund av de grundvärderingar som präglar åtminstone mig. Därför kan man inte bedöma alla ingripanden över en kam. Man måste sätta in dem i det perspektiv jag nämnde.
Hejsan.

Det är någonting som USA gör som skrämmer folk och länder när USA kommer med atombomber, kör över FN, bestämmer den ekonomiska världspolitiken mm.mm.mm

Sen är ju inte allt av ondo som sagt var (mycket är bra) men det är någonting som USA gör som skrämmer både människan och världen..

Men men..
Annons
Jag och många med mig anser inte USA ha "robusta grundläggande värderingar om demokrati och respekt för mänskliga rättigheter."

Åsiktsfriheten i USA kan diskuteras, då faktiskt USA åsiktsregistrerat kommunister och förföljt desamma under hela det kalla kriget. Senaste valet avgjordes i domstol och röster försvann spårlöst. Valdeltagandet är skrämmande lågt, och det är främst den fattiga delen av befolkningen som inte röstar. Presidentkandidaterna sponsras av multinationella bolag och hela kampanjerna liknar mest en ofantlig reklamkampanj, där lobbyismen och dollarn styr vem som kommer till makten. Om man i USA har respekt för minoriteter då? Jovisst, sålänge de har pengar. I USA kan pengar köpa allt.

Respekt för de mänskliga rättigheterna? USA har idag erkännt tortyr på Guantanamobasen, mot Genèvekonventionen. Idag har det kommit rapporter om att de CIA plan man misstänkte ha transporterat fångar över Europa verkligen gjort så, mot den europeiska människorättskonventionen. Listan kan göra hur lång som helst på alla de punkter USA faller som ett rättrådigt demokratiskt land.
Axplock från Amensty Internationals hemsidas årsrapport 2005 gällande USAs brott mot de mänskliga rättigheterna:

"USA fortsatte att trotsa internationella människorättsnormer genom att tillämpa dödsstraff på minderåriga brottslingar, på mentalt störda människor, på åtalade som saknade duglig juridisk företrädare och på utländska medborgare som förvägrats sina konsulära rättigheter."

"Det USA-ledda "kriget mot terrorismen" fortsatte att undergräva de mänskliga rättigheterna i namn av säkerheten, trots växande internationell kritik av USA:s uppenbara krigsförbrytelser, t. ex. tortyr av fångar."

"Bilder av människor som fängslats av USA och torterats i Abu Ghraib-fängelset i Irak chockerade världen. Krigsförbrytelser i Irak och alltfler bevis på tortyr och misshandel av fångar som hölls i amerikansk fångenskap i andra länder sände ett entydigt budskap till världen att mänskliga rättigheter uppenbarligen kan offras i säkerhetens namn."

"USA fortsatte att utöva påtryckningar på regeringar i hela regionen (nord- och sydamerika) att teckna olagliga överenskommelser om straffrihet som skulle skydda USA-personal från att överlämnas till Internationella brottmålsdomstolen. Av 12 länder som hade vägrat att teckna sådana avtal fick 10 någon form av militärt stöd indraget som påföljd. I november hotade USA:s kongress att upphöra med utvecklingshjälp till länder som vägrade underteckna detta avtal."

"Väpnade politiska grupper och kriminella gäng, huvudsakligen sådana som sysslar med droghandel, påverkade i ökad utsträckning människors grundläggande rättigheter. Miljoner människor led av fattigdom och diskriminering, särskilt de mest utsatta grupperna – kvinnor, barn, ursprungsfolk och samhällen med många afro-amerikaner."
Wicked. Ett land kan inte ha en värdering. USA kan alltså inte ha robusta grundläggande värderingar... etc. Jag definierade demokrati på ett visst sätt ovan, det allmänt accepterade sättet. Inom denna defiiction är USA utan tvekan en stabil demokrati, självklart. Jag nästan rodnar när jag sitter här och skriver det uppenbara.
Inom denna definition är naturligtvis inte allt som man skulle önska. Dödsstraffet som USA tillämpar, och tillämpar ibland tom på minderåriga är en skam. PErsonligen är jag också djupt främmande för acceptansen i amerikansk opinion för generösa vapenlagar och för stora sociala skillnader.

Åsiktsregistrering har förekommit i Sverige under lång tid efter andra världskriget, liksom registrering av kommunister. Varken i Sverige eller i USA kan man dock med rimlig trovärdighet påstå att det saknas åsiktsfrihet. I USA kan du fritt framföra vilka galna idéer som helst och det görs också.

Valdeltagandet är lågt, men inte så lågt att det inte möter de krav man kans tälla på en demokrati, ungefär hälften av väljarna röstar i presidentval. Ungefär 120 miljoner röstade i senaste presidentvalet. Liknande problem att få väljarna till valurnorna ses i de nya demokratierna i Europa.

Sponsorship och lobbying förekommer, i mitt tycke i för hög omfattning. Men man ska inte underskatta väljarnas kraft. Ta till exempel omröstningarn om EU och om Euron i Europa, där hela det politiska etablissemanget och näringslivet stödde och finansierade kampanjer till förmån för EU. Trots detta slog en EU-skeptisk opinion igenom.

Respekten för minoriteter är mycket stor. Det finns komplicerade regler hur olika etniska grupper ska vara representerade, de flesta såpoperor har nånstans en lagom proportion av afrikanska amerikaner, hispanics, homosexuella, kvinnor och barn.

Det amerikanska samhället är betydligt mer öppet för att tex anställa personer med avvikande etniska bakgrund än vad vi är i Sverige.

Abu Ghraib händelserna var upprörande och oacceptabla. NAturligtvis är det som hände en västanfläkt av det som hände i irakiska fängelser under Saddam, men det är inget försvar. Nu har det hela rullats upp och de på platsen ansvariga har ställts till svars. Det är naturligvis något som enbart förekommer i en demokrati. Personligen är jag dock av uppfattningen att det finns ett ansvar högre upp i organisationen och jag håller med en hel del av kritiken mot USA:s hantering av fångar och de signaler om att tillämpa extraordinära metoder som kommit från kretsen kring vicepresidenten och försvarsministern. Det kan på visst sätt vara begripligt att man måste få fram information när mycket allvarliga hot finns men det är principiellt oaccetabelt och kontraproduktivt att kompromissa med de principer man i grunden slåss för.
"Men det finns en kompass med vilken man kan bedöma världen. Och det är med robusta grundläggande värderingar om demokrati och respekt för mänskliga rättigheter."

Citatet är hämtat från ditt eget inlägg Ramon. Visst kan ett land ha värderingar.

George W. Bush i tv-tal natten till den 9 november, enligt Aftonbladet
- Ett sätt att bekämpa terrorism är att visa världen de värderingar som finns i USA.

Hur du ens orkar försvara USA är otroligt Ramon. Nu är det min tur att rodna.
Citatet står jag självklart för, det är precis rätt citerat. Men det är fortfarande så att ett land kan inte ha värderingar. Människorna i landet kan ha värderingar (precis som Bush säger i ditt andra citat). Men landet bedöms - som jag ser det - enligt den definition av demokrati jag nämnde.

Det är inte svårt att argumentera om USA, men det är ju lite hektiskt på detta Forum, där antiamerikanismen tycks ha planterat några av sina mest energiska och seglivade frön. Men det är bara trevligt.

Observera Wicked att jag har många mycket kritiska synpunkter på USA. SOm jag antytt tidigare. Inte bara när det gäller inrikespolitiken, de sociala skillnaderna mellan rik och fattig, vapenliberalismen, dödsstraffet, och som du förmodligen inte är överraskad av från andra inlägg av mig i parallella trådar det hycklande religiösa moralismen.

Utan också när det gäller utrikespolitiken. Jag har förståelse för men är kritisk till unilateralismen. Det är inte lyckat att USA tar på sig så stor del av ansvaret för den internationella ordnignshållningen som dom gör. Ett nytt demokratiskt FN, där diktaturländernas dominerande ställning sopats bort skulle vara ett lämpligare forum för internationella ingripanden.

Jag tycker också att uppföljningen av Irakkriget är dåligt skött. Även om naturligtvis ansvaret för död och förintelse ligger hos terroristgrupperna, inte på USA. Man har planerat dåligt för uppföljningen efter interventionen. En större civil insats hade varit nödvändig.

Nu är det godnatt! Jobb i morgon!
Att du ser kritiskt på delar av USAs politik är inget anmärkningsvärt Ramon. Det som är anmärkningsvärt är att du anser att det är skandal när Harold Pinter gör det samma. Citat ur ditt första inlägg i frågan för alla som glömt:

"Harold Pinters framträdande är en skandal. Sen är en skandal att han fått priset. Akademien har tagit hänsyn till hans litterära kvaliteter, ja visst, dom är betydande. Och Akademien övervägde inte alls hans politiska extremism. Det är många som tycker att det är rätt. Men skulle man ge priset åt en stilistiskt klockren nazist?"

Pinter talar bl. a i sitt tal om att USA torterar fångar på Guantanamobasen mot Genèvekonventionen. Detta erkände USA i ett tal igår. Pinter talar dessutom om hur USA har hemliga fängelser och fångtransporter över Europa, mot europeisk människorättslag. Även detta styrktes i en utredning under gårdagen, även om USA fortfarande nekar.

Vad i Pinters tal är fel? Pinters tal är ingen skandal. Det är en döende mans uppriktiga oro för världen. Jordens enda supermakt kränker internationell lagstiftning och konventioner skapade för att förhindra just diktatur. Detta gör de i demokratins namn. Det land med världens största kärnvapendepå är det enda land i världen som använt kärnvapen i krig. Är inte oron befogad? Jag tycker det.
Wicked, bra att du återför diskussionen till Pinter och hans 'uttalanden'.

Det finns ingen likhet mellan mina kritiska synpunkter och Pinters ohämmade hatkonvulsion mot USA, Storbritannien och väst.

Dagen före 11 september 2001 yttrade han att USA är den farligaste makt som någonsin existerat, en verklig skurkstat. Alltså farligare och skurkaktigare än Nordkorea, Iran, Zimambwe, etc, etc.

Han har uttryckt stöd för Slobodan Milosevic så att dennes supporter i Serbien nu förklarar att Svenska Akademien givit Pinter priset för sitt stöd till Milosevic och det serbiska folket.

Hans kritik av USA, Storbrittanniens och andra demokratiska länders ingripande i Irak går bortom alla gränser av nyansering. Han uppehåller sig maniskt vid påstådda övergrepp och förbrytelser från västerländska demokratiers sida, och nämner knappast de verkliga skurkstaterna med en mening.

Det som skiljer Harold Pinter från balanserade kritiker är hans totalt hämningslösa och enögda hatpredikningar mot väst, och hans stöd för personer som Milosevic.

Han har blivit tillskriven att uttrycka förståelse för attacken den 11 september och förklara att Milosevic är oskyldig, så långt har han dock uppenbarligen inte gått (han förnekar ju detta på sin hemsida) så det ska man inte belasta honom med.

Pinter är alltså en passionerad kritiker av demokratiska ledare som USA:s och Storbritanniens president/premiärminister och vänskapligt inställd till personer som Milosevic. För honom är inte diktaturländer som skyddar terrorister ett problem eller hot, utan den västliga världen.

Med en sådan person har jag ingenting gemensamt. Jag tror säkert att hans oro är uppriktig. Men jag tror också att Milosevic är uppriktig, också Saddam, Kim Sung Il, Mugabe. Det är alla uppriktiga och tror att dom gör rätt. Men dom är fel ute, så att säga.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem